فونیکسریمکسبهتام

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست خبر داد

یکپارچه‌سازی معاینه فنی خودروها از هفته آینده

حذف موتورهای کاربراتوری از نیمه ۹۵

عصر خودرو- رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از یکپارچه‌سازی معاینه فنی خودروها از هفته آینده خبر داد.

یکپارچه‌سازی معاینه فنی خودروها از هفته آینده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار با حضور در چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا ضمن تشکر از برگزار کنندگان همایش و کسانی که برای کاهش آلودگی هوای کشور فعالیت می‌کنند، گفت: 30 تا 35 میلیون شهروند ایرانی تحت تاثیر آلودگی هوا قرار دارند. آسیب‌های بهداشتی، هزینه‌های سنگینی به اقتصاد این شهر وارد کرده است.

    وی ضمن اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی نظام از سوی مقام معظم رهبری در موضوع محیط زیست برای قوای سه گانه، گفت: این امر اتفاق بسیار مهمی است که سیاست‌های کلی نظام در موضوع محیط زیست مشخص شده است و دارای پشتوانه قوی برای حضور همه دستگاه‌ها و حتی شهروندان در بحث محیط زیست است.

    رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌هایی برای مقابله با آلودگی هوا وجود دارد، گفت: اگر بتوانیم به این سیاست‌ها عمل کنیم، اتفاق مهمی در بحث کاهش آلودگی هوا می‌افتد.

    ابتکار با بیان اینکه سال 2015 به لحاظ جهانی سال محیط زیست محسوب می‌شود، گفت: دو واقعه مهم در این سال اتفاق افتاد. اول اینکه در سیاست‌های مربوط به توسعه پایدار با حضور سران جهان از جمله رئیس جمهور ایران محیط زیست به اولویت مهمی تبدیل شد و در این اجلاس تاکید شد که توجه به محیط زیست در فرایند توسعه پایدار بحثی جدی است.

    وی افزود: در سال 2020 توافق بزرگ جهانی با حضور 195 کشور جهان در زمینه کاهش گازهای گلخانه‌ای اتفاق افتاد. این توافق بعد از دو سال مذاکره صورت گرفت که پیرامون گرمایش زمین که به طور مستقیم با آلودگی هوا ارتباط دارد، است و کشورهای جهان برای کاهش گازهای گلخانه‌ای توافق کرده‌اند که این اتفاق بسیار مهمی است.

    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه دولت ایران در مذاکرات پاریس حضور و نقش پررنگ و تعیین کننده‌ای داشت، اظهار کرد: ایران سند IMBC خود را ارائه داه است و بر اساس آن قرار شده دولت ایران برای چهار درصد گازهای گلخانه‌ای بر پایه سناریوی پایه تلاش کند و در صورت رفع تحریم‌ها، برقراری تجارت جهانی و انتقال تکنولوژی به ایران تا هشت درصد کاهش گازهای گلخانه‌ای را بر عهده گرفته است.

    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در این سند به آلودگی هوا به عنوان یکی از مباحث مهم محیط زیست نیز توجه شده است، گفت: این سند و این توافق فرصت مهمی است برای ایران و همکاری‌های بین‌المللی در حوزه کاهش گازهای گلخانه‌ای است.

    ابتکا در ادامه به بخشی از گزارش کار سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: برنامه و مطالعات جدی برای کاهش آلودگی هوا از مدت‌ها پیش وجود داشته است. در سال 1355 مرحوم تقی ابتکار به عنوان مشاور شهردار به بحث آلودگی هوا پرداختند.

    وی با بیان اینکه بحث آلودگی هوا در دولت اصلاحات در سال 1377 مطرح شد، گفت: سه مطالعه اصلی در زمینه آلودگی هوا در آن سال‌ها صورت گرفت که شامل مطالعات شرکت سوئدی، موسسه مطالعات ژاپن و فرهنگستان علوم و وزارت صنایع بود که اطلاعات این‌ها تلفیق و در دولت اصلاحات در سال 1379 به عنوان برنامه جامع کاهش آلودگی هوا تصویب شد.

    وی با اشاره به اینکه این مصوبه ابتدا دارای هفت محور و سپس دارای 9 محور از جمله خودروهای نو،‌ کیفیت سوخت، حمل و نقل عمومی خودروهای فرسوده، فرهنگسازی و اطلاع رسانی و ... بود، اظهار کرد: مصوبه‌ای که امروز در دستور کار دولت است، پایه علمی دارد و مورد بازنگری علمی و بروز رسانی قرار گرفته است.

    ابتکار با بیان اینکه سیاهه علمی انتشار شهرها باید در دسترس باشد، گفت: این سیاهه‌ها در حال تغییر است و باید به طور مستمر به روز رسانی شود که ورود متخصصین و همکاری علمی دانشگاه‌ها ضروری است. همچنین باید کشورهایی که تجربه کافی در زمینه کاهش آلودگی هوا دارند در بخش‌های خصوصی و شهرداری‌ها وارد این حوزه شوند.

    رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه دولت در سال 79 به طور جدی وارد بحث کاهش آلودگی هوا شد و حذف سرب، حذف خودروهای کاربراتوری، از رده خارج کردن پیکان را از همان دوره شروع کرد، گفت: دلایل موفقیت سایر کشورها در زمینه مقابله با آلودگی هوا استمرار برنامه‌ها است. برنامه‌های محیط زیستی بلند مدت است و در سال 79 اعلام شد که آن برنامه و مصوبه 15 ساله است و دولت‌ها باید خود را متعهد به انجام آن می‌کردند. متاسفانه از سال 84 وقفه‌ای در اجرای برنامه‌های محیط زیستی اتفاق افتاد و بروز رسانی استانداردها صورت نگرفت.

    وی با بیان اینکه در سال 92 با شروع دولت یازدهم که قرار بود طبق آن برنامه استاندارد خودروها و سوخت یورو4 باشد و خودروهای فرسوده به تدریج از رده خارج شده باشد، اتفاق نیفتاده بود و هشت سال دچار وقفه شده بود، گفت: 16 دستگاه در کاهش آلودگی هوا نقش دارند که اگر سرعت کارشان منطبق با برنامه نباشد، برنامه‌ها پیش نمی‌رود.

    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دولت یازدهم با جدیت کار را به دست گرفت و بازنگری در مصوبه کاهش آلودگی هوا و شکل‌گیری مجدد کارگروه ملی و استانی کاهش آلودگی هوا اتفاق افتاد، گفت: در این مدت کمیته کاهش آلودگی هوا 22 جلسه تشکیل داده است و عملا در دولت قبل تعطیل شده بود که از سال 92 از سر گرفته شد و در شهرهای مختلف کارگروه استانی برای کاهش آلودگی هوا شکل گرفت.

    ابتکار با اشاره به اینکه در استان‌های اصفهان، تبریز، اهواز، اراک، البرز و شیراز کارگروه استانی کاهش آلودگی هوا شکل گرفته، گفت: جلسات این استان‌ها به طور مستمر برگزار و رصد می‌شود و هر یک از شهرها برنامه خود را برای کاهش آلودگی تنظیم کرده و در حال اجرا شدن است. همچنین شهرهایی چون کرمانشاه و ارومیه در حال تهیه و تدوین برنامه‌های کاهش آلودگی هوا هستند.

    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه حذف بنزین پتروشیمی و کاهش تولید آروماتیک‌ها و بنزن صورت گرفت، گفت: در اردیبهشت سال 93 بنزین پتروشیمی به طور رسمی حذف شد و بنزین یورو4 در کلان شهرهای مختلف از جمله اهواز توزیع شد.

    ابتکار با اشاره به اینکه در نیمه شهریور سال 93 استاندارد یورو 4 توسط وزارت صنعت اجرا و رعایت می‌شود، گفت: بازرسی خطوط تولید خودروها به طور جدی توسط سازمان حفاظت محیط زیست صورت می‌گیرد که در صورت تخلف سازمان از شماره‌گذاری خودروها ممانعت می‌کند.

    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به طرح بحث معاینه فنی در شورای عالی محیط زیست، اظهار کرد: این نوید را می‌دهم که از هفته آینده یکپارچه سازی معاینه فنی با همکاری وزارت کشور، شهرداری‌ها و راهور ناجا صورت گیرد. در صورت اجرای این سامانه تخلفات گذشته در حوزه معاینه فنی کنترل می‌شود.

    ابتکار در ادامه با اشاره به اینکه همواره از کثرت موتورسیکلت‌ها در شهر تهران و مشکلات ترافیک، ایمنی و آلودگی ناشی از آنها رنج می‌بریم، گفت: ارتقای استاندارد موتورسیکلت‌ها نیز یکی از برنامه‌های دیگر است. بسیاری از موتورها 4 برابر خودروی انژکتوری تولید آلودگی دارند و وزارت صنعت متعهد شده که تا نیمه سال 95 موتورهای کاربراتوری را از رده خارج کند و به جای آن موتورهای یورو3 تولید شود.

    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به کاهش مصرف سوخت مازوت نیروگاه‌ها اشاره و اظهار کرد: از سال گذشته نزدیک به 40 درصد کاهش مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌ها صورت گرفته است.

    وی در ادامه سکونت‌گاه‌های شهری، موتورخانه‌ها، منازل و واحدهای تجاری را یکی از منابع آلایندگی دانست و گفت: الگوی مصرف انرژی در کشور ما الگوی مناسبی نیست و موتورخانه‌ها از معاینه فنی مستمر برخوردار نیستند. از بخش خصوصی دعوت می‌شود که در زمینه تنظیم موتورخانه‌ها و کاهش آلودگی سکونتگاه‌ها حضور داشته باشند.

    ابتکار با بیان اینکه باید ظرفیت زیستی شهرها لحاظ شود، گفت: رشد بی‌رویه منابع صنعتی و معدنی در تهران اتفاق افتاده است که حدود 20 معدن در ماه‌های اخیر تعطیل شده‌اند.

    وی با بیان اینکه ظرفیت زیستی تهران در سال 1375 تمام شده است، گفت: در حال حاضر بار فعالیت،‌ صنعت، ‌جمعیت و خودرو بر تهران تحمیل می‌شود.

    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته وضعیت هوا در بسیاری از شاخص‌ها بهبود آشکاری یافته، گفت: کاهش بنزن مهمترین هدف‌گذاری دولت بوده که محقق شده است. اما شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون شاخص بسیار مهمی است که باید تلاش‌های منسجمی با همکاری همه بخشها برای کنترل آن صورت گیرد.

    وی با اشاره به اینکه دولت کمبود اعتبارهایی داشته و نتوانسته به شهرداری در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی کمک کند، گفت: برخی طرح‌ها از جمله خروج خودروهای فرسوده به دلیل پیچیدگی ابعاد اقتصادی و اجتماعی آن با تاخیر پیش می‌رود.

    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه موضوع آلودگی هوا بر مسئله عوارض آلایندگی و هدفمندی و تخصیص اعتبارات لحاظ شده است، گفت: در زمینه کاهش آلودگی هوا به همکاری رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و مشارکت مردم احتیاج داریم.

    ابتکار در ادامه ضمن اشاره به روز 29 دی به عنوان روز هوای پاک به ضرورت فرهنگسازی در امر آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: سازمان‌های مردم نهاد همواره کمک حال ما بوده و هستند و تهمت‌ها و تهدیدها ما را وادار به عقب نشینی نخواهد کرد. امیدواریم روزی شهروندان به آسمان آبی و هوای پاک دست یابند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو