فونیکسریمکسبهتام

چرا موتور سیکلت های کاربراتوری نباید دیگر تولید شود؟

عصر خودرو- طرح جایگزینی موتورسیکلت های کاربراتوری با موتورهای انژکتوری و برقی از چند سال قبل در کشور مطرح بوده است و حالا خبر ازعدم شماره گذاری موتور سیکلت های کاربراتوری از سال آینده رسیده است.

چرا موتور سیکلت های کاربراتوری نباید دیگر تولید شود؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، مطابق مصوبه کار گروه ملی کاهش آلودگی هوا  از مهر ماه سال آینده  موتور سیکلت های کاربراتوری شماره گذاری نخواهد شد و حق تولید نیز ندارند.

      ارائه حدود یک سال زمان برای اجرای این مصوبه نیز برای فرصت به کارخانجات تولید کننده برای جایگزینی موتور های کاربراتوری با انواع دیگر بوده است.

    افزایش میزان آلایندگی موتور سیکلت ها در سال های اخیر سبب شده توجه کارشناسان بیش از گذشته به حل این مشکل جلب شود .

    بر اساس  آمار فقط در تهران 1.5 میلیون موتور سیکلت در حال تردد هستند که به طور میانگین در هر کیلومتر 10 گرم آلایندگی تولید می کنند از طرف دیگر 80 درصد از موتور سیکلت هایی که هم اکنون شماره گذاری می شوند  از نوع کاربراتوری  هستند .

      به گقته داوود میرخانی رشتی مشاور انجمن خودروسازان ایران هر موتورسیکلت با توجه به سال ساخت آن بین شش تا هشت برابر خودروهای با استاندارد آلایندگی یورو 4، آلایندگی ایجاد می‌کند.

    این کارشناس اضافه می کند : موتورسیکلت‌های کاربراتوری در حالی همچنان در کشور تولید می‌شوند که از 15 سال پیش قرار بود تولید آنها متوقف و موتورسیکلت‌های انژکتوری جایگزین شوند اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

    مشاور انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: در حال حاضر نیز مقرر شده که تا پایان سال 1395 تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری متوقف و موتورسیکلت‌ها انژکتوری شوند با این حال مهلت یک ساله برای ادامه تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری به معنای اضافه شدن یک میلیون دستگاه موتورسیکلت‌ آلاینده جدید به خیابان‌ها است.

    در همین حال محمد جواد صفی یاری عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران  ممنوعیت شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری از سال آینده  را خبر بسیار خرسند کننده ای دانست و گفت  امیدواریم که این موضوع در دولت با جدیت پیگیری شود.

    صفی یاری  با یاد آوری اینکه موضوع جایگزینی موتورسیکلت های کاربراتوری با موتورهای انژکتوری و برقی از سال 1390 در کشور مطرح بوده اما متاسفانه طی این سال ها بنا به دلایل مختلف اجرای این طرح به تعویق افتاد گقت : بی شک با توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری می توان خدمت بسیار بزرگی به مردم و سلامت آنها کرد.

    وی تصریح کرد: از قابلیت های موتورسیکلت های انژکتوی می توان به آلایندگی بسیار پایین، مصرف کمتر با وجود شتاب بیشتر، سهولت استارت در هوای سرد، عملکرد یکنواخت در سرعت های مختلف، عدم امکان دستکاری، ثبات میزان مصرف در طول عمر موتورسیکلت اشاره کرد .

    صفی یاری اعلام کرد: طرح تولید انجین های موتورسیکلت انژکتوری فاز نهایی قرارداد را می گذراند و از سال 1396 تولید انجین انژکتوری موتورسیکلت با تیراژ وسیع و تکنولوژی پیشرفته دنیا و رعایت موازین استاندارد یورو 4 آغاز خواهد شد.

    محمد جواد صفی یاری افزود: تولید بیش از 10 مدل موتورسیکلت انژکتوری در رده 125 تا 250 سی سی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و به زودی آنها را پیش فروش خواهیم کرد.

    در همین حال تشکری هاشمی نیز از احتمال ممنوعیت تردد موتور سیکلت های کاربراتوری خبر داد و گفت :  در آینده ای نزدیک به دنبال مصوبه ای هستیم تا در مرکز شهر ممنوعیت تردد موتور سیکلت های کاربراتوری را اعمال کنیم .

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین از طرح های تشویقی برای خریداران خودروهای برقی خبر داد و گفت : کسانی که موتور سیکلت برقی خریداری کنند از یارانه شهرداری برخوردار می شوند .

    تشکری هاشمی گفت: شهرداری برای دارندگان موتورسیکلت های برقی در اکثر نقاط شهر به خصوص محدوده بازار مکان هایی را تعبیه خواهد کرد تا بتوانند نسبت به شارژ رایگان اقدام کنند .

    وی افزود : عوارض موتور سیکلت های برقی صفر است و هیچ‌گونه عوارضی از دارندگان موتور سیکلت های برقی اخذ نمی شود و از سوی شهرداری پارکینگ های اختصاصی در مرکز شهر برای موتورسیکلت های برقی پیش بینی شده است .
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط