فونیکسریمکسبهتام

سهم ۱۶ درصدی تلفات دانش آموزان در حوادث رانندگی

عصر خودرو-طبق بررسی های انجام شده،قریب به ۱۶ درصد از قربانیان تصادفات،افراد زیر ۱۸ سال هستند و قربانی شدن بخشی از این طیف سنی به تبع حوادث ناشی از تصادفات سرویس های مدارس رقم خورده است،سوانحی که شاید با اندکی دقت در رعایت اصول ایمنی قابل پیشگیری بود.

سهم ۱۶ درصدی تلفات دانش آموزان در حوادث رانندگی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،آمار تلفات جاده ای در ایران به بیش از 16 هزار نفر می رسد که در این میان کودکان و نوجوانان سهمی 16 درصدی از قربانیان را به خود اختصاص داده اند.

    گروه سنی که به عنوان سرمایه ای ارزنده باید در آینده این مرز و بوم نقش آفرینی کنند،متاسفانه در اثر سوانح ناشی از تصادفات جان خود را از دست می دهند.

    استفاده از وانت و تراکتور به عنوان سرویس مدارس در برخی از شهرستان های دور افتاده و یا مناطق روستایی، رانندگی افراد بی تجربه و یا شیطنت کودکان در هنگام حرکت خودروها، از نمونه مواردی است که مسبب حوادث تلخی برای محصلان کم سن و سال در گذشته شده است.

    تعبیه امکاناتی خاص در سرویس های مدارس کودکان و گروه های کم سن وسال،مبتنی بر وضعیت بدنی و جنب و جوش های کودکانه این طیف سنی از ضروریاتی است که متاسفانه تاکنون مغفول مانده و توجه چندانی به آن نشده است.

    موارد بسیاری را می توان به عنوان نقصان ایمنی در سرویس های مدارس مطرح کرد که غیر استاندارد بودن طول کمربند ایمنی،نامناسب بودن صندلی ها یا پنجره های خودروها وگاهی سوار کردن فراتر از حد ظرفیت در خودرو از نمونه های آن به شمار می رود.

    سرهنگ علیرضا جهانگیری،رئیس پلیس ترافیک شهری راهور ناجا،چندی پیش در گفتگویی با رسانه ها عنوان می کند:نشاندن کودک در صندلی جلوی خودرو و نبستن کمربند ایمنی از عواملی به شمار می رود که ضریب آسیب پذیری کودکان  را در تصادفات احتمالی افزایش می دهد.

    عیسی سرپناهی،افسر و کارشناس راهنمایی و رانندگی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران با بیان نامناسب بودن صندلی و کمربند ایمنی جلو ،در حفظ سلامت و ایمنی کودکان،عنوان کرد:صندلی جلوی خودروها برای جثه کوچک کودک طراحی نشده و کمربند ایمنی آن نیز در حوادث و تصادفات جاده ای،شهری و برون شهری در مواقعی نه تنها از وقوع حوادث مخاطره آمیز پیشگیری نکرده بلکه در پاره ای از اوقات مسبب خفگی یا نقص عضو کودک نیز شده است.

    وی فرهنگ سازی و آموزش نحوه عبور کودکان از معابر و رعایت هر چه بیشتر حفظ تقدم آنها در عبور از معابر را از دیگر ضروریاتی می داند که بی توجهی به آن می تواند به بروز حوادثی ناخوشایند منتهی شود.

    کارشناس و افسر راهنمایی رانندگی گفت:عدم تعبیه صندلی کودک از نمونه نواقصی است که در خودروها مشاهده می شود و متاسفانه جز عده قلیلی از شهروندان و مردم،مورد توجه بخش اعظمی از جامعه قرار نمی گیرد.

    وی افزود:درآغوش گرفتن کودک در هنگام رانندگی یکی از دلایل اصلی افزایش آسیب پذیری کودکان در تصادفات به شمار می رود،زیرا در چنین سوانحی،وزن کودک چندین برابر می شود و از دستان و آغوش مادر به بیرون از خودرو و یا شیشه جلویی پرتاب خواهد شد.

    **از تشدید نظارتها تا تعبیه ادوات و تجهیزات مورد نیاز

    پیشگیری از وقوع چنین حوادثی با برنامه ریزی در دو حوزه نرم افزاری و سخت افزاری محقق خواهد شد،در غیر اینصورت همچنان شاهد قربانی شدن کودکان و نوجوانان در حوادث جاده ای خواهیم بود.

    تشدید و اعمال دقیق نظارتها از نمونه مواردی است که در عرصه نرم افزاری قابل تعریف است و می تواند از بروز حوادث بسیاری پیشگیری کند.

    سلامت راننده و ایمنی خودرو به عنوان دو مولفه اساسی مورد نیاز در اتومبیل های مورد استفاده در سرویس های مدارس با نظارت دقیق قابل حصول خواهد بود.

    از سوی دیگر تعبیه صندلی کودک برای استقرار کودکان در خودروها از دیگر ضروریاتی است که تامین آن از بروز حوادث تلخ بسیاری جلوگیری خواهد کرد و متاسفانه به ندرت از سوی والدین و مالکان خودروها مورد استفاده قرار می گیرد.

    بطور یقین در اغلب قریب به اتفاق مواقع حادثه خبر نمی کند و انتظار جلوگیری از وقوع 100 درصدی آن امری غیر ممکن است اما می توان با اتخاذ تدابیر اصولی و حفظ و تقویت مولفه های ایمنی،سطح اسیب پذیری ناشی از آن را به حداقل ممکن کاهش داد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط