فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۳۵۷»

در کدام سال‌ها تولید بنزین افت داشت؟

تولید ۱۴ ساله بنزین به روایت یک نمودار

عصر خودرو- نگاهی به آمار ۱۴ ساله تولید بنزین نشان از رشد رشد ۲۲ هزار مترمکعبی تولید این محصول دارد. این رقم حاکی از آن است که به صورت میانگین میزان تولید این محصول هزار و ۵۷۱ مترمعکب رشد داشته است.

در کدام سال‌ها تولید بنزین افت داشت؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از اقتصادنیوز، افزایش تولید بنزین یکی از برنامه‌های اصلی وزارت نفت در دولت یازدهم بود. با این حال، عملی شدن این هدف از همان ابتدا به بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس گره خورد و همین مساله سبب شد تا در نهایت خودکفایی از واردات بنزین و تامین بنزین موردنیاز داخل به سال 95 موکول شود.

    با این حال، نگاهی به روند تولید بنزین در پالایشگاه‌های کشور نشان از رشد این تولید در سال‌های اخیر دارد؛ به گونه‌ای که میزان تولید بنزین معمولی و MTBE در پالایشگاه‌های کشور از 32 هزار مترمکعب در روز طی سال 77 به 54 هزار مترمکعب در روز در سال 91 رسیده است که رشد 22 هزار مترمکعبی را نشان می‌دهد.

    تنها مقاطعی که کاهش تولید را نشان می‌دهد مربوط به سال‌های 80 و 87 است. در سال 80، میزان تولید بنزین معمولی و MTBE در پالایشگاه‌های کشور به 31 هزار مترمکعب رسیده بود که نسبت به سال قبل، سه هزار و 817 مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد.

    نمودار تولید بنزین و MTBE در پالایشگاه‌های کشور


    به گزارش اقتصادنیوز، بارزترین افزایش تولید را می‌توان در فاصله سال 90 تا 91 مشاهده کرد؛ به گونه‌ای که یک افزایش شش هزار و 916 مترمکعبی را می‌توان در نمودار اقتصادنیوز مشاهده کرد.

    در توضیح MTBE که آمار آن با تولید بنزین به صورت یکجا منتشر شده است می‌توان این‌طور گفت که یک ماده اکسیژن‌دار است که در ایران و برخی کشورها به صورت گسترده در بنزین بدون سرب استفاده می‌شود. در ابتدا تصور می‌شد که این ماده دوست‌دار محیط‌زیست است اما در سال‌های اخیر مخرب بودن این ماده برای محیط‌زیست و تاثیرات سوء آن برای انسان تایید شده است، به طوری که در سال‌های گذشته بارها اعلام شد که این ماده از ترکیب بنزین حذف می‌شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو