فونیکسریمکسبهتام

رهن نویسی راهکاری برای پرداخت مطالبات قطعه سازان

عصر خودرو- پرداخت مطالبات معوقه قطعه‌سازان به عنوان یکی از چالش‌های صنعت قطعه منجر شده راهکارهای مختلفی از سوی کارشناسان برای رفع این معضل و بازگشت نقدینگی به شرکت‌های تولیدکننده قطعات خودرو ارائه شود.

رهن نویسی راهکاری برای پرداخت مطالبات قطعه سازان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، رهن‌نویسی چک‌هایی که خودروسازان بابت ارائه تسهیلات بانکی از مشتریان دریافت کرده‌اند و اعطای آنها به قطعه‌سازان، حمایت‌های دولتی از این صنعت، ارائه تسهیلات بانکی با نرخ پایین و منطقی شدن نرخ ارز از جمله راهکارهای پیشنهادی فعالان صنعت قطعه به منظور پرداخت مطالبات قطعه‌سازان داخلی است.


    اعطــای چک‌هـای دریافتـــی خودروسازان به قطعه‌سازان
    رهن‌نویسی چک‌هایی که خودروسازان از مشتریان دریافت کرده‌اند و اعطای آنها به قطعه‌سازان یکی از راهکارهایی است که پیش از این نیز احمدرضا رعنایی، نایب رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور پیشنهاد کرده است. وی با اشاره به مشکلات نقدینگی قطعه‌سازان گفته که درحال‌حاضر نقدینگی لازم در واحدهای قطعه‌سازی وجود ندارد، از این‌رو برای تامین مواد اولیه قطعه‌سازان چاره‌ای جز ارائه اسناد و صدور چک‌های بلندمدت به زنجیره تامین شرکت‌ها وجود ندارد. وی  اظهار کرد: راهکاری که برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان پیشنهاد می‌شود، توافق خودروسازان با قطعه‌سازان مبنی بر رهن‌نویسی چک‌هایی است که از مشتریان دریافت کرده‌اند و با این اقدام حساب‌های خود را روزآمد می‌کنند بنابراین شرکت‌های تولیدکننده قطعات خودرو نیز از این اقدام استقبال خواهند کرد. به گفته رعنایی، با اتخاذ این روش بدهی‌های خودروسازان به قطعه‌سازان پرداخت می‌شود و در نتیجه از فشاری که بر دوش آنهاست، کاسته خواهد شد زیرا قطعه‌سازان با دریافت این چک‌ها می‌توانند بخشی از بدهی‌های خود را به بخش خصوصی پرداخت کنند. وی خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر صدور چک‌های بلندمدت قانونی بوده و به عرفی در جامعه تبدیل شده و معمولا طرف‌ها و شرکای تجاری که نسبت به یکدیگر اعتماد و اعتبار دارند، چک‌های بلند مدت را از یکدیگر می‌پذیرند که این کار با خواست دوطرف انجام می‌شود و هیچ‌گونه منع قانونی به دنبال ندارد. نایب‌رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور گفت: خودروسازان به دلیل تغییر مدیریت در شرکت‌های خودروسازی و تعهد نداشتن مدیران جدید برای تقبل امضای چک مدیران قبلی به منظور پرداخت بدهی‌های خود از صدور چک برای قطعه‌سازان اجتناب می‌کنند. رعنایی ادامه داد: امضاهای شرکت‌های حقوقی تا زمانی که آن شخص در آن سمت تصدی دارد، قابل پیگیری است و به محض اینکه شخصی در مدیریت حقوقی جابه‌جا می‌شود، شخص دیگری جایگزین آن فرد خواهد شد.


    حمایت دولت برای رفع مشکلات قطعه‌سازان
    همانطور که در تمامی کشورها دولت در مواقعی که صاحبان صنایع با بحران مواجه می‌شوند از آنها حمایت می‌کند، در کشور ما نیز دولت باید از قطعه‌سازان برای رفع بحران مالی که گریبان‌گیر این صنعت شده حمایت کند. این راهکاری است که محسن رزم‌خواه، مشاور انجمن قطعه‌سازان کشور به آن اشاره می‌کند. وی اظهار کرد: از آنجا که سهام شرکت‌های خودروسازی دولتی است، از ارائه چک به قطعه‌سازان به منظور پرداخت بدهی‌های خود خودداری می‌کنند که در این شرایط لازم است راه‌حل منطقی‌تری برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان ارائه شود.
    مشاور انجمن قطعه‌سازان کشور ادامه داد: خودروسازان باید به فکر پرداخت بدهی‌های خود باشند و نسبت به پرداخت مطالبات قطعه‌سازان اقدام کنند تا شرکت‌های تولیدکننده قطعات خودرو به فعالیت خود ادامه دهند. در شأن صنعت قطعه‌سازی نیست که به دنبال مطالبات خود باشد، بلکه خودروسازان باید با چک‌هایی که از مشتریان دریافت کرده و نقد می‌کنند، نسبت به پرداخت مطالبات قطعه‌سازان اقدام کنند. رزم‌خواه با بیان اینکه درحال‌حاضر مبلغ مشخصی از میزان بدهی خودروسازان در اختیار نیست، ادامه داد: خودروسازان بخش اندکی از بدهی‌های خود یعنی حدود 10 درصد از بدهی‌ها را پرداخت کردند که این مقدار درصد قابل توجهی نیست. وی افزود: راهکاری که برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان پیشنهاد می‌شود، ورود دولت برای کمک به قطعه‌سازان است زیرا در تمامی کشورها زمانی‌که صنایع با مشکل برخورد می‌کنند، دولت برای درمان مشکلات آنها وارد عمل می‌شود. مشاور انجمن قطعه‌سازان کشور گفت: لغو کامل تحریم‌های اقتصادی در ایران و تحقق برجام زمینه ورود سرمایه‌های خارجی را به کشور فراهم می‌کند و با سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی در ایران بسیاری از مشکلات این صنعت برطرف خواهد شد و علاوه بر اینکه میزان تولید قطعات خودرو افزایش پیدا می‌کند، با ورود فناوری‌های جدید بسترهای ساخت قطعات مطابق با فناوری‌های روز دنیا فراهم می‌شود.


    نجات صنعت قطعه در گرو پرداخت مطالبات
    عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور معتقد است هر راهکاری که باعث نجات صنعت قطعه‌سازی شده و مشکلات مالی این صنعت را برطرف کند تا قطعه‌سازان بتوانند به حیات خود ادامه دهند، راهکار خوبی است. محمدرضا نجفی‌منش اظهار کرد: کاهش سود بانکی و منطقی شدن نرخ ارز از دیگر راهکارهایی است که به پرداخت مطالبات قطعه‌سازان کمک می‌کند. علاوه بر آن درحال‌حاضر تعدادی شرکت قطعه‌سازی کوچک در کشور وجود دارد که تنها 20 درصد کار را تشکیل می‌دهند که می‌توان مطالبات این شرکت‌ها را به صورت یک ماهه پرداخت کرد.
    وی گفت: از زمان ارائه تسهیلات بانکی به مشتریان خودروسازان درصد اندکی از مطالبات خود را پرداخت کردند اما این میزان مبلغ زیادی نیست و قطعه‌سازان از این وضعیت ناراضی هستند.
    بر اساس این گزارش، در شرایطی که صنعت قطعه با مشکل نقدینگی مواجه شده و از سویی همزمان با اجرای برجام و لغو کامل تحریم‌های اقتصادی کشورهای خارجی به منظور همکاری و مشارکت با خودروسازان وارد ایران می‌شوند، ارائه راهکارهای منطقی در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد. آنطور که فعالان صنعت قطعه می‌گویند، اگرچه درصد اندکی از مطالبات معوقه قطعه‌سازان پس از ارائه تسهیلات بانکی به مشتریان پرداخت شده اما این شرکت‌ها برای ادامه حیات خود باید تمامی مطالبات‌شان را دریافت و خودروسازان نیز نسبت به پرداخت بدهی‌های خود به قطعه‌سازان اقدام کنند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو