فونیکسریمکسبهتام

معاینه فنی خودروها دوساله می‌شود؟

عصر خودرو- نایب رئیس فراکسیون محیط زیست با بیان این که تعداد روزهای هوای پاک امسال نسبت به سال گذشته بیشتر شده است گفت که مجلس در جهت بهبود هوای کشور به دنبال تصویب قانونی است تا مدت معاینه فنی از ۵ سال به دو سال برسد.

معاینه فنی خودروها دوساله می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، مهرداد لاهوتی با اشاره به موافقت مجلس با بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با آلودگی هوا مطابق با اصل 85 گفت: با توجه به اینکه که یکی از دغدغه‌های ما این بود که این لایحه به این دوره از مجلس نرسد درخواست بررسی آن به صورت اصل 85 را کردیم تا کمیسیون با داشتن اختیار از صحن مصوبات را مستقیم به شورای نگهبان جهت بررسی بفرستد، مصوباتی که در صورت تامین نظر شورای نگهبان برای 5 سال به قانون آزمایشی تبدیل می‌شود.

    وی کاهش مدت معاینه فنی خودروها از 5 سال به 2 سال را یکی از موارد مهم این لایحه برشمرد و گفت: یکی از کارهای اشتباه در مجلس این بود که معاینه فنی را از دو سال به 5 سال تبدیل کرد که ما این را برگرداندیم به این ترتیب خودروها بعد از عمردو ساله باید هر سال معاینه فنی شوند.

    لاهوتی با بیان اینکه در این لایحه تکلیف خودروهای فرسوده مشخص شده است گفت: در حال حاضر در تهران ده هزار پیکان مسافر‌کشی می‌کنند، آن هم ماشینی که نزدیک به 9 گرم گاز مضر تولید می‌کند یا این که موتور سیکلت‌ها در تهران 7 و نیم گرم گاز تولید کرده، همچنین 2 هزار مینی بوس در تهران با سن بالای 30 سال مشغول به مسافر کشی هستند که همه آنها را تعیین تکلیف کردیم.

    نایب رئیس فراکسیون محیط زیست با تاکید بر اینکه ضمانت‌های اجرایی لازم در این قانون مشخص شده است گفت : یکی از این ضمانت‌ها دادن مجوز به نیروی انتظامی است تا خودروهای فاقد استانداردهای لازم را شماره ‌گذاری نکنند.

    لاهوتی با بیان اینکه 83 درصد از آلودگی هوا ناشی از سوخت خودروهاست گفت : طبق قانون باید 75 درصد از جابجایی مردم با حمل و نقل عمومی باشد که تنها 25 درصد آن محقق شده است و از هدف 30 درصدی استفاده ازمترو تنها به 6 درصد رسیده‌ایم که این خلاء ها وجود دارد.

    وی در ادامه با بیان این که قدم‌هایی برای رفع آلودگی هوا برداشته شده است گفت: یکی از این قدم‌ها استفاده از سوخت استاندارد یورو 4 است البته هنوز خودروها یورو2 است که باید همخوانی به وجودآید.

    وی همچنین گفت به دنبال آن هستیم تا در قبال هر خودروی خارجی که وارد می‌شود در مقابل ده ماشین درتهران و کلان‌شهرها اسقاط شود.

    نایب رئیس فراکسیون محیط زیست با تاکید بر این که این قانون می‌تواند بسیاری از مشلات مربوط به آلودگی هوا را حل کند در عین حال گفت که بسیاری از مشکلات مربوط به آلودگی هوا به پول احتیاج ندارد.

    وی در پایان از برگزاری جلسه فراکسیون محیط زیست در هفته آینده با حضور مسولان محیط زیست و شهرداری‌ها برای انجام آخرین ویرایش در این لایحه خبر داد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو