فونیکسریمکسبهتام

در بازار خودروهای شاسی‌بلند زیر ۱۰۰ میلیون تومان هایما S۷ بخریم یا گریت وال H۶؟

چشم‌بادامی‌های بلند‌قامت

عصر خودرو: یکی از کاربردی‌ترین کلاس‌های خودرویی که به‌تازگی توسط ایرانی‌ها کشف شده و البته تمامی محصولات حاضر در این کلاس نیز از فروش نسبتا خوبی برخوردارند، کراس‌اوورهای کامپکت است. این رده که در واقع خودروهای شاسی‌بلند جمع‌و‌جور و کاربردی را شامل می‌شود، با توجه به جثه بزرگ (نسبت به سدان‌های سایز متوسط و کامپکت) و همچنین امکانات و فضای مناسب، بازار خوبی برای خود دست و پا کرده‌اند. برای مثال، هیوندای ix۳۵ در دوره‌ای نسبتا طولانی، پرفروش‌ترین خودروی بازار ایران به شمار می‌رفت که خود گزینه‌ای حاضر در این کلاس است و البته اگر قصد خرید یک شاسی‌بلند تا مرز ۱۰۰ میلیون تومان و البته صفر کیلومتر داشته باشید، باز هم همین کراس‌اوورهای جمع‌و‌جور و سایز متوسط چینی است که جوابگوی شما خواهند بود.

چشم‌بادامی‌های بلند‌قامت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲:۰۰
  • چشم‌بادامی‌های بلند‌قامت
  • چشم‌بادامی‌های بلند‌قامت
  • چشم‌بادامی‌های بلند‌قامت
  • چشم‌بادامی‌های بلند‌قامت
  • چشم‌بادامی‌های بلند‌قامت
  • چشم‌بادامی‌های بلند‌قامت
  • چشم‌بادامی‌های بلند‌قامت

 به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، هرچند که این روزها تنوع خودروهای چینی موجود در بازار ایران روز به روز در حال افزایش است و از آن طرف چینی‌ها نیز به تدریج به کیفیت محصولات خود می‌افزایند، اما اگر خواسته باشیم همین روزها یک شاسی‌بلند چینی صفر کیلومتر بخریم، چه گزینه‌های خوش‌چهره‌ای پیش رویمان قرار خواهد گرفت؟! به نظر می‌رسد هاوال S7 از گروه خودروسازی ایران خودرو و همچنین هاوال H6 محصول دیار خودرو، 2 گزینه‌ای هستند که به‌تازگی به بازار کشور راه پیدا کرده‌اند و از نظر کیفیت ساخت و ظاهر در حد قابل قبولی قرار می‌گیرند. اما اگر خواسته باشیم یکی از این دو گزینه را انتخاب کنیم، چه؟!

ورود به رینگ!

داستان از آنجا شروع شد که در سال 1992 میلادی مسئولان ایالت هاینان (Hainan) چین با همکاری کمپانی مزدای ژاپن یک کمپانی خودروسازی تحت عنوان «هاینان» تاسیس کردند که البته این نام همانطور که از ظاهرش پیداست، ترکیبی از هاینان و مزداست. هایما در ابتدا به تولید محصولات کمپانی مزدا برای بازار چین می‌پرداخت و در سال 2006 بخشی از این خودروساز توسط FAW خریداری شد و در حال حاضر 49 درصد از سهم این خودروساز متعلق به FAW، 49 درصد در دست گروه خودروسازی هاینان و در نهایت 2 درصد باقیمانده از آن دولت است. هایما با تولید سالانه نزدیک به 200 هزار دستگاه خودرو، جایگاه 28اُم را در بین خودروسازان چینی دارد و سهم نسبتا خوبی در بحث صادرات به خود اختصاص داده است. S7 بهترین شاسی بلندی است که تاکنون از خط تولید این خودروساز خارج شده و در ادامه به بررسی و مقایسه آن با رقیب هوطنش گریت وال هاوال H6 خواهیم پرداخت.
پیش از این گریت وال (Great Wall به معنای دیوار بزرگ) را با محصولاتی همچون ولیکس C30 و انواع وانت وینگل می‌شناختیم و هرچند که هاوال H6 از سال 2013 در بازار کشور حضور داشته اما دیار خودرو به تازگی انرژی و پتانسیل بیشتری برای معرفی و فروش این خودرو صرف می‌کند. هاوال H6 خودرویی با ظاهر آراسته و پیشرانه مناسب است که در برابر S7 حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ اما آیا قیمت 90 و اندی میلیون تومانی این خودرو‌ قابل توجیه است؟!

شبیه به یکدیگر!

هاوال و هایما هر چند که تقریبا در یک کلاس خودرویی قرار می‌گیرند اما محصول گریت وال نزدیک به 10 سانتی‌متر از S7 طویل‌تر است و به همین خاطر کمی موقرتر و با ابهت‌تر به نظر می‌رسد. اما اگر خواسته باشیم از بحث جثه جدا شده و به موارد زیبایی خودرو برخورد کنیم، موضوع کمی متفاوت خواهد بود. گریت وال هاوال H6 در بخش ظاهر هرچند که چندان هم ضعیف عمل نمی‌کند اما برخی‌ جزئیات ظاهری آن همچون چراغ‌های نسبتا بزرگ با کاسه ساده و بدون گرافیک تاثیری نسبتا منفی در ظاهر این خودرو خواهد داشت. سپرهای همرنگ با بدنه به همراه پرژکتور و خطوط عضلانی که برخی از آنها روی گلگیر، کاپوت و دیگر اجزای بدنه ادامه پیدا می‌کند در مقابل هایما S7 را با ظاهری تقریبا شبیه به محصول گریت وال، اما با شمایلی مدرن‌تر داریم. گرافیک و سایز متناسب‌تر چراغ‌های جلو (مجهز به هالوژن و نور دید روز) هر چند که در نگاه اول بهتر از هاوال H6 به نظر می‌رسد اما با توجه به سپر ساده‌تر این خودرو و همچنین خطوط عضله کمتر این خودرو نسبت به H6، کمی کسل‌کننده به نظر می‌رسد. البته استایل کلی هاوال H6 در نمای جانبی نیز پخته‌تر و موقرتر از S7 به چشم می‌آید که دلیل را می‌توان حالت شیشه‌های جانبی و در نهایت خط کمر دو خودرو دانست. اما در قسمت عقب، قرار گرفتن پلاک H6 روی سپر خودرو فضایی نسبتا خالی را برای درب صندوق ایجاد کرده است و هرچند که شبیه به این طرح را در پورشه ماکان نیز می‌بینیم اما موضوع اصلی اینجاست که این حالت چراغ‌ها و این چیدمان بخش عقب با کاراکتر کلی خودرو جور در‌نمی‌آید. اما اگر بخواهیم نیم‌نگاهی به بخش عقب S7 داشته باشیم، یک کپی نسبتا هوشمندانه از میتسوبیشی ASX را خواهیم دید که با استایلی مکعبی شکل تکمیل شده است و البته باید گفت که این طرح هم چندان زیبا نیست و تنها از H6 قابل تحمل‌تر به نظر می‌رسد.

امکانات در حد معقول

پیشرفت کمپانی‌های خودروسازی چینی در سال‌های اخیر بدان معنا نیست که صنعتگران این کشور دست از کپی‌کاری‌های خود برداشته‌اند. در واقع طراحان این شرکت‌ها در چند صباح اخیر کمی هوشمندانه‌تر عمل می‌کنند و برای بحث کپی‌کاری خود سلیقه بیشتری به خرج می‌دهند و الگوهای بهتری انتخاب می‌کنند. همان‌طور که در بخش طراحی ظاهری هایما S7 شاهد یک کپی‌کاری حرفه‌ای از میتسوبیشی ASX و نسل سوم ب‌ام‌و‌X5 بودیم، در کابین این خودرو نیز نمایی بسیار شبیه به کابین نسل سوم هیوندای سانتافه را می‌بینیم. این کپی‌کاری تا حدی مشهود است که به غیر از استایل کلی، رد پایی از جزئیات بیشتر همچون حالت برآمده بالاسر کنسول میانی، استخوان‌بندی کلی غربیلک و در نهایت شمایل پشت آمپر نیز الگو‌برداری شده است. در لیست امکانات هایما S7 مواردی همچون بالابر شیشه برقی جلو و عقب، سیستم صوتی تصویری با نمایشگر 7 اینچی و GPS و پورت‌های SD، AUX و USB، آینه میانی ضدنور با قابلیت نمایش فاصله عقب تا مانع و باد تایرها، آینه‌های جانبی به همراه گرم‌کن و تاشوی برقی، تریم مشکی تودوزی، روکش چرمی فرمان، روکش چرمی دو‌رنگ صندلی‌های جلو، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در 8 جهت و گرم‌کن سرنشینان جلو، سانروف، سیستم روشن و خاموش شدن خودکار در ترافیک، دوربین دید عقب و... به چشم می‌خورد که در مقابل گریت وال نیز برای هاوال H6 مواردی از جمله فرمان هیدرولیک به همراه تنظیم ارتفاع و مانع ضربه، سیستم صوتی و تصویری با بهره‌گیری از نمایشگر 7 اینچی و ورودی‌های AUX، USB، DVD و بلوتوث و 6 بلندگو، کامپیوتر سفری با قابلیت نمایش مدیریت پیمایش، مصرف سوخت و اطلاعات ضروری خودرو، آینه‌های جانبی برقی و تاشوی دستی به همراه چراغ راهنما و گرم‌کن، روشن و خاموش شدن خودکار چراغ‌های جلو، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، خروجی برق 12 ولت، نمایشگر فشار باد تایر و... را در نظر گرفته است.
از این دو لیست نه‌چندان بلند و بالا می‌توان نتیجه گرفت که این دو خودرو از حیث امکانات رفاهی سرنشینان تقریبا در یک سطح قرار دارند. اما توجه داشته باشید که کابین H6 ساده‌تر و در عوض جادارتر از S7 طراحی شده است.

کم‌مصرف‌ها در گود رقابت

هایما و هاوال هر دو از پیشرانه‌های کوچک و کم‌مصرف 4 سیلندر بهره می‌برند و از نظر لیتراژ تفاوت 0.4 لیتری دارند. هایما S7 با بهره‌گیری از یک پیشرانه 2.0 لیتری مزدا قادر به تولید نهایت قدرت 148 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه و نهایت گشتاور 180 نیوتن‌متر خواهد بود که در مقابل هاوال H6 نیز با حجم 2.4 لیتر اما با تکنولوژی میتسوبیشی (دیار خودرو اصرار دارد که این پیشرانه متعلق به میتسوبیشی اوتلندر است) بهره می‌برد. این پیشرانه ژاپنی قادر به تولید 162 اسب بخار و نهایت گشتاور 210 نیوتن‌متری در 3000 الی 4500 دور بر دقیقه است که با انتقال قدرت به جعبه دنده 4 سرعته تیپ ترونیک و در نهایت محور فعال جلو، شتاب و کشش بسیار خوبی را برای شما فراهم می‌کند. اما اگر قصد خرید هایما S7 را داشته باشید، دو گزینه 5 دنده دستی و 5 سرعته اتوماتیک پیش روی شما قرار می‌گیرد که البته در هر دو مورد از نظر شتاب و کشش ضعیف‌تر از هاوال H6 عمل خواهد کرد. محصول دیار خودرو از امکانات فنی ایمنی همچون سیستم ترمزهای ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی قدرت ترمز (EBD) و در نهایت سیستم کمکی ترمز (BA) بهره می‌گیرد که البته مشابه این امکانات در S7 نیز دیده می‌شود.
2 خودرویی که در اختیار داریم چه از لحاظ ظاهر و چه از نظر امکانات فنی و رفاهی برتری‌ها و کاستی‌های جزئی نسبت به یکدیگر دارند. اگر خواسته باشید یکی از این دو مورد را انتخاب کنید، به سراغ گزینه‌ای بروید که برای شما کاربردی‌تر است. در واقع پیشرانه سرزنده‌تر گریت وال بسیار وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسد اما از امکانات و ظاهر شکیل‌تر S7 نیز نمی‌توان گذشت!

 

 

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط