فونیکسریمکسبهتام

رئیس کمیسیون محیط زیست مجلس خبر داد:

زمان معاینه فنی خودروها باید از ۵ سال کمتر شود

تشکیل کمیسیون بررسی لایحه هوای پاک در مجلس

عصر خودرو- رئیس کمیسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از تشکیل کمیسیون ویژه برای بررسی لایحه هوای پاک خبر داد و گفت: در سال‌های گذشته مدت زمان معاینه فنی خودروها از ۲ سال به ۵ سال افزایش پیدا کرد که این یک خلأ قانونی است و باید برطرف شود و باز هم مدت زمان معاینه فنی به ۲ یا ۳ سال کاهش پیدا کند.

زمان معاینه فنی خودروها باید از ۵ سال کمتر شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، محمدرضا تابش در مورد بررسی لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی گفت: متجاوز از یک‌سال گذشته طرحی را نمایندگان تهیه کردند تحت عنوان هوای پاک و آن را به مجلس شورای اسلامی ارائه دادند بعد دولت عنوان کرد که قرار است خودش لایحه‌ای را در این مورد تنظیم و به مجلس ارائه کند که مسائل را جامع‌‌تر و تخصصی‌تر بررسی کند بنابراین مجلس آن طرح قبلی را مسکوت گذاشتند و پیگیر به جریان انداختن آن نشدند تا دولت لایحه مورد نظر خود را به مجلس بیاورد.

    وی ادامه داد: بعد از صحبت‌های سال گذشته مقام معظم رهبری که بسیار تعیین کننده بود ایشان مانند همیشه نسبت به تخریب منابع طبیعی به مسئولان توصیه کردند که به عنوان یک جرم با این مسئله برخورد کنند و آن را جرم انگاری کنند نه فقط بحث جریمه باشد، مسئولان عزم خود را جزم کردند تا در این مورد اقداماتی را انجام دهند قوه قضائیه در مورد زمین خواری وارد عمل شد و قوه مجریه هم اقدامات خوبی در مورد باز پس گیری اراضی کشاورزی که به اراضی مسکونی تبدیل شده بودند اقدامات خوبی را انجام داد.

    تابش افزود: دولت لایحه هوای پاک را تقدیم مجلس کرد و اگر قرار بود روند عادی را طی کند در دستور رسیدگی در صحن علنی قرار داشت اما در صورت طی روند عادی به دلیل بررسی لایحه برنامه و بودجه و فرا رسیدن انتخابات مجلس عمرش به این مجلس کفاف نمی‌داد بنابراین سه هفته گذشته جمعی از نمایندگان درخواستی را تنظیم و به هیأت رئیسه تحویل دادیم و در آن خواستار اصل 85 شدنی این لایحه شدیم که اختیار تصویب آن را به یک کمیسیون بسپارد.

    وی خاطرنشان کرد: در طی هفته گذشته هم رایزنی‌هایی انجام گرفت و نظر آنها این بود که این لایحه اصل 85 شود، درخواست قبلی ما روز گذشته به جریان افتاد و اختیار تصویب آن به یک کمیسیون مشترک با محوریت کمیسیون کشاورزی سپرده شود و این لایحه که یک‌بار در کمیسیون کشاورزی بررسی شده حلاجی می‌شود و قبل از رسیدگی به لایحه بودجه تصویب، به شورای نگهبان ارسال شود و شورای نگهبان هم آن را تأیید کند.

    رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: امیدواریم این کمیسیون مشترک هرچه زودتر تشکیل شود بر اساس این لایحه استاندارد هوای پاک را باید تعریف کنند، این اصلی‌ترین موضوع است وقتی منطبق با استاندارد روز دنیا هوای پاک تعریف شد همه باید تلاش کنند تا به آن برسند بعد وظایفی متوجه دستگاه‌های مختلف است مانند وزارت صنعت ، معدن و تجارت که صنایع باید منطبق با استانداردها تولید شوند و خروجی دود اگزوز خودروها کنترل شود.

    تابش افزود: وزارت نفت باید سوخت منطبق با استانداردها تولید کند و برای آموزش مردم هم اقداماتی را صورت بدهند.

    وی اظهار داشت: بحث معاینه فنی که الزامی است اما در این راستا اقدامات خوبی را وزارت کشور در مورد یکپارچه سازی سیستم معاینه فنی کشور انجام داده است که امکان تخلف در آن بسیار کم است و بین تمام دستگاه‌ها هماهنگی ایجاد می‌کند و می‌توانند معاینه را به شکل کاملتری انجام دهند که امیدواریم ظرف هفته آینده تکمیل و مورد استفاده قرار بگیرد.

    رئیس فراکسیون محیط زیست گفت: ضعفی هم متوجه مجلس بود که موعد معاینه فنی را از 2 سال به 5 سال افزایش داده بود که این خلأ هم باید رفع شود و زمانش باید کوتاهتر شود به عنوان مثال به 2 یا سه سال کاهش پیدا کند.

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو