فونیکسریمکسبهتام

هوایی پاک با خودروهای برقی

عصر خودرو- از اواسط آذر ماه سال ١٣٨٤، به دلیل آلودگی شدید هوای تهران، طرح تردد نوبتی خودروها یا همان طرح زوج و فرد در این شهر اجرا شد. البته این نخستین طرحی نبود که برای کاهش تردد خودروها در کشور به کار گرفته می شد.

هوایی پاک با خودروهای برقی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از شانا، زمانبدی اجرای این طرح از ۰٦:٣۰ صبح تا ١٩:٣۰ بعدازظهر و پنجشنبه ها از ۰٦:٣۰ تا ١٣ بعدازظهر است؛ مرز این محدوده با وسعت ٧٤ کیلومتر مربع و محدوده آن دارای ١٢۰ نقطه ورودی است. البته این طرح در کنار طرح اصلی ترافیک شهر است که اجازه ورود هیچ خودرویی به جز خودروهای دارای مجوز  را به محدوده طرح ترافیک نمی دهد.

    در دوره جدید، سازمان حمل و نقل و ترافیک به سیستم نرم افزاری صدور آرم مکانیزه، تجهیز شده است که دلیل آن تغییرات اخیر در روش اجرایی واحد صدور آرم و ایجاد سامانه های مکانیزه برای سهولت گردش کار و جلوگیری از مراجعه های غیرضروری، با هدف پاسخگویی بهتر و سریعتر به متقاضیان، به حداقل رساندن خطاها و نیز  تحقق اهداف شهر الکترونیک بر پایه شهروندمداری بوده است و این موضوع یک ضرورت به شمار می رود.

    با وجود همه این تدابیر و هزینه های زیاد و ادامه وخامت کیفیت هوای تهران و دیگر شهرهای بزرگ شاید وقت آن رسیده که استفاده از خودروهای برقی در دستور کار صنعت خودروسازی کشور قرار گیرد.
    شاید اگر تا همین دو سال پیش سخن از خودروهای برقی به میان می آمد، این طرح با مخالفتهایی روبرو می شد که این خودروها قابلیتهای معمول برای انجام امور روزانه مصرف کنندگان را در مقایسه با خودروهای معمولی ندارند و هرگز نمی توانند جای آنها را بگیرند.

    محدودیتهایی که این نوع خودروها برای مصرف کنندگان داشت را می توان به چند بخش تقسیم کرد: نخست قیمت بالای این خودروها بود که در مقایسه با خودروهای معمولی بسیار گران تمام می شد. افزون بر زمان شارژ طولانی مدت، توان کم باطریها برای ادامه مسیر حرکت، قدرت اندک خودروها در مقایسه با خودروهای بنزینی و شتاب دیگر مسائل از جمله این نقایص به شمار می رفت.
    تا سال ٢۰١٣ همه این مشکلات مطرح بود، اما بسیاری از آنها جز قیمت را یک شرکت خودروسازی آمریکایی در همان سال با  آغاز به کار خط تولید تجاری یک خودرو ویژه حل کرد.

    این شرکت خودرویی لوکس را به بازار عرضه کرد که هر آنچه یک خودروی رویایی می توانست داشته باشد، در آن خلاصه شده بود؛ این خودرو نیروی خود را به طور کامل از باطری می گرفت، مدل پایه آن ظرف 6،5 ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت می‌رسید و با شارژ کامل باتری 160 مایل (260 کیلومتر) مسافت را می‌پیمود!!!

    اما بزرگترین نقص این خودرو قیمت گزاف آن بود، به طوری که حدود ١۰۰ هزار دلار به فروش می رفت، این بدان معناست که باید از آن چشم پوشی کرد، البته محدودیتهای دیگری از جمله زمان طولانی برای شارژ کامل خودرو وجود داشت.
    اما این شرکت کمی پس از ارائه مدل اس، اعلام کرد که تصمیم دارد مدل جدیدی از تولیدات خود را تا سال ٢۰١٧ به بازار ارائه دهد که مشکل قیمت را به خوبی حل خواهد کرد، به طوری که گفته می شود که این خودرو حدود ٣۰ تا ٣٥ هزار دلار قیمت گذاری خواهد شد.

    در خبری که به تازگی منتشر شده است، این شرکت اعلام کرد که مدل جدید خودرو برقیق با هر بار شارژ توانایی پیمایش ٣٢۰ کیلومتر مسافت را دارد.

    سال ٢۰١٧، سالی مهم در صنعت خودروسازی جهان خواهد بود زیرا بیشتر غولهای خودروسازی جهان قول عرضه محصولات خاصی را در این سال داده اند.
    و اکنون یک پیشنهاد

    با توجه به این که هدف طرح ترافیک موجود شهر تهران و دیگر کلانشهرها، مقابله با آلودگی هواست، چنانچه وسیله نقلیه ای وجود داشته باشد که آلودگی تولید کند دیگر دلیلی ندارد که مشمول طرح ترافیک باشد، با این مقدمه می توان این موضوع را در طرح ترافیک لحاظ کرد و اجازه داد تا بازار خودروهای برقی جای خود را در کشور باز کند.

    حتی دولت می تواند بخشی از هزینه های گزافی که برای کنترل ترافیک و مبارزه با آلودگی هوا پرداخت می کند را به صورت یارانه در این بخش خودروهای برقی صرف کند تا مردم بیشتر تشویق به استفاده از این خودروها شوند و کارخانه های تولید کننده  نیز با مشاهده بازار گرم این خودروها در کشور به داخل ورود کنند و کارخانه های خودروسازی برقی به راه اندازند که افزون بر اشتغالزایی، نسلی را از این آلودگی کشنده نجات دهند. این بخش بازاری تضمین شده برای سرمایه گذاران داخلی نیز به شمار می رود زیرا مردم نیاز دارند که در شهر تردد کنند و به هر طریقی راهی برای آن پیدا می کنند.
    ارائه وامهای طولانی مدت و کم بهره یکی از راههایی است که می تواند توسعه این بخش را تسریع کند. با این کار بازار خودروها و موتورهای برقی می تواند به یک بازار بزرگ بدل شود و کشور را نمونه ای پیشتاز در استفاده هر چه بهینه از برق در بخش حمل و نقل در منطقه و حتی جهان معرفی کند.

    همین که این بخش در کشور رونق یابد، به طور حتم شاهد پیشرفتهایی خواهیم بود که شاید امروز تنها یک رویا باشد، اما در آینده موضوعی عادی به شمار خواهد رفت.
    توسعه حمل و نقل برقی می تواند تنها به خودروهای سواری منحصر نشود و موتوسیکلتها که به اعتراف مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست هر کدام ١۰ برابر یک خودرو ایجاد آلودگی می کند نیز باید شامل این بازار شوند. به طور حتم با توسعه این بخش به موتوسیکلتها نیز توجه کافی خواهد شد و وضع آنها از حال کنونی بهتر می شود، البته پارسال اقدامی در این زمینه شد، اما قیمت موتورها به حدی بالا بود و امکانات آنها به حدی کم که هیچ تغییری در موتور سیکلتها صورت نگرفت.

    اما امروز دوران پسابرجام است و صحبت از ایرانی است که درهای جهان رو به آن باز شده است. ایران دیگر تحریم نیست و حال بهترین فرصت است که این فعالیتها شکل گیرد و شاهد فروغ آن باشیم.
    از طرفی، ممکن است این پرسش مطرح شود که چه لزومی به تهیه وسایل حمل و نقل برقی است، در حالی که به راحتی می توان طرحهای روزانه را ابتیاع کرد؟ یا این که بسیاری از افراد به راحتی می توانند با توجه به شغل خود و اداره ای که در آن کار می کنند اقدام به تهیه آرم طرح ترافیک کنند. اینجا جایی است که دولت می تواند با تنگتر کردن هر چه بیشتر دایره خودروهای مجاز، هر مصرف کننده ای را به این فکر بیندازد بهترین راه خریداری و یا استفاده از خودروهای برقی است.

    به هر حال آن چه مسلم است شرایط حاکم بر ترافیک تهران و دیگر شهرها مشکلی از کسی حل نمی کند و فقط عده ای مثل همه جاهای دیگر سودهای غیر متعارفی به جیب می زنند. 
    دیگر آلودگی بس است، وقت آن فرا رسیده که تهران به روزهای خوب خود بازگردد؛... تهران شهر خوبی است، که با مشکلات آلودگی دست و پنجه نرم می کند اما هنوز راه نجات باقی مانده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو