فونیکسریمکسبهتام

قائم مقام دبیر انجمن خودروسازان:

۳۵ درصد اهداف برنامه چهارم در خروج خودروهای فرسوده محقق شد

عصر خودرو : قائم مقام دبیر انجمن خودروسازان گفت: به جای خروج ۲ میلیون دستگاه خودروی فرسوده در طول برنامه چهارم توسعه، فقط ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو از رده خارج و به این ترتیب فقط ۳۵ درصد از اهداف برنامه محقق شده است.

۳۵ درصد اهداف برنامه چهارم در خروج خودروهای فرسوده محقق شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از فارس داوود میرخانی رشتی اظهار داشت: استانداردهای مصوب آلایندگی، ایمنی و مصرف سوخت ایران مطابق با استاندارد یورو 2 اتحادیه اروپا است و بر همین اساس نظارت بر تولید استاندارد، توسط سازمانهای مسئول انجام می شود و مستقل نبودن سازمان استاندارد (به گفته فرمانده ناجا) هم خللی در ایفای وظایف این سازمان ایجاد نمی کند.
    وی تصریح کرد: مشکل اساسی وارونگی هوا، سابقه ای حداقل 40 ساله دارد، حتی وقتی در تهران حدود یک میلیون دستگاه خودرو و کمتر از نیم میلیون دستگاه موتورسیکلت تردد می کردند و جمعیت تهران کمتر از 3 میلیون نفر هم بود، باز هم مشکل مقطعی وارونگی هوا اتفاق می افتاد.
    میرخانی با بیان اینکه مشکل آلایندگی هوا ناشی از تردد خودروها را می توان با چند اقدام اساسی کاهش داد، افزود: یکی از این روشها جلوگیری از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی به ویژه خودروهای کاربراتوری قبل از سال 83 در کلان شهرها است، زیرا آلایندگی هر خودروی کاربراتوری 20 برابر خودروهای انژکتوری است.
    وی افزود: یکی دیگر از راه ها، جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده به ویژه کامیون، اتوبوس، مینی بوس، تاکسی و وانت بارهای فرسوده به ویژه در کلانشهرها است زیرا این نوع خودروها بیش از 30 برابر یک خودروی تولید سال 83 به بعد آلایندگی دارند.
    میرخانی رشتی تاکید کرد: از سویی، اولویت اول در دو گانه سوز کردن خودروها باید به خودروهای پر پیمایش مانند اتوبوس، مینی بوس، تاکسی، وانت، خودروهای دولتی، نظامی و انتظامی داده شود،زیرا آلایندگی آنها حدود 300 تا 400 برابر خودروهای معمولی است.
    وی با تاکید بر لزوم تامین منابع مالی مورد نیاز برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی مانند مترو، تامین اتوبوس و مینی بوس کلان شهرها و همچنین برای خروج خودروهای فرسوده، ادامه داد: با وجود تلاش ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت، به علت کمبود منابع مالی، به جای خروج 2 میلیون دستگاه خودروی فرسوده فقط 700 هزار دستگاه خودرو از رده خارج شده و به این ترتیب فقط 35 درصد از اهداف برنامه چهارم توسعه محقق شده است.
    قائم مقام دبیر انجمن خودروسازان در مورد میزان کشته ها در تصادفات درون و برون شهری نیز گفت: این رقم در طول برنامه چهارم توسعه باید 20 درصد کاهش می یافت، به طوری که در پایان برنامه چهارم تعداد کشته ها به ازای هر 10 هزار دستگاه خودرو، باید به 14 نفر می رسید، مشخص نیست این رقم هم اکنون چقدر است.
    وی برای کاهش سالانه 10 درصدی این رقم در طول برنامه پنجم توسعه نیز پیشنهاد کرد: از تردد کامیونها، اتوبوسها، مینی بوسها، تاکسی ها، وانت بارها و مسافر کش های درون و برون شهری فرسوده جلوگیری شود.
    وی با اشاره به بحثهای مطرح شده از سوی فرمانده ناجا مبنی بر نقش یک میلیون دستگاه خودروی فرسوده در 50 درصد تصادفات کشور، پیشنهاد کرد "در پلیس راه ها و سایر نقاط نیز در مورد نبستن کمربند ایمنی (در جلو و عقب) اعمال قانون شود، زیرا طبق آمار، سالانه 7 هزار نفر فقط به همین علت کشته می شوند.
    وی تاکید کرد: باید از تردد موتورسواران فاقد کلاه ایمنی جلوگیری شود زیرا سالانه 5500 نفر موتورسوار به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی کشته می شوند.
    میرخانی در ادامه از وزیر راه و ترابری خواست تا نصب علائم هشداری و عوامل کاهش اجباری سرعت تا شعاع 3 کیلومتری نقاط حادثه خیز را در اولویت قرار دهد، زیرا این عمل باعث کاهش 30 درصدی تصادفات در آن مناطق می شود و 75 درصد تصادفات در بیش از 3 هزار نقطه حادثه خیز انجام می شود.
    وی بر لزوم ایمن سازی جاده ها و کاهش سرعت اجباری خودروها در شعاع 30 کیلومتری شهرها تاکید کرد و گفت: به گفته رئیس ستاد مدیریت مصرف سوخت، 61 درصد حوادث رانندگی در این مناطق اتفاق می افتد و اجرای این اقدام باعث کاهش 50 درصدی تصادف در آن مناطق می شود.
    میرخانی تاکید کرد: به جای کلنگ زدن و بریدن روبان افتتاحیه جاده های جدید، باید جدا سازی مسیر رفت و برگشت در جاده های پر تردد در اولویت قرار گیرد زیرا بنا به گفته عضو کمیسیون عمران مجلس، وزارت راه تنها به 28،8 درصد از اهداف خود در برنامه چهارم توسعه رسیده است.
    وی کنترل پلیس راه در موارد رانندگان شب رو مخصوصاً کامیونها، اتوبوسها و مسافرکش ها برای اعتیاد به مواد مخدر و مشروب و همچنین خواب آلودگی که عامل 30 درصد مرگهای ناشی از تصادفات است را نیز ضروری دانست.
    وی ادامه داد: هر چند بنا به گفته مدیران ارشد راهور ناجا، سهم نقص فنی خودروها در تصافات 13درصد است ولی اگر تعداد خودروهای فرسوده را از رقم واقعی کسر کنیم، شاید به رقم یک درصد هم نرسد.
    کرمان موتوراکستریم