فونیکسریمکسبهتام

پراید در یک دهه چقدر گران شد؟

خودرویی که روزگاری خودرو آرزوها لقب داشت

عصر خودرو- قیمت پراید در حالی این روزها از ۲۰ میلیون تومان عبور کرده است که یک دهه قبل این خودرو با قیمتی در حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شد .

خودرویی که روزگاری خودرو آرزوها لقب داشت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین ، پراید انواع مختلفی دارد و برخی انواع آن با قیمتی در محدوده 19 تا 20 میلیون تومان به فروش می رسند اما متوسط قیمت پراید مد نظر قرار گرفته است .

    جامعه ایران همواره حساسیت خاصی بر موضوع خودرو دارد . موقعیت خاص بازار ایران یکی از مهمترین دلایل توجه ویژه افکار عمومی به صنعت خودروست . دولت با هدف حمایت از صنایع خودروسازی در سال هایی طولانی واردات خودرو به کشور را ممنوع اعلام کرد و در حال حاضر نیز دیوار بلند تعرفه در برابر ورود خودرو به کشور خودنمایی می کند .

    افزایش قیمت پراید در سال های ابتدایی دهه نود دستمایه طنزهای کلمی و شوخی های مجازی مردم در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی شده بود . نگاهی به روند افزایش قیمت نیز نشان می دهد افزایش قیمت این خودرو از سال 1391 قابل توجه بوده است .

    خودروی پراید را روزگاری خودروی آرزوها لقب داده بودند . در حالی که در نیمه دهه هفتاد متوسط دستمزد یک کارگر خودروسازی در ماه 10 هزار تومان بود ، این خودرو 5 میلیون تومان قیمت داشت . در آن دوره پراید سواری برای بسیاری امری مهم تلقی می شد . از ابتدای دهه هشتاد ، با تنوع سبد تولید خودرو در کشور ، قیمت ها افزایشی اندک یافتند طوری که یک دستگاه پراید در نیمه دهه هشتاد در حدود 6 میلیون و پانصد هزار تومان قیمت داشت . این روند اما در دهه بعد معکوس شد و در یک دهه ناگهان پراید با رشد 200 درصدی قیمت روبرو شد و هم اینکه با بهایی بیش از 20 میلیون تومان خرید و فروش می شود . افزایش ناگهانی قیمت پراید در سال 1391 حتی سبب شد رییس دولت دهم با گفتن عبارت پراید کیلویی چند ، وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف به کاهش قیمت کند، دستوری که هیچ گاه به مرحله اجرا در نیامد .

    بسیاری رکود قابل توجه بازار خودرو را ناشی از جهش قیمتی رخ داده در اوایل دهه نود می دانند .

    بررسی ها نشان می دهد سرعت تغییرات قیمتی از ابتدای سال 1390 تا سال 1393 بسیار زیاد بوده است . عده ای از کارشناسان ، افزایش قابل توجه قیمت خودرو در چهار سال اخیر را ناشی از اجرای سیاست هدفمندی یارانه ها و افزایش عمومی تورم می دانند اما برخی دیگر مولفه تحریم را در این حوزه تاثیرگذارتر ارزیابی می کنند .

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو