فونیکسریمکسبهتام

رئیس مرکز تحقیقات صرع مونستر آلمان مطرح کرد

کودکان قربانی تصادفات در ایران ۳ هزار نفر، در سوئد فقط ۴ نفر

عصر خودرو- رئیس مرکز تحقیقات صرع مونستر آلمان با اشاره به اهمیت صندلی کودک در خودرو گفت: در کشور سالانه ۳ هزار کودک به دلیل تصادفات کشته می‌شوند در حالیکه در سوئد فقط ۴ کودک بر اثر تصادف فوت می‌کند بنابراین خودروسازان صندلی کودک هدیه دهند.

کودکان قربانی تصادفات در ایران ۳ هزار نفر، در سوئد فقط ۴ نفر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، پروفسور علی گرجی در نشست خبری پنجمین گردهمایی بین‌المللی ایمنی راه و ترومای کودکان اظهار داشت: در همه کنگره‌های علمی ایده‌آل‌هایی ارائه می‌شود زیرا وظیفه مراکز تحقیقاتی اهدای ایده‌آل‌ها در دنیا است تا نقایص کشورها همچون ایران مثلا در زمینه ایمنی راه و ترومای کودکان برطرف شود.

    وی با اشاره به بیش از 17 هزار کشته در سال بر اثر تصادفات در کشورمان که حدود 3 تا 4 هزار نفر از این کشته شدگان کودک هستند افزود: امروز در کشورمان به شرایطی رسیدیم که می‌توانیم فرهنگ صندلی کودک در خودروها را نهادینه کنیم چون زمانی پدرها خودشان کمربند ایمنی نمی‌بستند ولی امروز وقتی والدین خود کمربند ایمنی می‌بندند می‌توان فرهنگ صندلی کودک را نهادینه کرد البته صنایع این کشور نیز باید صندلی کودک ارزان و با کیفیت تولید کنند ولی مهمتر از آن فشار افکار عمومی برای تهیه صندلی کودک به صنایع است.

    مدیر مرکز تحقیقات شفا در بیمارستان خاتم و رضوی مشهد در ادامه با تضمین اینکه تولید صندلی کودک که هم می‌تواند برای بخش خصوصی سودآور و همچنین خدمتی برای کشور باشد گفت: اگر از همین امروز فرهنگ صندلی کودک را شروع کنیم سال آینده از کشته شدن 2 هزار کودک جلوگیری خواهیم کرد. یعنی 2 هزار پدر و مادر نیز داغ فرزند نخواهند دید از طرفی با فرهنگ‌سازی صندلی کودک این کودک برای 15 سال آینده خود زمینه‌های فراگیری قوانین راهنمایی رانندگی را آموزش می‌بیند زیرا در گذشته به پدر و مادرها آموزش درست راهنمایی و رانندگی ارائه نمی‌شد.

    گرجی با تاکید بر صرفه‌جویی بسیار برای کشور در صورت استفاده از صندلی کودک عنوان کرد: سالانه بین 60 تا 100 هزار کودک بر اثر تصادفات مجروح می‌شوند که متعاقبا هزینه‌های بسیار سنگینی بر حوزه سلامت وارد می‌شود و نشانه‌های آن نیز همین بی‌پولی بیمه‌ها است. پس اگر بیمه‌ها و وزارت بهداشت برای پیشگیری هزینه کنند مطمئن باشید این هزینه هزار میلیارد تومانی درمان بر اثر تصادفات را می‌تواند صرفه‌جویی کند و ده‌ها بیمارستان و یا مراکز بهداشتی بسازد.

    رئیس مرکز تحقیقات صرع دانشگاه مونستر آلمان، با مقایسه‌ای بین مرگ و میر کودکان ایرانی و سوئدی بر اثر تصادفات افزود: در ایران حدود 3 هزار کودک در اثر تصادفات کشته می‌شوند در حالیکه سالانه در سوئد فقط 4 کودک زیر 12 سال بر اثر تصادف فوت می‌کند.

    وی ادامه داد: امروزه ما مشاهده می‌کنیم خانواده‌ها برای آینده کودکشان مثلا دختر خود جهیزیه تهیه می‌کنند ولی باید در گام نخست ایمنی این کودک را تامین کرد تا زنده بماند بنابراین با صندلی کودک می‌توان 70 درصد جان نوزادان را در تصادف نجات داد و برای کودکان 2 تا 7 سال نیز با بکارگیری صندلی کودک 55 درصد جان آنان در تصادفات نجات پیدا می‌کند البته به شرط اینکه صندلی کودک استاندارد و به درستی در داخل خودرو بسته شود.

    گرجی در ادامه به مسئله استفاده کلاه ایمنی برای کودکان در زمان دوچرخه‌سواری تاکید کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته یک کودک و فردی که قد آن 1.20 سانتیمتر نباشد حتی اجازه سوار شدن به صورت راکب موتورسیکلت را هم ندارد بنابراین اگر مردم 30 درصد این موارد را رعایت کنند در ایمنی و سلامت جان بسیار جلو می‌افتند.

    مدیر مرکز تحقیقات شفا در بیمارستان خاتم‌الانبیاء عنوان کرد: امروزه کشورهایی در کلوپ کشورهای پیشرفته از نظر ایمنی راه‌ها تعریف می‌شوند که  5 قانون مهم را رعایت کنند که در کشور ما 4 اصل آن رعایت می‌شود یعنی کلاه ایمنی، بستن کمربند، عدم استفاده از الکل و مواد مخدر در رانندگی و پرهیز از گوشی تلفن همراه در ایران یک اصل قانونی است ولی هنوز استفاده از صندلی کودک جزو قانون به حساب نمی‌آید در حالیکه در همین عربستان که به صورت قبیله‌ای اداره می‌شود این 5 اصل در رانندگی قانون شده است و می‌طلبد در شرایط جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی از نامزدها این مباحث مطالبه شود.

    وی با بیان اینکه متاسفانه هیچ زمانی وزارت آموزش و پرورش و خودروسازان در این همایش‌های بین‌المللی ایمنی راه شرکت نمی‌کنند، افزود: متاسفانه در کتب درسی فرمول‌هایی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود که هرگز به کارشان نمی‌آید در حالیکه باید آموزش‌های همگانی از جمله عبور و مرور صحیح از خیابان به دانش‌آموز آموزش داده شود. مدارس باید زندگی مناسب و ایمن را به بچه ها یاد دهند همانطور که در کشور آلمان دروس دانش‌آموزان فراگیری چگونه عبور کردن از خیابان است. بنابراین آموزش و پرورش باید برای ارائه آموزش‌ها حساس شود زیرا سالانه 3 هزار کودک در ایران بر اثر تصادف می‌میرد.

    گرجی در خاتمه با اشاره به آمار 100 هزار نفری مجروحیت کودکان بر اثر تصادف که 3 هزار نفر از آنها نیز جان می‌دهند، خاطر نشان کرد: ساختار شهری در کشورمان نیز باید به طوری باشد که در اطراف مدارس مانع یا سکویی قرار نداشته باشد تا دید دانش‌آموز و راننده دچار اختلال شود و علائمه راهنمایی و رانندگی نیز باید در اطراف مدارس بسیار قرار گیرد. بنابراین پیشنهاد می‌کنم خودروسازان نیز هر از گاهی برای فروش بهتر خودروشان هدایایی اهدا می‌کنند بهتر است به خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند صندلی کودک اهدا کند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو