فونیکسریمکسبهتام

همکاری سازندگان قطعه با خودروسازان خارجی در پساتحریم

قطعه‌سازان برای صادرات آستین بالا بزنند

عصر خودرو-صادرات قطعات خودرو یکی از اقداماتی است که باید در فرصتی که پساتحریم برای قطعه‌سازان داخلی به ارمغان می‌آورد، محقق شود. از آنجایی که در سند چشم‌انداز صنعت خودرو کشور به اهداف صادراتی در صنعت قطعه اشاره و برای صادرات ۶میلیارد دلار قطعه در افق ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی شده است.

قطعه‌سازان برای صادرات آستین بالا بزنند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، باید به منظور دستیابی به این هدف نیز برنامه‌ریزی‌های اصولی انجام شود. در این بین به اذعان فعالان صنعت قطعه، مشارکت خودروسازان خارجی با صنعت خودرو کشور زمینه را برای ورود قطعه‌سازان به زنجیره تامین جهانی فراهم می‌کند زیرا تولید خودروهای جدید همکاری قطعه‌سازان با خودروسازان خارجی را فراهم و با انتقال دانش فنی ساخت قطعات، کیفیت نیز افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه بر آن با کاهش هزینه‌های تولید به قیمت رقابتی دست می‌یابیم، از این‌رو تمامی این عوامل منجر می‌شود به تحقق اهداف صادراتی قطعات خودرو در افق 1404 صنعت خودرو نزدیک شویم. در همین زمینه ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه‌سازان اظهار کرده که تولید خودروهای جدید تضمین‌کننده صادرات قطعات است و صادرات قطعات زمانی اتفاق می‌افتد که خودرو صادراتی داشته باشیم و به طور قطع خودروهای جدیدی که در حال طراحی است، شانس بیشتری برای صادرات قطعات دارد. وی گفت: تدوین برنامه صادراتی برای تمامی خودروها، صادرات قطعات از طریق شبکه شرکت‌های خودروسازی را به دنبال دارد این در حالی است که هم‌اکنون صنعت قطعه‌سازی ایران از قابلیت لازم برای صادرات قطعات برخوردار است. دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور به برخی روش‌های متداول در صادرات قطعات در دنیا اشاره کرده و می‌گوید: درحال‌حاضر روش دیگری در دنیا متداول است، به طوری که قطعه‌ساز از طریق ارتباطاتی که با شرکت‌های خودروسازی جهانی دارد، در زنجیره تامین آنها قرار گرفته و از این طریق، اقدام به صادرات قطعات خودرو می‌کند که البته این روش هنوز به خوبی در ایران وجود ندارد که دلیل آن نیز قرار نگرفتن قطعه‌سازان ایرانی در زنجیره تامین جهانی است که منجر به محدود شدن صادرات قطعه می‌شود. بنابر اظهارات این فعال صنعت قطعه‌سازی، براساس راهبرد صنعت خودرو در افق 1404 باید 6میلیارد دلار قطعه صادر شود که این امر نیازمند حرکت‌های بنیادی و اساسی در صنعت خودرو از جمله طراحی پلتفرم‌های جدید خودرو است که به‌طور قطع این اقدام می‌تواند به تحقق برنامه صادرات قطعه در افق 1404 کمک کند.

    قربانی تاکید کرد: زمانی که خودروی صادراتی داشته باشیم به‌دنبال آن بازار قطعات داخلی نیز توسعه خواهد یافت، در همین حال برخی از این قطعات به طور مستقیم از طریق خودروساز در زنجیره تامین خودروسازی توزیع شده و بخشی دیگر نیز می‌تواند همراه با انتقال فناوری در کشور مقصد انجام شود. وی عنوان کرد: تا زمانی که محصولات جدیدی ارائه نکنیم، امکان حضور در بازارهای صادراتی برای قطعه‌سازان فراهم نخواهد بود. دبیر انجمن قطعه‌سازی کشور همچنین توجه به ارتقای کیفیت محصولات تولیدی، توسعه محصول و قیمت را در راستای تحقق اهداف صادراتی در صنعت خودرو و قطعه می‌داند و معتقد است براساس برنامه‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کرده، خودروهای آینده بهتر است با هدف صادرات، طراحی و تولید شده و پس از آن تامین نیاز داخلی انجام شود. به باور دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور، رویکرد صنعت خودرو در گذشته پاسخگوی نیاز داخلی بود و بازار مطمئنی وجود داشت اما امروزه با تغییر شرایط مطالبات مشتریان داخلی نیز براساس خواست و فناوری روز خواهد بود، در نتیجه بهتر است در حوزه صادرات هدف‌گذاری انجام شود تا به مطالبات متقاضیان داخلی نیز پاسخ مناسبی داده شود.


    پیش‌بینی شرط صادراتی
    در همین حال عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور درباره صادرات قطعات خودرو گفت: یکی از عواملی که باعث می‌شود ایران به یکی از صادرکنندگان قطعات خودرو تبدیل شود، گنجاندن شرط صادرات قطعات خودرو در مشارکت با خارجی‌هاست که باید این امر در قراردادهای خودروسازان داخلی با کشورهای خارجی درنظر گرفته شود. مهدی مطلب‌زاده اظهار کرد: با لغو کامل تحریم‌های اقتصادی در کشور و افزایش مناسبات بین‌المللی فرصت بسیار مناسبی فراهم می‌شود تا به یکی از برترین صادرکنندگان قطعات خودرو تبدیل شویم که برای تحقق این امر باید مدیران خودروسازی با هوشیاری کامل در انعقاد قرارداد با کشورهای خارجی تلاش کنند. مطلب‌زاده بیان کرد: قرارداد بای‌بک بین شرکت‌های تولیدکننده قطعات داخلی و خارجی در تحقق شرط صادرات قطعات تاثیرگذار است. وی در این‌باره توضیح داد: بای‌بک (خرید بازیافتی و بازخرید) یکی از اشکال تجارت متقابل است که در این روش از یک سو ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی از طرف یک عرضه‌کننده به کشور دیگری صادر می‌شود و در مقابل، محصولاتی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به وسیله همین تسهیلات تولید شده‌اند بابت تمام یا بخشی از بهای این تسهیلات، در مدت زمان معینی دریافت می‌شوند و فروشنده تجهیزات، کالایی را دریافت خواهد کرد که مطمئن است با فناوری و ماشین‌آلات ساخت وی تولید شده است. وی ادامه داد: با بهره‌گیری از معاملات بای‌بک در همکاری با قطعه‌سازان خارجی از یک‌سو فناوری‌ها و ماشین‌آلات جدید به کشورمان وارد می‌شود و از سوی دیگر قطعه‌سازان خارجی 30 یا 40درصد از قطعات تولیدی داخل را خریداری می‌کنند و بدین صورت قطعات تولیدی صادر خواهد شد که این امر به‌طور قطع باعث می‌شود که کشور ما به یکی از صادرکننده‌های قطعات خودرو تبدیل شود.


    ارتقای کیفیت و کاهش قیمت
    توجه به مقوله‌هایی همچون کیفیت و قیمت در تمامی صنایع باعث می‌شود به تحقق اهداف صادراتی نزدیک شویم. مشاور انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور در این‌باره  گفت: برای صادرات قطعات خودرو باید مواردی ازجمله کیفیت و قیمت را درنظر گرفت و درواقع با کاهش هزینه‌های تولید و تلاش برای ارتقای کیفیت برای دستیابی به اهداف صادراتی سند چشم‌انداز صنعت خودرو تلاش کرد. سیامک مقتدری اظهار کرد: نمی‌توان قطعاتی مانند بدنه خودرو را به کشورهای خارجی صادر کرد زیرا این قطعات بسیار حجیم هستند و خودروسازان خارجی نیز ترجیح می‌دهند که این دسته از قطعات را از مکانی نزدیک به محل مونتاژ تهیه کنند اما توان صادرات قطعات برقی خودرو وجود دارد که باید در راستای افزایش کیفیت این قطعات برای تحقق‌بخشی به امر صادرات حرکت کرد. آنطور که مقتدری می‌گوید: همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت ونچر) قطعه‌سازان داخلی با قطعه‌سازان خارجی و انتقال دانش فنی ساخت قطعات خودرو زمینه‌های صادرات قطعات را فراهم خواهد کرد. وی گفت: به‌دلیل اینکه دروازه‌های تجاری بسیاری از کشورهای خارجی به روی ایران باز می‌شود، با لغو کامل تحریم‌های اقتصادی در ایران ارتباط بین قطعه‌سازان داخلی و خودروسازان خارجی نیز نزدیک خواهد شد که این امر باعث می‌شود با ایجاد این مراودات، پای قطعه‌سازان کشورمان به زنجیره تامین جهانی باز شود که این امتیاز بسیار خوبی برای قطعه‌سازان داخلی است. مشاور انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور افزود: در قرارداد خودروسازان با پژو نیز درصدی از تولیدات داخلی به کشورهای خارجی صادر خواهد شد که این اقدام به تحقق‌بخشی صادرات قطعات خودرو کمک می‌کند. براساس این گزارش، توجه فعالان صنعت قطعه به ارتقای کیفیت، کاهش هزینه‌های تولید و دستیابی به قیمت مناسب قطعات خودرو از عواملی هستند که بسترهای صادرات قطعات خودرو را فراهم خواهد کرد و مشارکت با خودروسازان خارجی و انعقاد قراردادهای هوشمندانه خودروسازان داخلی با آنها در دوره پسابرجام به تحقق این امر کمک خواهد کرد زیرا تولید خودروهای جدید مقوله‌ای است که صادرات قطعات خودرو را به‌دنبال دارد.
     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط