فونیکسریمکسبهتام

افزایش جریمه‌ها؛

گستاخی پولدارها یا نظم بخشی به مقررات عبور و مرور

عصر خودرو- براساس نظر برخی کارشناسان، نظام تنبیه و جریمه در نظم بخشی به رفتارهای جامعه و همچنین احترام به هنجارها نظامی موفق و تأثیرگذار است اما برخی دیگر این نظام را فقط سبب گستاخ شدن پولدارها تلقی می‌کنند.

گستاخی پولدارها یا نظم بخشی به مقررات عبور و مرور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، صبح روز 22 دی ماه بود که خبر افزایش شدید نرخ جریمه‌های راهنمایی و رانندگی از سوی دولت، سرتیتر رسانه‌ها شد؛ افزایش چند برابری جریمه تخلفات راهنمایی و رانندگی و در برخی موارد افزایش 100 درصدی جریمه‌ها؛ بطور مثال جریمه عبور از چراغ قرمز و سبقت غیرمجاز 200 هزار تومان شد.

    پخش این خبر بازتاب‌های مختلفی را در جامعه به دنبال داشت؛ اگر چه در ساعات اولیه انتشار این خبر مسئولان راهنمایی و رانندگی ناجا از اظهار نظر در این رابطه به دلیل عدم ابلاغ این مصوبه خودداری کردند اما موج این خبر به گونه‌ای بود که همگان از کارشناس و غیرکارشناس گرفته تا راننده و کاسب و ... در مورد آن اظهار نظر کردند؛ اظهار نظرهای متنوعی که گاه این و آن را متهم کرده و گاه به در و دیوار کوفتند.

    اظهار نظر مردم کوچه و بازار در خصوص افزایش جریمه‌ها

    خیابان‌های شهر مملو از تاکسی‌ها و مسافربرهای شخصی شده است.

    رانندگی در کلانشهرها و به خصوص تهران «بلدی» می‌خواهد اصطلاحی که بعضی از رانندگان به خود نسبت می‌دهند و به آن می‌بالند؛ بلدی که امروز با بحث افزایش میزان جریمه‌ها تا حدی رنگ باخته است.

    به میدان که می‌رسیم جا برای سوزن انداختن نیست؛ صدای رانندگان که برای ادامه مسیر مسافران را فرا می‌خوانند و درهمی و برهمی عبور خودروها، نفس را در سینه‌ات حبس می‌کند.

    رانندگان تا می‌فهمند خبرنگار هستی انگار سنگ صبوری برای مشکلاتشان پیدا کرده‌اند؛ از همه چیز می گویند از چندنرخی شدن بنزین و ... حتی از مصوبه هیأت دولت در مورد افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی... واقعاً در عصر شهروند خبرنگار به سر می‌بریم.

    تا موضوع گزارش رو می‌شود علی بی‌محابا سر صحبت را باز می کند: هدف از تمام این جریمه‌ها جبران کسری بودجه است از جیب خالی مردم.

    رضا با سینه ستبر کرده جلو می‌آید و با قیافه حق به جانب خطاب به رضا می گوید: مردم درست‌کار و راستگو اصلا اهل تخلف نیستند حتی در رانندگی؛ پس ترسی از افزایش هزار برابری جریمه هم ندارند.

    آن طرف‌تر آقایی به نام حبیبی وسط صحبت می‌پرد و می‌گوید: وقتی یک عابر در زمان چراغ سبز پرید جلوی ماشینت و مجبور شدی توقف کنی و همان موقع هم چراغ قرمز شد و دوربین هم جریمه 200 هزار تومانی برایت نوشت آن موقع می‌فهمی و دیگر مثل حالا برای ما لفظ قلم صحبت نمی‌کنی.

    مهدی در ادامه صحبت‌های بقیه ادامه می دهد: اصلا افزایش جریمه راهنمایی و رانندگی یک سیاست غلط است به جای اینکه فرهنگ راهنمایی و رانندگی را بین مردم نهادینه کنند به مردم یاد می‌دهند که خلاف کنند و پولش را بدهند؛ انگار رفتی مغازه و می‌خواهی چیزی بخری؛ فقط با این شیوه پولدارها برای تخلف گستاخ‌تر می‌شوند.

    حرف‌ و حدیث‌های مردم پایانی ندارد؛ اظهارنظرها به اوج خود می‌رسد.

    محسن که خود را دانشجو معرفی می‌کند می‌گوید: افزایش نرخ جرایم راهنمایی هیچ ارتباطی با کسری روزافزون بودجه کشور ندارد؛ قابل توجه سخنگوی دولت که قبلا گفته بود دولت به جرایم راهنمایی نگاه درآمدی ندارد حالا یکی به ما بگوید این افزایش اگر نگاه درآمدی نیست پس چیست؟ نگاه عاشقانه است؟

    مرد میانسالی که با دیدن ازدحام جمعیت به سمت ما آمده می‌گوید: واقعا برای آنهایی که همه چیز را به همدیگر ربط می‌دهند متاسفم؛ اگر قانون را رعایت کنیم مشکل چیست؟ حتی اگر جریمه 2 میلیون تومان هم شود اگر خلاف نکنیم، زرنگ‌بازی درنیاوریم، به قوانین احترام بگذاریم، دیگر نگرانی برای نرخ جریمه‌ها نداریم و دیگر دنبال توجیه نمی‌گردیم که جریمه‌ها اینقدر شده و دارا و ندار چه باید کنند.

    بحث بالا می‌گیرد از آن طرف یکی بلند می‌گوید در حالت مستی رانندگی می‌کنند و جان مردم را به خطر می‌اندازند آن وقت انتظار دارند جریمه هم نشوند؛ از این طرف آن یکی با صدای بلندتر می‌گوید درآمدهای نفتی 25 درصد است و می خواهند با این جریمه‌ها بخشی از بودجه خود را تامین کنند و ...

    هرگز به دنبال جریمه کردن نیستیم

    سردار تقی مهری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در اولین اظهار نظر رسمی ناجا بعد از اعلام خبر افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی با بیان این مطلب که پلیس هرگز به دنبال جریمه کردن نیست، اظهار داشت: اجرای قوانین برای سلامت رانندگان مد نظر است و اگر براساس قوانین و مقررات تردد صورت بگیرد قطعا در جامعه مشکلی پیش نخواهد آمد.

    وی ادامه داد: طبیعی است در هر جامعه‌ای تخلف وجود دارد و استفاده از ابزارهای جریمه می‌تواند از وقوع جرایم پیشگیری کند.

    این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی کشور در خصوص افزایش نرخ جرایم رانندگی اعلام کرد: با افزایش یا کاهش نرخ تورم و بر اساس قانون هر 3 سال یک بار با تصویب هیأت وزیران، پیشنهاد افزایش از سوی نیروی انتظامی و تأیید وزارت راه و شهرسازی و دادگستری مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ البته فلسفه وجود این قانون برای برقراری نظم، انضباط، امنیت و رعایت حقوق دیگران است.

    افزایش نرخ جریمه‌های رانندگی به تنهایی در بازدارندگی موثر نیست

    محمد رزم عضو کمیسیون قضایی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس، درباره افزایش جریمه‌های رانندگی گفت: ما قاعده کلی در خصوص تناسب بین جرم و مجازات را همواره در نظر داریم و این طور نیست که اگر جریمه افزایش یابد باعث بازدارندگی، کاهش تصادفات، ترافیک و رعایت قوانین شود.

    وی تصریح کرد: در مورد بازدارندگی از انجام تخلفات باید تمام جوانب را سنجید یعنی به زیرساخت‌ها نیز توجه شود چرا که با ایجاد پارکینگ عمومی می‌توان از انجام تخلفاتی مانند پارک دوبله پیشگیری کرد.

    افزایش جرایم رانندگی از نیمه دوم اسفند اجرایی می‌شود

    سردار اسکندر مومنی جانشین فرمانده ناجا و رئیس پلیس سابق راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در حاشیه گردهمایی معاونان عملیات استان ها در خصوص افزایش میزان جرایم راهنمایی و رانندگی که از سوی هیأت وزیران مصوب و ابلاغ شده است اظهار داشت: از میان 170 کد تخلفاتی، 40 نوع تخلف بین 50 تا 100 درصد افزایش داشته‌اند که پس از درج در روزنامه رسمی، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی مناسب قطعا افزایش جرایم لازم‌الاجرا می‌شود.

    جانشین فرمانده ناجا با بیان این مطلب که از نیمه دوم اسفند ماه جرایم راهنمایی و رانندگی افزایش می‌یابد، تصریح کرد: ما مجری قانون هستیم و این میزان افزایش جرایم رانندگی به تصویب هیأت دولت رسیده است.

    سردار مومنی با بیان این مطلب که هدف اصلی از افزایش جرایم رانندگی، بازدارندگی، کاهش کشته و حفظ سلامت جامعه است از مردم درخواست کرد که قوانین راهنمایی و رانندگی را به درستی اجرا کنند.

    و اما سخن آخر

    چه بخواهیم چه نخواهیم، چه خوشمان بیاید چه خوشمان نیاید، چه قانونمند باشیم چه  قانون‌گریز، افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی از نیمه دوم اسفند ماه اجرایی می‌شود. پس بیایید با رعایت قانون و مقررات سلامت خود و جامعه را حفظ کرده و مبلغ جریمه‌ها را از سبد خانوار خود نپردازیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو