فونیکسریمکسبهتام

ازنا - شازند همچنان جان می‌گیرد

ایمنی جاده ترانزیتی درپیچ وعده‌ها

عصر خودرو- جاده ارتباطی ازنا - شازند، از پرترددترین و پرحادثه‌ترین محورهای لرستان است؛ جاده‌ای که پس از گذشت چهار سال از آغاز عملیات چهار خطه شدن درپیچ بی‌پولی مانده و همچنان قربانی می‌گیرد.

ازنا - شازند همچنان جان می‌گیرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، باوجوداینکه طی سال‌های اخیر شاهد بهبود وضعیت راه‌ها و انجام طرح‌های چهار خطه به‌خصوص در استان لرستان بوده‌ایم اما چهار خطه شدن محور ازنا - شازند که از حدود چهار سال قبل کلید خورده به دلیل کمبود اعتبار با سرعتی لاک‌پشتی در حال انجام است.

    این طرح از جنبه‌های مختلفی حائز اهمیت است که از آن جمله کوتاه کردن مسیر ترانزیتی شمال - جنوب و نداشتن گردنه‌های صعب‌العبور‌است ضمن اینکه این محور تنها مسیر دسترسی مردم شهرستان ازنا به مرکز کشور است.

    گشت نامحسوس مرگ

    همین دلایل سبب شده تا شاهد تردد فراوان وسایل نقلیه سنگین از این محور باشیم اما در طرف مقابل عرض کم جاده باعث بروز تصادفات فراوان منجر به جرح و فوت در این جاده شده است که همین مسئله لزوم تسریع در تکمیل این طرح نیمه‌کاره را دوچندان کرده است.

    وضعیت تصادفات در این محور به‌گونه‌ای است که در پرونده این جاده طی یک ماه 8 کشته دیده می‌شود تا گشت نامحسوس مرگ در این محور موجب مرگ یک نفر در هر چهار روز شود.

    یکی از رانندگان این محور در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از وضعیت این جاده می‌گوید: این جاده دیگر از حالت محلی بودن خارج‌شده و یک جاده روستایی نیست.

    عرض کم جاده و تردد فراوان خودروها در آن

    وی ادامه می‌دهد: جاده ازنا - شازند شهرستان ازنا و استان لرستان را به استان مرکزی و تهران متصل می‌کند.

     

    یکی دیگر از رانندگان این مسیر بابیان اینکه این جاده شانه خاکی ندارد عنوان می‌کند: این جاده نسبت به گذشته شلوغ و تردد در آن زیاد شده است.

    وی می‌گوید: به علت کم‌عرض بودن و خطر تصادف مسیری را که در نیم ساعت می‌شود آن را طی کرد باید در یک ساعت تا یک ساعت و 15 دقیقه طی کنیم.

    وعده‌ای برای چهار خطه کردن جاده

    یکی دیگر از رانندگان جاده ازنا - شازند در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: این جاده همیشه حادثه‌آفرین بوده و چندی پیش یکی از اقوام من به همراه پنج نفر از اعضای خانواده‌اش که در این جاده در حال تردد بوده که در آن تصادف کرده و همه جانشان را از دست دادند.

    وی با تأکید بر اینکه باید به وضعیت این جاده و کم‌عرض بودن آن رسیدگی شود می‌گوید: ما از مسئولان متولی می‌خواهیم که فکری به حال وضعیت جاده ازنا - شازند که روزانه شاهد تصادف در آن هستیم کنند.

     

    این راننده سخنان خود را این‌گونه ادامه می‌دهد که چند سال است کار چهار خطه کردن این جاده شروع‌شده و این در حالی است که هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

    وقوع تصادفات ناگوار رانندگی در جاده ازنا - شازند

    سرهنگ چغلوند رئیس پلیس‌راه لرستان نیز در رابطه با وضعیت جاده ازنا - شازند در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: واقعاً این جاده وضعیت مطلوبی برای رانندگی ندارد.

    وی بابیان اینکه این جاده دید کافی برای رانندگی ندارد عنوان کرد: اگر خودرویی در این جاده در حال سبقت باشد به‌طور حتم حادثه ناگواری برای سرنشینان آن رخ خواهد داد.

    رئیس پلیس‌راه لرستان بابیان اینکه ما همواره شاهد وقوع تصادفات ناگوار در جاده ازنا - شازند هستیم گفت: این در حالی است که باگذشت چهار سال هنوز روند تعریض این جاده به اتمام نرسیده است.

    سرهنگ چغلوند تصریح کرد: در صورت چهار خطه شدن جاده ازنا - شازند 50 درصد تصادفات شهرستان ازنا کاهش خواهد یافت.

    کمبود اعتبار بهانه‌ای برای وعده‌ای دیگر

    رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان ازنا نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر علت نیمه فعال بودن پروژه چهار خطه ازنا - شازند را کمبود اعتبارات اعلام می‌کند و می‌گوید: در صورت تخصیص 35 میلیارد تومان می‌توان شاهد بهره‌برداری از این پروژه باشیم.

    اسد الهی بیان داشت: در صورت تأمین اعتبار این آمادگی راداریم که پروژه چهار خطه ازنا - شازند را ظرف یک تا دو سال آینده به‌صورت کامل اجرایی و آن را تحویل بدهیم.

    جاده‌ای روی خط وعده‌ها

    بنابراین گزارش محور ازنا - شازند به طول 80 کیلومتر شهرستان ازنا را به استان مرکزی متصل می‌کند که 35 کیلومتر از این محور در شهرستان ازنا واقع‌شده و هم‌اکنون چهار خطه شدن این محور به دلیل کمبود اعتبارات دارای 65 درصد پیشرفت فیزیکی است.

    جاده ازنا - اراک در ابتدا باهدف ایجاد ارتباط محلی بین شهرستان‌های ازنا و شازند ایجاد شد اما بعدها به دلایل مختلف ازجمله مسیر هموار و کاهش زمان سفر تبدیل به یک جاده ترانزیتی شده است به‌گونه‌ای که اکثر وسایل نقلیه عبوری از آن خودروهای سنگین هستند.

    در این راستا خبرگزاری مهر پیش‌ازاین در گزارش‌های متعددی خواستار  تسریع در تکمیل طرح چهارخطه این محور ارتباطی شد؛ موضوعی که موجب بازدید استاندار لرستان از محل اجرای پروژه و جلسه ویژه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار برای رفع مشکل شد تا وعده‌هایی برای تسریع درروند کار از سوی این مسئولان داده شود.

    دوطرفه بودن جاده و عرض کم این محور باعث بروز تصادفات فراوانی در این جاده شده است به‌طوری‌که طی سال‌های گذشته بارها شاهد تصادفات مرگبار در این جاده بوده‌ایم.

    این در حالی است که حدود چهار سال از آغاز احداث باند دوم این محور می‌گذرد و به‌رغم وعده‌های مکرر مسئولان برای افتتاح که آخرین وعده مربوط به هفته دولت سال گذشته  بود که این وعده‌ها همچنان محقق نشده است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو