فونیکسریمکسبهتام

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تهران:

جزییات قرارداد پژو به زودی منتشر می شود

۵۲۰ میلیارد تومان ارزش معاملات سرمایه گذاری خارجی

عصر خودرو- فطانت با اشاره به افزایش حجم سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه تصریح کرد: این حجم و پرتفوی مربوط به سرمایه گذاران خارجی می شود که کد مشخصی دارند؛ بعلاوه ارزش بازار سرمایه گذاری خارجی ۵۲۰ میلیارد تومان است.

جزییات قرارداد پژو به زودی منتشر می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از میزان، محمد فطانت فرد رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تهران در نشست خبری صبح امروز در خصوص ارزش معاملات بازار گفت: ما از لحاظ ارزش بازار به عدد 420 هزار میلیارد تومان رسیده ایم و شاخص کل بورس نیز از ابتدای فصل از رقم 62 هزار و 461 واحد به 77هزار و 700 واحد رسیده است و این نشان از افزایش رقم شاخص بورس از ابتدای سال است.

    وی در ادامه افزود: شاخص هم وزن از رقم 10 هزار و 875 واحد در ابتدای سال به 12 هزار و 562 واحد در حال رسیده است که این رقم به معنی رشد 27 درصدی این شاخص در معاملات بازار سرمایه است بعلاوه می توان گفت شاخص قیمت نیز افزایش 8 درصدی را تجربه کرده است و در این میان باید به رشد 22 درصدی شاخص کل فرابورس در معاملات بازار سرمایه نیز اشاره کرد.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در توضیح ارزش بازار اظهار کرد: ارزش بازار بورس 320 هزار میلیارد تومان و ارزش بازار فرابورس 95 هزار میلیارد تومان است که می توان گفت حجم معاملات بازار بورس 420 هزار میلیارد تومان رقم خورده است.

    فطانت فرد در ادامه تأکید کرد: حجم معاملات در بازار بورس و فرابورس بسیار به یکدیگر نزدیک است و از ابتدای سال تاکنون حجم معاملات این دو بازار 32 هزار و 800 میلیارد تومان رقم خورده؛ همچنین متوسط روزانه ارزش معاملات 100 میلیارد تومان و حجم معاملات از ابتدای سال 385 میلیارد تومان رسیده و این به معنای جذب نقدینگی بیشتر بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای رقیب است.

    *سرمایه گذاران خارجی در بورس

    وی با اشاره به افزایش حجم سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه تصریح کرد: 2 میلیارد و 400 میلیون تومان حجم سرمایه گذاری خارجی در بورس است و این حجم و فرت فوی مربوط به سرمایه گذاران خارجی می شود که کد مشخصی دارند؛ بعلاوه ارزش بازار سرمایه گذاری خارجی 520 میلیارد تومان است.

    رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در خصوص حجم تأمین مالی و افزایش سرمایه در بازار سرمایه یادآور شد: حجم تأمین مالی در بازار سرمایه 21 هزار میلیارد تومان است که پیش بینی می شود این رقم تا پایان سال جاری 30 هزار میلیارد تومان برسد.

    وی در توضیح شرایط انتشار اوراق خزانه اسلامی در بازار سرمایه گفت: 5 هزار میلیارد تومان ارزش انتشار اوراق خزانه اسلامی است که اولین عرضه این اوراق در تاریخ 23/12/94 می گیرد و ما بقی به  سال آینده موکول خواهد شد؛ اوراق خزانه به عنوان پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران منتشر خواهد شد و با این تفاسیر این حرکت مثبتی برای رفع و رجوع کردن مطالبات بدهکاران است.

    فطانت فرد در خصوص حجم عرضه های اولیه در بازار فرابورس اظهار داشت: عرضه های اولیه بازار فرا بورس 514 میلیارد تومان بوده که در بورس و فرابورس 13 شرکت از ابتدای سال وارد شده اند و می توان گفت تأمین مالی صندوق های سرمایه گذاری در ابتدای سال در این دو بازار به عدد 50 میلیارد تومان رسیده است؛ در بخش تأمین مالی و مشکلات هلدینگ ها بخش اساسی مرتفع شده است و تأمین مالی نسبت به سالهای گذشته از رشد خوبی برخوردار بوده و در آینده می توان این موضوع را به عنوان یک رکورد مثبت در بازار سرمایه به ثبت رساند.

    وی در ادامه افزود: 650 هزار نفر در این صندوق ها سرمایه گذاری کرده اند و این یک پتانسیل جدید در بازار سرمایه است.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به ایجاد ابزارهای جدید در بازار سرمایه یادآور شد: ابزارهای متعددی در بازار وارد کرده ایم که این ابزارها باعث تأمین مالی برای بازار شده اند که می توان در این میان به عدد 1600 میلیارد تومانی اوراق استثناء اشاره کرد که در کمتر از چند ساعت به فروش رسید.

    فطانت در ادامه گفت: در هفته گذشته 200 میلیارد تومان تأمین مالی صورت گرفته که در کمتر از یک روز به فروش رسیده است و همه اینها بر اساس برنامه های مدون در صندوق ها شکل می گیرد؛ چه اوراق بازار ثانویه و چه خزانه حاصل برنامه ریزی صندوق های سرمایه گذاری است که بازار بدهی بتواند رو به رشد حرکت کند در این حال پیش بینی ها برای بازار بدهی به اندازه بازار سهام است و متناسب با آن بازار اوراق بدهی خواهیم داشت.

    وی در توضیح ویژگی های ابزارهای عملیاتی در بازار سرمایه اظهار داشت: ابزارهای عملیاتی چون اسناد خزانه اسلامی، اوراق استثنا ، اوراق مراحبه و اوراق سپرده سلف موازی در بازار منتشر شده است؛ وزارت نفت 1000 میلیارد تومان اوراق سلف موازی منتشر کرده و این به عنوان یک واقعه بسیار مهم در بازار سرمایه به حساب می آید و برنامه ریزی های بسیاری باید برای این امر صورت بگیرد.

    رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در خصوص اوراق جدید بازار سرمایه گفت: اوراق جدیدی از جمله اوراق رهنی طی دستور العمل ها ابلاغ شده و مراحل تصویب آن در ارگان های مختلف صورت گرفته و بانک مسکن در صدد است تا 300 میلیارد تومان از طریق اوراق رهنی عرضه داشته باشد و وزیر راه و شهرسازی از تحقق 10 هزار میلیارد تومان برای انتشار اوراق رهنی اشاره کرده است.

    وی در این خصوص ادامه داد: اوراق رهنی به  سبب پرداخت مطالبات بانک مسکن بابت وام های پرداخت شده در قالب فروش به نهادهای واسط است و سود واسط از این اوراق به دارندگان اوراق تعلق می گیرد. این اوراق سهم متنابهی را به خود اختصاص می دهند و یک تحول اساسی در نظام تأمین مالی ایجاد خواهند کرد که از این طریق می توان جذابیت بیشتری برای بازار سرمایه ایجاد کرد واین یکی از محورهای قابل قبول برا ی تحقق اهداف بازاراست.

    فطانت با اشاره به زمان عرضه این اوراق در بازار سرمایه اظهار داشت: برنامه ما بر این است تا در سال جاری اوراق رهنی روی تابلوی بازار سرمایه بیاید ولی برای این امر باید اقدامات لازم صورت گیرد و تمام افرادی که برای ایجاد این اوراق دخیل هستند همکاری خوبی با هم داشته باشند و برای عرضه این اوراق دربازار بورس و فرابورس تفکیکی قائل نیستیم و این دو بازار می توانند به صورت متوازن عرضه داشته باشند.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اتمام دوران سخت در بازار سرمایه یادآور شد: بورس دوران سختی را که در رأس آن بحث تحریم ها بوده سپری کرده و با اجرایی شدن برجام ریسک ها در بازار برطرف شده و طبیعتاَ شرایط در آینده بهتر نیز خواهد بود. سال گذشته در چنین روزهایی تدبیراتی اندیشیده می شد تا در کمیته تثبیت بازار برخی از ابهامات برطرف شود و بحث بازگشایی نمادهای پتروشیمی در این بین انجام شد بعلاوه بحث حقوق مالکانه با رایزنی هایی که در بودجه انجام شد بسیار کاهش پیدا کرد و امیدواریم بتوانیم در ادامه آن را نیز کاهش دهیم.

    وی در خصوص تعیین تکلیف بدهی های دولت به شرکت ها گفت: تعیین تکلیف بدهی های دولت به شرکتها یکی از بزرگترین مشکلات بود که برای سال 94 این رقم 140 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده و مکانیزم زمانی توسط مجلس وارد می شود دریک بازه دو یا سه ساله وضعیت مطالبات دولت به عنوان دغدغه اصلی برای تحرک و رشد شرکت ها مشخص خواهد شد و امیدواریم که این موضوع را بتوانیم به نتیجه برسانیم که اگر امروز شاهد رشد سریع شاخص هستیم این امر به دلیل تصمیم های دولت برای تحقق مطالبات بوده وامیدواریم بتوانیم بازار را با این شرایط به استانداردهای جهانی نزدیک تر کنیم.

    فطانت درخصوص سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا نیز گفت: سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی به عنوان یک رخداد با اهمیت، اجرایی شد که امیدواریم این روند اساسی در سایر محصولات نیز تعمیم پیدا کند.

    سخنگوی سازمان بورس در ادامه به باز کردن دامنه نوسان و حجم مبنا به عنوان یک گام برای نزدیک شدن بازار سرمایه ایران به استانداردهای جهانی اشاره کرد و گفت: اینکه امروز آثار اخبار مثبت با سرعت بیشتری در بازار سرمایه آزاد می شود و روزانه افزایش های هزار واحدی و بیشتر را شاهد هستیم به دلیل تصمیمی است که به عنوان مطالبه بازار انجام شد که امیدواریم بتوانیم در همین جهت با استانداردهای جهانی تطبیق پیدا کند و در یک وضعیت میان مدت به سطح جهانی نزدیک شویم.

    فطانت به طراحی نقشه استراتژیک سازمان به عنوان یک گام اساسی در ارتقاء برنامه ها و اهداف سازمان بورس اشاره کرد و گفت: این مدل بر اساس یک مدل جهانی برای ارکان و بخشهای زیر مجموعه طراحی شده است که بر اساس این مدل 60 هدف به صورت همگن و هموزن در نقشه استراتژیک ملاحظه شده است.

    وی افزود: با توجه به اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار بر طبق اصول مندرج در قانون، سازمان توسعه ای تلقی می شود به همین دلیل برای اینکه تمام ارکان در جهات توسعه بازار حرکت کنند و برآیندهایشان و حرکاتشان هم جهت شود این مدل طراحی شد تا زبان مشترک در کل بازار سرمایه ایجاد شود و همه بر اساس شاخص های مشترک درک مشابهی داشته باشند.

    وی در ادامه با اشاره به معاملات بورس کالا و انرژی گفت: حجم معاملات فیزیکی بورس کالا 19 میلیون تن به مبلغ 25 هزار و 600 میلیارد تومان است و بازار مشتقه بورس کالا 11 هزار و 700 میلیارد تومان است. بازار فیزیکی بورس انرژی نیز تا کنون شاهد معامله 1800 میلیار تومان کالا بوده است و در بازار مشتقه بورس انرژی، برق 719 میلیارد تومان و نفت کوره 167 میلیارتومان معامله شده است.

    فطانت درخصوص سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا نیز گفت: سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی به عنوان یک رخداد با اهمیت، اجرایی شد که امیدواریم این روند اساسی در سایر محصولات نیز تعمیم پیدا کند.

    *همزمان با برگزاری این نشست 5 سامانه جدید، رونمایی شد

    سامانه مدیریت پیگیری تخلفات و رسیدگی به شکایات (سمتا)، سامانه جامع مدیریت دسترسی کاربران، سامانه کدال همراه، درگاه انگلیسی سازمان بورس و اوراق بهادار و سایت انگلیسی پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) به طور رسمی رونمایی شدند.

    *راه‌اندازی بازار مشتقات ارزی پس از تک نرخی شدن ارز

    فطانت درباره آخرین وضعیت راه اندازی بازار مشتقات ارزی با توجه به برنامه دولت برای اجرای ارز تک نرخی 6 ماه پس از برجام گفت: بازار ارز از نرخ های متعددی پیروی می کند اما جمع بندی های کارشناسی در سازمان بورس این است که این بازار پس از یکسان سازی صورت گیرد گرچه از لحاظ نرم افزاری، سخت افزاری و دستورالعمل ها آمده ایم.

    رئیس سازمان بورس با بیان اینکه با فرض عدم اجرای یکسان سازی نرخ ارز، بازار مشتقات ارزی قابلیت اجرا دارد اما دارای پیچیدگی هایی است که ممکن است در برخی موارد به نقض غرض منجر شود افزود: بانک مرکزی اجرای یکسان سازی نرخ ارز را متعهد شده و ما هم زمینه های ایجاد بازار مشتقات ارزی را فراهم کرده ایم.

    وی خاطرنشان کرد: روز گذشته یکی از مباحث کمیته فرعی شورای عالی بورس الزامات راه اندازی بازار مشتقات ارزی بود، این در حالی است که ما با جدیت در حال کار و بررسی بر روی این موضوع هستیم و با تک نرخی شدن ارز راه اندازی بازار مشتقات ارزی امکان پذیر خواهد شد.

    قرارداد ایران خودرو و پژو

    وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد نامه مدیرعامل ایران خودرو به بورس در رابطه با جزییات قرارداد پژو و پرداخت غرامت گفت: جزییات این قرارداد به زودی منتشر می شود زیرا بورس مثل همیشه شفاف عمل خواهد کرد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط