فونیکسریمکسبهتام

I۸ چپ کرد؛ ب ام و فراخوان داد

هزینه میلیاردی خریدار ایرانی روی هوا!

عصر خودرو: شرکت خودروسازی ب ام خودروهای هیبریدی i۸ ۲۰۱۵ را که در ایران قیمت میلیاردی دارند به بدلیل مشکل در کنترل ثبات فرا می خواند.

هزینه میلیاردی خریدار ایرانی روی هوا!
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰:۰۰
  • هزینه میلیاردی خریدار ایرانی رو ی هوا!
  • هزینه میلیاردی خریدار ایرانی رو ی هوا!
  • هزینه میلیاردی خریدار ایرانی روی هوا!
  • هزینه میلیاردی خریدار ایرانی رو ی هوا!

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، این دومین بار است که ب ام و خودروهای i8 خود را فرامی خواند. پیشتر این خودروساز آلمانی 223 دستگاه i8 2014 را به دلیل نشت بنزین فراخوانده بود.
خودروهای فراخوان شده در تاریخ 29 مه 2015 تا پنج ژوئن 2015 تولید شده اند.

مشکل این خودروها اینست که حفره های ایجاد شده در سیستم هیدرولیک کنترل ثبات دینامیک(DSC) خودرو ممکن است حرکت یک یا دو پیستون در این بخش را محدود کند. این نقص ممکن است روی کنترل DSC بر ترمز خودرو تاثیر بگذارد.
در برگه های فراخوان این خودرو آمده است که عملکرد نامطلوب DSC روی هندلینگ و ترمز خودرو تاثیر منفی میگذارد و خطر بروز واژگونی را افزایش می دهد.

چندی پیش نیز تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که واژگون شدن یک ب ام و I8 را در کشور مکزیک نشان می داد.
ب ام و ابتدا تصور میکرد هیچگونه مشکل هیدرولیکی در بررسی های دوره ای خودروهایش مشاهده نشده اما تحقیقات و تست های جاده ای بعدی نشان داد که این عیب در خودروها بوده ولی قبلا مشخص نشده بوده است.

قیمت این خودرو در بازار جهانی 135 هزار دلار است. این یعنی با احتساب قیمت جهانی خودرو و اضافه شدن 4 درصد تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و حدود 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و 11 درصد هزینه پلاک، قیمت این خودرو باید در ایران چیزی نزدیک به 600 میلیون تومان باشد. حال اگر حاشیه سود 10 درصدی برای وارد کننده را نیز در نظر بگیریم نهایت قیمت این خودرو باید چیزی در حدود 660 میلیون تومان باشد.
این تفاوت قیمت منطقی با خودروهای بنزینی سبب می‌شود افرادی که به مصرف کمتر سوخت و کاهش آلودگی هوا اهمیت می‌دهند به سمت خرید خودروهای هیبریدی کشیده شوند اما در ایران اوضاع متفاوت است. تعرفه 4 درصدی خودروهای هیبریدی و برقی وارداتی، تفاوت بسیار زیادی با تعرفه 45 درصدی خودروهای وارداتی با موتور بنزینی دارد؛ تفاوتی که اگر واردکنندگان اعمال کنند، بازار خودروهای دیگر آن‌ها دچار اختلال می‌شود.

به عنوان نمونه کمری عادی مدل 2015 GLX توسط نماینده تویوتا 183 میلیون تومان بفروش می‌رسد؛ حالا تصور کنید اگر تویوتا کمری هیبریدی که مصرف بسیار کمتری نسبت به مدل معمولی دارد با قیمت مثلا 120 میلیون تومان عرضه کند با این اتفاق، بازار خودروهای وارداتی برای دلال‌ها و واردکنندگان خودرو دچار تناقض و اختلال می‌شود.
برای همین واردکننده ترجیح می‌دهد در قانونی نانوشته سود بیشتری برای خودرو هیبریدی خود در نظر بگیرد تا بازار دیگر خودروهایش دچار اختلال نشود و برای همین است که ب ام و i8 2015 در ایران هم اکنون یک میلیارد و 330 میلیون تومان به فروش می رسد.

دیگر مسئله قابل تامل در زمینه ورود i8 به ایران، تضاد آشکار آن با محدودیت هایی است که در زمینه ورود خودرو های لوکس و گران قیمت به کشور وجود دارد و به نظر می رسد وارد کنندگان غیر رسمی این خودرو عملا از خلاء های قانونی برای واردات آن استفاده کرده اند. بر اساس تعریف غلط موجود، خودرو هایی با حجم موتور بالای 2500 سی سی به عنوان خودرو های لوکس در نظر گرفته می شوند و مجوزی برای ورود آن ها صادر نمی شود. ب ام و i8 خودرویی هیبرید است که موتور بنزین سوز سه سیلندر آن 1.5 لیتر حجم دارد و به این ترتیب بر طبق قانون فعلی در دسته خودرو های لوکس جای نمی گیرد اما در بازار های جهانی نه تنها به عنوان خودرو لوکس بلکه به عنوان یک خودروی اسپرت و سوپر لوکس و گران قیمت به فروش می رسد و با وجود بهره گیری از قوای محرکه هیبرید، بیش از آنکه با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی طراحی شده باشد، در راستای افزایش لذت رانندگی ساخته شده است و به این ترتیب تفاوتی با بسیاری از خودرو های لوکس که ورود آن ها در یک سال اخیر متوقف شده است ندارد. شاید این مورد هم یکی از دلایلی است که دلالان آن را دستاویز تعیین قیمت سرسام آور این خودرو قرار داده اند.
حال با توجه به قیمت و شرایط جنجالی و سوال برانگیز این خودرو در ایران ممکن است این سوال در ذهن ایجاد شود که آیا هیچ یک از I8 وارداتی در ایران جزو فراخوان هستند یا خیر؟ اگر فرض را بر این بگذاریم که خودروهای فراخوان شده در ایران نیز باشند متاسفانه باید بگوییم که نماینده ب ام و در ایران پیشتر اعلام کرده که هیچ خدماتی برای این خودرو ندارد و این یعنی اینکه به رغم هزینه میلیاردی متاسفانه ممکن است سرنوشت I8 مکزیکی هر آن در انتظار یکی از I8 های موجود در ایران باشد.

اما به رغم فراخوان این خودروها خوشبختانه تاکنون هیچ جراحت یا تلفاتی بر اثر این نقص در خودروهای i8 ب ام و گزارش نشده است.

در این فراخوان نمایندگی های ب ام و واحد هیدرولیک DSC را بررسی و در صورت لزوم قطعه معیوب را تعویض خواهند کرد. ب ام و این فراخوان را از 10 فوریه شروع خواهد کرد.

 

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
      آرشیو