فونیکسریمکسبهتام

چه نوع اطلاعاتی را در اختیار بیمه‌گران خودرو بگذاریم؟

عصر خودرو-شرکت‌های بیمه‌گر خودرو به دنبال دریافت تمامی اطلاعات ممکن از راننده و خودرو هستند.

چه نوع اطلاعاتی را در اختیار بیمه‌گران خودرو بگذاریم؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بیمه اتومبیل دوستان شما نیستند. هیچ تفاوتی نمی‌کند که آنها تا چه اندازه دوستانه، خوش‌برخورد و خوش‌رو یا محافظه‌کارانه با شما برخورد کنند،شرکت‌های بیمه به وجود می‌آیند تا پول درآورند؛ آنهم پول فراوان. شما پرداخت‌کننده پول هستید و رقابت برای به جیب زدن پول شما بسیار شدید است. برای اطمینان بخشیدن به شما درباره کالای‌شان در قالب پدری مهربان یا بانویی شادمان و حواس‌پرت فرو می‌روند، اما به محض اینکه امضای شما روی خط نقطه‌چین پایین قرارداد بیمه نقش بست، شرکت بیمه‌کننده اتومبیل شما به هر حیله‌ای متوسل می‌شود تا ثابت کند که شما راننده‌ای با ریسک بالا و پرمخاطره‌ای هستید، به این وسیله حداکثر سعی خود را می‌کند تا نرخ بیمه‌نامه شما را بالاتر ببرد.
    حال به لطف فناوری‌های جدید درون خودرو که انواع اطلاعات مربوط به شما و اتومبیل‌تان را به صورت خودکار پردازش می‌کند، بیمه‌گران قصد دارند رانندگان را با دقتی بیشتر و از فاصله بسیار نزدیک‌تر از هر زمان دیگر زیر نظر گرفته و رفتار و کردار آنها را رصد کنند.
    تاریخچه‌ای از پایش و تجسس
    شرکت‌های بیمه به طور معمول برای هر بیمه‌گر متقاضی بیمه‌نامه خودرو برآوردهایی چندمتغیری را برپایه چندین عامل و شاخص گوناگون شخصی افراد انجام می‌دهند که این شاخصه‌ها عبارتند از سن، جنسیت، وضعیت تاهل، میزان تحصیلات، نوع شغل و حرفه، موقعیت محل سکونت، امتیاز (نمره) اعتباری، مقدار مسافت مسافرت‌های سالانه، پیشینه جریمه و تصادف‌های رانندگی، مدت زمان تجربه رانندگی و نوع وسیله نقلیه بیمه‌گزار. حاصل نهایی بررسی و تحلیل داده‌های مربوط به شاخص‌های بالا تصویری دقیق و موثر از میزان ریسک رانندگی هر یک از مشتریان شرکت‌های بیمه به بیمه‌گر ارائه می‌کند.
    علاوه بر این موارد، پیشرفت فناوری‌های مراقبت جاده‌ها و معابر مانند دوربین‌های مستقر در تقاطع‌ها برای ثبت تخلفاتی مانند عبور از چراغ قرمز و محدوده‌های عبور ممنوع و دوربین‌های راداری سنجش سرعت خودرو نیز در بسیاری موارد به کمک شرکت‌های بیمه آمده و دیگر نیاز چندانی به حضور فیزیکی نیروهای پلیس و راهنمایی و رانندگی هنگام وقوع تصادف‌های رانندگی نیست.
    سیستم پرداخت به ازای طی مسافت
    تصور اینکه شما باید فقط به میزان مسافتی که با اتومبیل طی می‌کنید حق بیمه پرداخت کنید، احساس خوشایند و قانع‌کننده‌ای را در ذهن ایجاد می‌کند.
    فردی که با اتومبیل خود مسافتی (بر فرض) 50 مایلی را پیموده به مراتب بیشتر از فردی که یک مایل را را پیموده است، در معرض خطر تصادف رانندگی قرار دارد، درست است؟ پس چرا این 2 نفر باید به یک اندازه پول بابت بیمه‌نامه خودرو بپردازند؟
    پاسخ کوتاه این است که آنها نباید به یک اندازه پول پرداخت کنند. اما شرکت‌های بیمه براساس تاریخچه عملکردشان در طول دهه‌های گذشته به مجموعه پیشینه و مشخصه‌های هر بیمه‌گذار به‌طور سالانه نگاه می‌کنند.
    بنابراین نخستین گام به سوی شکل‌گیری یک تحول اساسی و انقلاب واقعی در زمینه اطلاعات بیمه‌ای افراد را باید با اتکا به دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته جدید که می‌توانند به‌طور عملی و واقعی میزان مسافت پیموده به‌وسیله هر راننده را برای هر مقطع زمانی تعیین و ارائه کنند، برداشت. این روش در صنعت بیمه با عنوان «بیمه بر پایه میزان استفاده» یا (UBI) نامگذاری شده و البته به آن روش پرداخت به ازای مقدار رانندگی (PAYD) نیز گفته می‌شود.
    اما این روزها فناوری به شرکت‌های بیمه یک بازوی کمکی دیگر نیز اعطا کرده و آن فناوری جی‌پی‌اس است. جی‌پی‌اس در اتومبیل (یا در تلفن همراه) شما می‌داند و نشان می‌دهد هر لحظه به طور دقیق و نه تقریبی کجا هستید و حتی در اتومبیل‌های جدیدتر امکان ضبط و ذخیره‌سازی اطلاعات مربوط به میزان شتابی که خودرو در هر مسیر پیموده داشته است، مقدار نیروی وارد شده برای ترمز کردن، موقعیت دریچه گاز خودرو، سرعت کلی و مواردی دیگر نیز به وجود آمده و خودرو خود به‌تنهایی در صورت متصل شدن به اینترنت و برقراری ارتباط آنلاین قادر به انتقال خودکار اطلاعات اشاره شده است. شرکت‌های بیمه نیز در تلاش هستند تا به تمامی این اطلاعات بدون کم و کاست برای آگاهی از وضعیت و شرایط هر راننده و اتومبیلش دسترسی پیدا کرده و از آنها آگاه شوند.
    بیمه‌گران به شما چه چیزی عرضه می‌کنند؟
    بیمه‌گران برای متقاعد کردن مشتریان خود در اخذ اطلاعات و گزارش‌های از راه دور عملکرد آنها و اتومبیل‌شان، به‌طور معمول به‌عنوان امتیاز یا پاداش، تخفیف‌هایی را در نظر می‌گیرند که مقدار آن از 5 تا 30درصد حق بیمه پرداختی آنها و این تخفیف‌ها در ازای اطلاعات و داده‌های شخصی است.
    اما در حقیقت این تخفیف‌ها در حکم طعمه سرقلاب است و خود قلاب هم در اصل این واقعیت است که این تخفیف‌ها بستگی تام به آن دارد که شرکت بیمه دوست دارد به چه نوع اطلاعات و اخباری از شما دست پیدا کند.
    این معامله بدی نیست و برخی قانون‌گذاران دولتی از مدت‌ها پیش مقرراتی را به اجرا گذاشته‌اند که بیمه‌گران را وادار به ارائه تخفیف‌های قانونی به رانندگانی می‌کند که رانندگی قابل‌قبولی داشته و کمترین ریسک را هنگام رانندگی با خودرو در عملکردشان نشان می‌دهند، اما برعکس این کار را انجام نمی‌دهند، به این معنی که رانندگان با ریسک بالا که بد رانندگی می‌کنند را تنبیه و جریمه نمی‌کنند.
    به هر صورت حتی اگر مقررات دولتی شرکت‌های بیمه را در دریافت اطلاعات آنلاین و از راه دور رانندگان محدود کند، باید به خاطر داشته باشید که استانداردهای تعیین‌شده برای دریافت تخفیف‌ها به‌طور کامل در اختیار و مورد کنترل شرکت‌های بیمه است. همچنین بسیار مهم است که بدانید همه این شرکت‌ها ارائه تخفیف به شما را تضمین نخواهند کرد، اگر رانندگی شما مورد پسند آنها نباشد.
    انتقال اطلاعات و داده‌های شخصی راننده و خودرو در اتومبیل‌های پیشرفته کنونی به قدری زیاد و متنوع است که بیشتر رانندگان در صورت آگاه شدن از حجم انبوه آنها دچار شوک خواهند شد.
    سیستم‌های پیشرفته نصب شده در این اتومبیل‌ها می‌تواند تمامی مسیرها و مکان‌هایی را که شما در هر روز و هر ساعت و دقیقه‌ای در آنجا حضور داشته‌اید، به‌طور کامل ضبط کرده و در حافظه پرظرفیت‌شان ذخیره کنند. اطلاعاتی نظیر سرعت خودرو و شتاب آن، نحوه استفاده از ترمز، چگونگی توقف و پارک کردن و در ادامه آن، حرکت دوباره خودرو، موقعیت مکانی خودرو و راننده، زمان دقیق آن در شبانه‌روز و همچنین مشخصه‌های دیگر خودرو مانند میزان مصرف سوخت و مقدار دقیق مسیر پیموده ازجمله داده‌های اطلاعاتی اشاره شده است که شرکت‌های بیمه می‌توانند به آنها دسترسی پیدا کنند. در گزارشی که درباره فراگیر شدن استفاده از فناوری مدرن ضبط و ارسال آنلاین اطلاعات خودرو و راننده در سال 2011م منتشر شد تاکید شده: «در پایان سال 2018 میلادی نسبت تعداد اتومبیل‌های نو آماده فروش در امریکا که به این فناوری مجهز خواهند شد به حدود 80درصد مجموع اتومبیل‌های آماده فروش در این کشور خواهد رسید. همچنین در گزارش تحقیقی دیگری که در سال 2013م منتشر شد، برآورد شده است تعداد مشترکان شرکت‌های بیمه در سراسر جهان که برای انتقال آنلاین و از راه دور اطلاعات‌شان با شرکت بیمه قرارداد رسمی منعقد کرده‌اند، از 5/5میلیون مشترک در سال 2013م با نرخ رشد سالانه 81درصد به 107میلیون نفر در سال 2018م خواهد رسید. شاید انتخاب خوبی باشد که شما هم اتومبیل‌تان را به این سیستم مجهز کنید اما تنها توصیه این است که کلمه به کلمه قراردادتان را دقیق و کامل مطالعه کنید.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو