فونیکسریمکسبهتام

درددل قطعه‌سازان موتورسیکلت از وضعیت فعلی بازار

توسعه قطعه‌سازی در گرو اصلاح تفکر مصرف‌کننده داخلی

عصر خودرو- قطعه‌سازان کشور معتقد هستند، هنوز فرهنگ استفاده از کالای داخلی در میان مصرف‌کنندگان ایرانی وجود ندارد و ترجیح ایرانی‌ها به استفاده از جنس خارجی است که این روند آسیب چشمگیری به صنایع تولیدی کشور وارد و آنها را تضعیف کرده است؛ دیدگاهی که شاید برای نیم قرن، کشور را از فعالیت لازم دور کرده است.

توسعه قطعه‌سازی در گرو اصلاح تفکر مصرف‌کننده داخلی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، مدیرعامل یک گروه تولیدی صنعتی گفت: یکی از مشکلاتی که امروز در زمینه موتورهای برقی وارداتی از هند وجود دارد، بدنه این نوع موتورهاست که در داخل کشور تولید نمی‌شود البته قطعه‌سازان آمادگی کافی برای تولید آن در داخل کشور دارند و تنها به 6 ماه وقت و اعتماد کامل نیاز است تا ساخت داخل 100درصدی با اصل آن برابری کند. یدالله حاج‌غفاری تصریح کرد: این اتفاق درباره موتورهای چینی نیز رخ داد به طوری که تمام قطعاتی که در داخل تولید می‌شود به لحاظ کیفیت حتی بالاتر از قطعه اصلی خواهد بود. این قطعه‌ساز به فرهنگ غلط در جامعه مصرف‌کنندگان اشاره کرد و گفت: مصرف‌کننده داخلی حتی پیچ و مهره را از کشور سازنده موتورسیکلت وارد می‌کند و در مقابل چرایی این امر می‌گوید که کشور سازنده این اجبار را به وجود آورده، در این شرایط این پرسش مطرح می‌شود که آیا کشور یادشده اجازه چنین کاری خواهد داشت؟
    وی ادامه داد: روند کار به گونه‌ای است که در این کشورها، بر اساس قانون برای نمونه قطعه‌ای که در هند ساخته می‌شود حق ورود به این کشور را ندارد یا تعرفه‌های سنگینی تعیین می‌شود که برای واردکننده صرفه اقتصادی نخواهد داشت. غفاری با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزان دولتی باید از طریق تعرفه، از سازندگان داخلی حمایت کنند، تصریح کرد: در این شرایط می‌توان فرهنگ استفاده از قطعات تولید داخل را در بین سازندگان موتورسیکلت ایجاد کرد تا این روند تنها برای هندی‌ها اشتغال‌زایی و ارزآوری به همراه نداشته باشد. مدیرعامل این گروه صنعتی قطعه ساز در ادامه به نبود ارتباط و اعتماد بین سازندگان قطعه و موتورسیکلت اشاره کرد و گفت: دیدگاه واردکنندگان قطعات نسبت به تولیدات داخل، منفی است و تقاضایی وجود ندارد و اگر قطعه‌ساز نسبت به تولید قطعات این نوع موتورسیکلت‌ها اقدام کند، بازاری نخواهد داشت. او گفت: وقتی افتخار سازندگان و مونتاژکاران، خارجی بودن حتی پیچ و مهره محصول است دیگر فضایی برای رشد و توسعه قطعه‌ساز داخلی به وجود نخواهد آمد. غفاری تاکید کرد: قطعه‌ساز تابع بازار است و تا امروز تمام امور براساس مهندسی معکوس بوده است این در حالی است که قطعه‌ساز توانایی لازم برای طراحی و ساخت را به شرطی که از او حمایت و پشتیبانی شود، دارد. برای نمونه در بازدیدی که اتریشی‌ها از برخی کارخانه‌های داخلی داشتند، امکانات تولیدکنندگان ایرانی در باور آنها نمی‌گنجید. این قطعه‌ساز ادامه داد: قطعه‌ساز ایرانی این تعهد را می‌دهد که سنگین‌ترین قطعه را بعد از 6 ماه با کیفیت خوب تولید و تحویل سازندگان دهد. غفاری در اعتراض به روند موجود بین واردکنندگان و مونتاژکاران موتورسیکلت گفت: شرکت پارس فلز در ابتدا برای ترکیه بدنه تولید و صادر می‌کرد اما بعد از حدود یک سال اعلام شد که اجازه واردات سرویس ساخته شده به این کشور وجود ندارد. بنابراین باید همه امکانات در کشور ترکیه، کشوری که در این صنعت نوپاست راه‌اندازی شود، بدین ترتیب از ما درخواست راه‌اندازی خط تولید در ترکیه را داشتند که این کار نیز انجام شد. این قطعه‌ساز در ادامه چالش‌های موجود در این صنعت گفت: چرا نباید این قانون در کشور اجرایی شود و چرا باید به راحتی بازار خود را در اختیار کشوری خارجی قرار دهیم، در حالی‌که توانایی ساخت آن محصول در داخل وجود دارد، این در حالی است که تنها دغدغه خارجی‌ها فروش است اما این موضوع برای مسئولان کشور ما اهمیتی ندارد.


    ساخت داخلی قطعات موتورسیکلت قانون شود
    حبیب‌الله محمودان، مدیرعامل یک کارخانه تولیدی قطعات موتورسیکلت نیز گفت: بی‌شک حضور و بازدید از نمایشگاه‌های تخصصی باعث دیده شدن ضعف‌ها و نقاط قوت شده و این شناسایی در نهایت منجر به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری درست می‌شود اما با این وجود جای مدیران در این نمایشگاه‌ها همیشه خالی است.محمودان ادامه داد: هم‌اکنون قطعاتی در حال ورود به کشور است که توان ساخت بهتر از آن به‌وسیله قطعه‌سازان داخلی وجود دارد، بنابراین باید بپذیریم حمایت از صنعت داخلی و قبول این مسئله که تولید داخل موتور محرکه توسعه اقتصادی است، باعث رشد و توسعه صنعت می‌شود. عضو هیات‌مدیره سندیکای قطعه‌سازان موتورسیکلت گفت: در دومین نمایشگاه رایدکس بسیاری از غرفه‌داران، واردکنندگان موتورسیکلت و قطعات آن بودند که دغدغه ملی نداشته و تنها به دنبال یافتن بازارهای جدید برای محصولات کشور هند و چین بودند و بیان تمام این نکات درد دل قطعه‌ساز داخلی است که باید شنیده شود. این قطعه‌ساز در ادامه به بازاریابی و بازارسازی فعالان این صنعت اشاره کرد و گفت: تنها دغدغه یک سازنده چینی یا هندی، بازاریابی و بازارسازی است و برای این امر تلاش زیادی می‌کنند اما متاسفانه نیروی انسانی داخلی به‌عنوان سرباز آنها در داخل کشور در حال فعالیت است. به‌طوری‌که در نمایشگاه ایران رایدکس، ایرانی با افتخار محصولات وارداتی خود را در معرض بازدید گذاشته بود. وی ادامه داد: صادرات محصولات صنعتی بهترین نوع صادرات است زیرا هم اشتغال‌زایی و هم ارزش‌افزوده به همراه دارد. محمودان پیشنهاد داد: برنامه‌ای زمان‌بندی شده برای توسعه صنعت خودرو در ایران و در دولت تدوین شده تا خودروسازان براساس آن موظف به سفارش تعداد آزمایشی قطعات به زیرمجموعه‌های ایرانی شوند که باید هرچه سریع‌تر این روند در صنعت موتورسیکلت نیز اتفاق بیفتد.


    پرداخت گمرکی برای صادرات
    در همین حال رییس هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت گفت: به تازگی چینی‌ها پیشنهاد یوزانس 2ساله (وام اعتباری) با بهره 8درصد را ارائه کرده‌اند، به شرطی که به‌صورت پلکانی خرید و فروش افزایش یابد که با این شرایط باید بعد از چند سال قطعات ساده وارد کنیم. ماشاا... قاسمی‌نژاد افزود: در هر کشوری که تولیدکنندگان اقدام به صادرات محصول خود کنند مشمول امتیاز صادراتی می‌شوند، در حالی که در ایران این قانون برداشته شده است. این در حالی است که پیش از این موتورسیکلت به بصره صادر می‌شد که گمرکی به همراه نداشت اما به تازگی مشمول پرداخت عوارض گمرکی شده که این روند باعث از دست دادن مشتریان استان‌های جنوبی عراق شده است.


    واردات قطعه و حذف قطعه‌سازان
    دبیر سندیکای تولیدکنندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت نیز گفت: واردکننده قطعات موتورسیکلت، نگرانی پرداخت بیمه، مالیات و جریمه ندارد و تنها به دنبال سود خود است، بنابراین خواستار ادامه سیستم فعلی است، اما باید توجه کرد چنانچه این روند اصلاح نشود تولیدکننده داخلی از گردونه صنعت حذف می‌شود. محمدرضا سلیمی افزود: همچنین دریافت گمرکی از محصولات به‌منظور صادرات به معنی ایجاد مانع برای چرخه صنعت و تولیدات است که لازم است مسئولان صنایع بر این امر توجه بیشتری داشته باشند. وی تصریح کرد: کالا در مناطق آزاد با هدف توسعه وارد می‌شود اما متاسفانه شاهد ورود این کالاها در مراکز شهرها هستیم. بنابراین گزارش اظهارات فعالان صنعت موتورسیکلت نشان می‌دهد برای جبران عقب‌ماندگی در صنعت قطعه‌سازی ابتدا باید اندیشه و فکر مصرف‌کنندگان تغییر کند تا این صنعت دوباره را خود را پیدا کرده و حضوری فعال در بازارهای داخلی و به دنبال آن جهانی داشته باشد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو