فونیکسریمکسبهتام

عضو کمیسیون حقوقی مجلس

افزایش نرخ جریمه‌های رانندگی به تنهایی در بازدارندگی موثر نیست

عصر خودرو- عضو کمیسیون قضایی مجلس با تأکید بر لزوم توجه به اصلاح زیرساخت‌ها گفت: افزایش نرخ جریمه‌های رانندگی به تنهایی در بازدارندگی موثر نیست.

افزایش نرخ جریمه‌های رانندگی به تنهایی در بازدارندگی موثر نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس،محمد رزم عضو کمیسیون قضایی مجلس درباره افزایش جریمه‌های رانندگی گفت: ما قاعده کلی در خصوص تناسب بین جرم و مجازات را همواره در نظر داریم و اینطور نیست که اگر جریمه افزایش یابد باعث بازدارندگی، کاهش تصادفات،‌ ترافیک و رعایت قوانین شود.

    وی تصریح کرد: در مورد بازدارندگی از انجام تخلفات باید تمام جوانب را سنجید یعنی به زیرساخت‌ها نیز توجه شود چرا که برای مثال با ایجاد پارکینگ‌های عمومی می‌توان از انجام تخلفاتی نظیر پارک دوبله پیشگیری کرد.

    رزم خاطر نشان کرد: نصب علایم هشدار دهنده، اصلاح خیابان‌ها و در کل تمام حوزه‌های مربوط به پیشگیری در سطح جاده‌های بین شهر و شهری لازم است.

    عضو کمیسیون قضایی مجلس ادامه داد: یکی از دوستان شاهد جریمه راننده‌ای به مبلغ بالا بود که راننده به علت فقدان تمرکز ناشی از عصبانیت دقیقا با خودروی دیگری پس از اخذ برگ جریمه تصادف کرد بنابراین افزایش جریمه الزاما باعث پیشگیری نیست.

    وی در پاسخ به این سوال که برخی افزایش جرایم را فقط برای پر کردن خزانه دولت تعریف می‌کنند گفت: پیشنهاد اینگونه اقدامات از مراجع ذی‌صلاح می‌آید و اینطور نیست که دولت برای تقویت خزانه به همه وزارتخانه‌ها و ادارات دستور دهد که هر جا امکان دارد تعرفه‌ها یا جرایم را بالا ببرد. چرا که در حال حاضر دولت نیز به دنبال این موضوع نیست.

    عضو کمیسیون قضایی مجلس تاکید کرد: البته باید در نظر داشت که همواره تعرفه‌ها و جرایم بازنگری می‌شوند و با توجه به تورم افزایش می‌یابد برای مثال تعرفه‌های آیین‌دادرسی در قوه قضائیه افزایش می‌‌یابد ولی این افزایش هیچ ربطی به خزانه دولت ندارد.

    رزم ادامه داد: اتفاقا فردی می‌گفت که یکی از رانندگان را به مبلغ بالایی جریمه کردند و این راننده به علت فقدان تمرکز ناشی از عصبانیت با خودروی دیگری دقیقا پس از اخذ برگ جریمه تصادف کرد بنابراین افزایش جریمه الزاما باعث پیشگیری نیست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط