فونیکسریمکسبهتام

بررسی شرکت‌های مشارکتی قطعه‌سازی در پساتحریم

محصول رقابتی با اصلاح روش‌های تولید

عصر خودرو- بی‌شک هر کالای صادراتی باید قیمت تمام‌شده رقابتی داشته باشد تا بتواند حضوری ماندگار در بازارهای جهانی داشته باشد. به گفته کارشناسان این روند به عوامل متعدد درون بنگاه‌ها و بیرون بنگاه‌ها برمی‌گردد.

محصول رقابتی با اصلاح روش‌های تولید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، کاهش ضایعات، بالا بردن سطح اتوماسیون و جلوگیری از اتلاف انرژی از عوامل موثر درون بنگاهی است که می‌تواند محصول را رقابتی کند. در این میان تولید مشارکتی با سرمایه‌گذاری خارجی‌ها ازجمله این اقدامات است که در زمان پسابرجام موردتوجه قرار گرفته است. در تازه‌ترین اقدام نیز فاز توسعه‌ای کارخانه قطعه‌سازی ایران و فرانسه در حال بررسی و اقدام است. مدیرعامل شرکت آذین خودرو با اشاره به توسعه کارخانه مشترک ایران و فرانسه که از 10 سال قبل کار خود را در ایران آغاز کرده، گفت: مشارکت ایران و فرانسه در ایجاد شرکت قطعه‌سازی (صندلی خودرو ال90) با هدف تامین قطعات خودروهای فرانسوی از 10 سال پیش آغاز شد اما درحال‌حاضر و پس از اجرایی شدن برجام قرار است این کارخانه 3 برابر ظرفیت فعلی توسعه یابد. رضا رضایی با اشاره به مشارکت ‌51درصد طرف فرانسوی و ‌49درصد طرف ایرانی افزود: شرکت فورشیای، سومین شرکت دنیا در صنعت قطعه‌سازی به شمار می‌رود که با وجود تحریم‌ها کنار شرکای ایرانی خود باقی ماند و براساس توافق اولیه خود با ایران، همچنان نسبت به واردات فناوری تولید صندلی اتومبیل به ایران اقدام می‌کند. نایب‌رییس انجمن قطعه‌سازان کشور ادامه داد: همچنین با هدف ارتقای دانش فنی فعالان این حوزه، 20 نفر از نیروی انسانی طرف ایرانی برای آموزش فرهنگ کار فورشیا به فرانسه رفته و آموزش‌های لازم به آنها داده شد. حتی این شرکت برای راه‌اندازی پلان روسی خود در ال90 از کارشناسان ایرانی نیز استفاده کرد. وی در ادامه درباره بازار قطعات ساخته شده در این شرکت ایرانی-فرانسوی نیز توضیح داد: قرار است در فاز توسعه‌ای کارخانه صادرات نیز مدنظر قرار گرفته و برخی قطعات به بازار اروپا صادر شود که این امر بستگی به قیمت تمام شده محصولات و رقابتی بودن آنها دارد. رضایی با بیان اینکه در شرایط پساتحریم خودروسازان خارجی تمایل بسیاری به توسعه مشارکت‌ها و همکاری خود با خودروسازان ایرانی دارند، اظهار کرد: به‌طور قطع بخشی از این توسعه مربوط به دانش فنی و انتقال فناوری خواهد بود. از این‌رو با جلسات متعددی که با مدیران ارشد شرکت فورشیا انجام شد، توسعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک در دستور کار قرار گرفت. مدیرعامل شرکت آذین خودرو گفت: در تمام دنیا انتقال دانش از طریق سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت‌ونچر) انجام می‌شود و از تمام صاحبان نشان(برند)های خودروسازی، برای همکاری مشارکتی دعوت به عمل می‌آید. رضایی با تشریح عوامل رشد در بنگاه‌های صنعتی اظهار کرد: برای رشد هر بنگاهی، 3 عامل مهم به شمار می‌رود که تبدیل نیروی انسانی از دارایی به سرمایه ازجمله این عوامل است که در این شرایط مهارت از طریق دانش مربوط منتقل می‌شود تا مهارت نیروی کار آن بنگاه فراگیرتر از همه باشد. دانش فناوری اطلاعات که منجربه تبدیل دارایی به سرمایه و داده‌های اطلاعاتی می‌شود نیز از دیگر عوامل به شمار می‌رود.
    وی فرهنگ سازمانی را از عوامل اصلی در این زمینه دانست و گفت: اگر فرهنگ حاکم بر آن بنگاه با دانش و فناوری روز دنیا مطابقت نکند به طور قطع آن بنگاه رقابتی نخواهد شد. بنابراین لازم است اهداف و ارزش‌های سازمانی بین نیروهای کار تقسیم و تبیین شده و دانش بین مدیران ارشد و رهبران بنگاه‌ها به اشتراک گذاشته شود. رضایی تاکید کرد: پیش از جهانی شدن نیاز است جهان‌بینی را بیاموزیم و بدانیم چه فرهنگی در دنیا حاکم است که قرار است با آنها کار کنیم. همچنین لازم است زیرساخت‌ها در داخل نیز اصلاح شود تا رغبت برای حضور سرمایه‌دار خارجی و به دنبال آن دانش فنی فراهم شود.


    تشکیل کنسرسیوم در قطعه‌سازی
    مدیرعامل شرکت آذین خودرو درباره موضوع ایجاد شرکت‌های مشارکتی قطعه‌سازی در پسابرجام به هدف اقتصاد کلان کشور اشاره کرد و گفت: اگر براساس اقتصاد کلان خواستار صادرات هستیم، باید توجه کنیم در پسابرجام بازارهای متعددی برای مصرف‌کنندگان فراهم است که مجبور نخواهند بود هر کالایی را با هر کیفیتی خریداری کنند که در این شرایط به طور قطع رقابت سنگین‌تر خواهد بود. وی افزود: برای توسعه صادرات باید عوامل درون‌محیطی بنگاه‌ها و عوامل بیرونی اصلاح شوند تا صادرات انجام شود. بهرام شهریاری، عضو هیات‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز به تشکیل کنسرسیوم برای موفقیت در بازار صادرات اشاره کرد و گفت: آنچه مسلم است بنگاه‌های کوچک توان شراکت ندارند زیرا سازوکار مناسبی برای این اقدام در این بنگاه‌ها وجود ندارد. بنابراین لازم است در ابتدا برای همراه شدن با شرکت‌های خارجی کنسرسیوم‌هایی تشکیل شود تا این شرکت‌های کوچک به شرکت‌های بزرگی تبدیل شوند.
    وی گفت: زمانی که این کنسرسیوم‌ها که در حد بنگاه‌های خارجی بزرگ شده‌اند و می‌توانند در یک تیراژ اختصاصی تولید داشته باشند، ایجاد شوند، انگیزه لازم برای شراکت را در شرکت خارجی به وجود می‌آورند. بنابراین بنگاه‌های قطعه‌سازی باید با این نگاه حرکت کنند.


    صادرات به شرط رقابتی شدن قیمت‌ها
    تجربه تولید در ایران نشان داده که کشور ما به دلیل نیروی کار و انرژی که در اختیار دارد، بی‌شک قادر به تولید قطعات رقابتی است، بنابراین در صورت پایین آمدن قیمت تمام شده محصولات، می‌توان محصولات ایرانی را در همه بازارها شاهد بود. در همین حال بهرام شهریاری، عضو هیات‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز به همین موضوع اشاره کرد و گفت: در بازار قیمت تمام شده باید پایین و رقابتی باشد و عوامل متعددی در این امر دخیل است که کاهش ضایعات، بالا بردن سطح اتوماسیون و جلوگیری از اتلاف انرژی یا هر ماده مصرفی در ساخت، از جمله عواملی است که به حوزه مدیریت داخل بنگاه‌ها برمی‌گردد. وی با تاکید بر اینکه حضور شرکای خارجی می‌تواند در این حوزه‌ها اثربخش باشد، تصریح کرد: در این میان اصلاح روش‌های تولید نظیر کوتاه کردن خط تولید و سیستم‌های تامین و نگهداری دستگاه‌ها که در طول مدت کارکرد خود، کمتر دچار توقف می‌شوند، عوامل درون‌محیطی هستند که در قیمت تمام شده اثر خواهند داشت. وی در ادامه درباره قیمت تمام شده قطعات افزود: در صورت تولید محصول بی‌کیفیت احتمال خروج قطعه از خطوط تولید وجود دارد که در این شرایط هزینه‌ها افزایش خواهد یافت اما در صورت یکنواخت بودن کیفیت، به دلیل قدرت فناوری به‌طور قطع قطعه برگشتی نخواهیم داشت که در این شرایط قیمت‌ها به دنبال آن کاهش می‌یابد. بنابر این گزارش، شرایط به وجود آمده پس از برداشتن تحریم‌ها فرصت‌ها و تهدیدهایی به همراه خواهد داشت و در این شرایط کسانی موفق هستند که بتواند از فرصت‌های به وجود آمده بهترین بهره‌وری را در جهت تبدیل تهدیدها به فرصت داشته باشند. بنابراین در چنین شرایطی اگر روند کار همچون گذشته ادامه داشته باشد و صنعتگر نتواند خود را با شرایط جدید منطبق کند، دستاورد چندانی به‌دست نخواهد آورد. بنابراین لازم به تشکیل اتاق فکرهایی است که کارشناسان در آن به تبادل‌نظر بپردازند و بهترین نتیجه را بین فعالان صنعت قطعه‌سازی تسری دهند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو