فونیکسریمکسبهتام

آیا امکان تیونینگ خودروهای لوکس در کشور وجود دارد؟

سرخاب و سفید‌آب برای کت‌‌و‌شلوارپوش‌های بازار

عصر خودرو- بدون‌شک تیونینگ خودروهای لوکس و مدرن، با توجه به حساسیت و پیچیدگی سیستم‌های فنی و الکترونیکی آنها، فرآیندی کاملا تخصصی و حساس است که باید در مراکز معتبر و توسط تکنیسین‌های مجرب انجام شود. این روزها کمپانی‌های متعددی در زمینه تقویت و تیونینگ خودروهای لوکس و گران‌قیمت در کشورهای مختلف فعالیت می‌کنند و حتی بعضی از آنها، مدل‌های تیونینگ‌شده را به صورت مستقل و با برند انحصاری خود به فروش می‌رسانند، اما در این میان، کمپانی‌هایی هم هستند که تجهیزات و قطعات تیونینگ خود را نیز در بازار عرضه می‌کنند و با این وجود، خریداران می‌توانند اتومبیلشان را مطابق با سلیقه و نیاز خود ارتقا دهند.

سرخاب و سفید‌آب برای کت‌‌و‌شلوارپوش‌های بازار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در سال‌های اخیر، برخی ‌مراکز خدمات خودروهای لوکس در ایران هم امکان واردات تجهیزات تیونینگ و نصب آنها ‌روی مدل‌های مختلف را فراهم کرده‌اند و اگرچه کمتر کسی حاضر می‌شود چنین تغییراتی را روی اتومبیل گران‌قیمت خود انجام دهد، اما ظاهرا این کار هم علاقه‌مندان و مشتریان خاصی دارد. به طور کلی و خلاصه می‌توان قطعات و تجهیزات تیونینگ را به دو بخش ظاهری و فنی تقسیم کرد که در ادامه به شرح هریک خواهیم پرداخت.

    تیونینگ ظاهری‌
    جهت انجام این کار معمولا از بادی کیت (کیت بدنه) تیونرهای مشهور استفاده می‌شود که هریک برای مدل خاصی از اتومبیل‌ها طراحی شده‌اند. نصب قطعات تیونینگ ظاهری، علاوه بر افزایش جذابیت بصری، موجب بهبود ضریب آیرودینامیکی خودرو و حتی در مواردی باعث کاهش وزن آن می‌شود که این امر در شتاب‌گیری خودرو تاثیرگذار است، مانند قطعات ساخته‌شده از فیبر کربن (درب محفظه موتور، دفیوزر، آینه‌ها و ...) که نسبت به قطعات فابریک بدنه، وزن کمتری دارند.
    کیت‌های بدنه ممکن است به صورت خام (رنگ نشده) و یا طبق سفارش مشتری، با کد رنگ مطابق با بدنه خودرو تولید شوند که طبیعتا نوع دوم، همخوانی و کیفیت رنگ بالاتری خواهد داشت، ضمن اینکه برخی از قطعات را می‌توان بدون نیاز به تعویض قطعه فابریک و تنها با اضافه‌کردن آنها‌ روی قسمت مورد نظر، نصب کرد، مانند اسپویلر و فلاپ‌های اسپرت که ممکن است از جنس فیبر کربن نیز باشند.

      تیونینگ فنی‌
    طبیعتا تغییرات فنی باید با دقت بسیار زیاد و بر اساس دستورالعمل کمپانی‌های تیونر انجام شود زیرا یک اشتباه کوچک می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد. یکی از روش‌های رایج در تقویت و بهبود عملکرد موتور اتومبیل‌ها، استفاده از نرم‌افزارهای چیپ تیونینگ است که در واقع با ایجاد تغییراتی در ECU (کامپیوتر خودرو)، موجب افزایش بازدهی پیشرانه و بهبود قدرت آن می‌شود.
    این برنامه‌ها توسط کمپانی‌های معتبر تیونر و برای هر خودرو (و هر نوع پیشرانه) به صورت مستقل طراحی می‌شوند که معمولا از لحاظ کارایی و همچنین میزان افزایش قدرت موتور، در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، ممکن است یک برنامه اقتصادی، بیشتر روی کاهش مصرف سوخت خودرو تمرکز داشته باشد و در مقابل، یک برنامه اسپرت و مسابقه‌ای، قدرت بیشتری را فراهم کند که در نتیجه، موجب افزایش مصرف سوخت خودرو نیز می‌شود. علاوه بر این، برخی ‌کمپانی‌های تیونینگ مانند
    Kleemann ،‌Brabus ،‌Ac-Schnitzer یا MEC، قطعات و پکیج‌های مختلفی از جمله کیت‌های سوپرشارژ، انواع توربو، کیت‌های اگزوز، فیلترهای ریس، قطعات تقویت پیشرانه و ... را به بازار عرضه می‌کنند که با خریداری و نصب آنها ‌روی اتومبیل، می‌توان بازدهی فنی آن را افزایش داد. البته باید توجه داشته باشید که هر یک از این قطعات برای مدلی خاص (با پیشرانه مشخص) تولید می‌شوند و طبیعتا نصب آنها باید در مراکز معتبر و توسط افراد متخصص و مجرب انجام گیرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو