فونیکسریمکسبهتام

ورود به منطقه ممنوعه

عصر خودرو- همین چند روز قبل خبرش در رسانه‌ها منتشر شد؛ اینکه متقاضیان ورود به محدوده طرح ترافیک پایتخت می‌توانند برای گرفتن این مجوز ثبت‌نام کنند. اما اینطور نیست که با ثبت‌نام همه‌‌چیز تمام شود و شما‌ بتوانید وارد محدوده طرح ترافیک شوید.

ورود به منطقه ممنوعه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودو» به نقل از همشهری، درخواست شما بررسی می‌شود و اگر شرایطی را دارا باشید می‌توانید این مجوز را بگیرید. سازمان حمل‌ونقل و ترافیک که متولی اصلی تعیین تعداد آرم‌های صادره و مشخص‌کردن افراد صاحب امتیاز برای دریافت مجوز ورود به محدوده طرح بوده، با گذشت هر سال بر تجربه‌های خود افزوده است. هم‌اکنون تمام مراحل مختلف ثبت‌نام به شکل کاملا اینترنتی صورت می‌گیرد تا خیال مردم از بابت تعیین اولویت‌ها راحت باشد. اگر شما هم یکی از متقاضیان دریافت مجوز طرح ترافیک سال آینده هستید، این مطلب را بخوانید و اطلاعات‌تان را کامل کنید.

    شرایط گرفتن مجوز طرح ترافیک چیست؟
    تعداد مجوزهای طرح ترافیک محدود است و مسلما نمی‌توان به همه متقاضیان این مجوز را اعطا کرد. خب، در این شرایط بحث اولویت‌بندی پیش می‌آید. اساس صدور آرم طرح ترافیک برای متقاضیان مبتنی بر امتیازبندی آنهاست. در این امتیازبندی که از سوی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران صورت می‌گیرد 16 شاخص مشخص شده که به هر یک از این شاخص‌ها براساس اهمیت و اولویت، ضریبی عددی تعلق گرفته است. اسامی متقاضیان براساس ضرایبی که به آنان تعلق گرفته فهرست می‌شوند. بالاترین امتیاز در این فهرست 250و پایین‌ترین آن حدود 5امتیاز است. ضریب عددی شاخص‌ها هم از یک تا 14است. برخی از این شاخص‌ها عبارتند از: ساکنان داخل محدوده طرح ترافیک، سابقه دریافت آرم به‌مدت 3 سال، محل کار داخل محدوده طرح ترافیک، جانبازان، معلولان و بیماران خاص جسمی و حرکتی، خبرنگاران، نخبه‌های علمی، خانواده معظم شهدا، ساکنان در محدوده زوج و فرد و صاحبان مشاغل خدمات شهری (آب، برق، گاز و مخابرات).

    برای ثبت‌نام چه مدارکی لازم داریم؟
    برگه پرداختی عوارض سالانه شهرداری تهران و مفاصاحساب سالانه نخستین مدارکی هستند که شخص متقاضی طرح ترافیک به آن نیاز خواهد داشت. پرداخت این هزینه‌ها، به‌صورت اینترنتی امکان‌پذیر است. داشتن برگه معاینه‌ فنی معتبر هم لازم است. تمام خودروهایی که بیش از 5سال از زمان تولیدشان می‌گذرد، ملزم به دریافت کارت معاینه ‌فنی معتبر از یکی از مراکز معاینه‌فنی شهر تهران هستند؛ یعنی کسب این برگه برای خودروهای تولیدشده پیش از سال 1390الزامی خواهد بود. صدور برگه معاینه فنی زمان زیادی از مردم نمی‌گیرد و آنها را نسبت به عملکرد خودروی‌شان مطمئن می‌سازد. برای تسریع در عمل ثبت‌نام بهتر است متقاضیانی که برگه معاینه‌ فنی‌شان را دریافت نکرده‌اند، زود‌تر به یکی از این مراکز مراجع کنند تا‌ در روزهای پایانی با ازدحام و صف‌های طولانی مواجه نشوند.

    برای ثبت نام چقدر وقت داریم؟
    طبق اعلام سازمان حمل‌ونقل و ترافیک تا 27دی فرصت دارید که ثبت‌نام را انجام دهید. این زمان از 14دی شروع شده است. البته در سال‌های گذشته این زمان تمدید می‌شده ‌ولی بهتر است روی تمدید حساب نکنید و کار ثبت‌نام را در همین مدت مقرر انجام دهید. اسامی واجدان شرایط آرم طرح ترافیک، اواخر بهمن روی سایت شهرداری اعلام می‌شود. قیمت طرح ترافیک سال 95هم مثل سال‌های گذشته با تصمیم‌گیری شورای شهر خواهد بود. هنوز این قیمت مشخص نشده، اما آنچه مشخص است، طرح ترافیک برای جانبازان بالای 70درصد به‌صورت رایگان است و اقشار حمایتی و خبرنگاران در رتبه بعدی قرار می‌گیرند. قیمت‌های بعدی هم متعلق به‌خودروهای آژانس تاکسی، اشخاص ساکن در منطقه طرح ترافیک و اشخاص حقوقی است.

    برای ثبت نام باید چکار کنیم؟
    همانطور که گفته شد ثبت‌نام طرح ترافیک نیازی به مراجعه حضوری ندارد؛ یعنی اساسا نمی‌توان حضوری ثبت‌نام کرد. متقاضیان باید به سایت tehran. ir مراجعه کرده و در بخش حمل‌ونقل و ترافیک روی ثبت‌نام طرح ترافیک سالانه کلیک کنند. شما در صفحه باز شده پیش رویتان باید نوع درخواست‌تان را از میان یکی از انواع طرح اشخاص حقیقی، اشخاص حقوقی و درخواست روزانه و هفتگی انتخاب کنید. پس از این مرحله باید اطلاعاتی نظیر مشخصات شخص درخواست‌کننده، نوع شغل و فعالیت، نوع سهمیه، مشخصات خودرو و سابقه دریافت آرم طرح ترافیک را در صفحه بعدی وارد کنید. این ورود اطلاعات با وارد کردن کد ملی درخواست‌کننده و شماره شناسه یا‌‌ همان «وی‌ای ان» خودرو شروع می‌شود و به شماره پلاک آن می‌رسد. امکان بازبینی و احیانا تغییر و اصلاح اطلاعات هم وجود دارد. پرداخت مفاصاحساب و عوارض سالانه خودرو هم به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود. پس از اتمام مراحل مختلف ثبت‌نام، کد پیگیری را دریافت کنید و منتظر اعلام نتیجه از سوی همین سایت باشید.

    چطور یک روزه وارد طرح ترافیک شویم؟
    شاید بعضی‌ها طی یک سال نیاز مبرمی به ورود به محدوده طرح ترافیک نداشته باشند، به همین دلیل دریافت طرح ترافیک روزانه یا هفتگی برای آنها به‌صرفه‌تر خواهد بود. نکته جالب اینکه سازمان حمل‌ونقل و ترافیک با افزایش سهمیه طرح‌های ترافیک روزانه و تعیین قیمت منصفانه، قصد دارد تا فرهنگ استفاده از طرح‌های روزانه را به جای طرح سالانه در میان مردم جا بیندازد. در این حالت شهروندان به جای صرف هزینه ‌ بیشتر برای دریافت مجوز سالانه، می‌توانند تنها در روزهایی که نیاز مبرم برای ورود به محدوده طرح ترافیک دارند، نسبت به خرید طرح روزانه یا هفتگی اقدام کنند. هم‌اکنون مجوز روزانه نوع یک (مجوز ورود در تمام ساعات روز) 312000 ریال، مجوز روزانه نوع 2 (مجوز ورود پس از ساعت 10 صبح) 234000ریال و مجوز هفتگی (مجوز ورود در تمام ساعات روز) 1092000 ریال است. البته برای خرید اینترنتی این مجوزها باید یک روز قبل از تاریخ درخواست نسبت به ثبت‌نام و خرید اقدام کنید. تهیه طرح‌های روزانه و هفتگی هم به 2صورت اینترنتی و خرید از ایستگاه‌های مستقر در مبدأ محدوده طرح انجام می‌شود.

    شباهت‌های مجوز امسال با سال‌های قبل
    ارائه مجوز طرح ترافیک در سال‌های مختلف با تغییرهایی همراه بوده است اما امسال تقریبا همه‌‌چیز مشابه سال گذشته است؛ نخست اینکه ثبت‌نام امسال هم مثل چند سال اخیر به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود. این کار قبل‌تر به‌صورت حضوری انجام می‌شد‌ اما دیگر لازم نیست هیچ شهروندی به‌صورت حضوری به سازمان حمل‌ونقل و ترافیک برود. این، یعنی یک قدم به شهروند الکترونیک بودن نزدیک شده‌ایم. شباهت دیگر اینکه شکل‌های ثبت‌نام به‌صورت سال قبل انجام می‌شود؛ یعنی طرح‌های امسال هم به گروه اشخاص حقیقی، حقوقی و ثبت‌نام روزانه و هفتگی تعلق می‌پذیرد. سهمیه آرم‌های طرح ترافیک سال آینده بدون تغییر همان 98هزار و 200فقره است که بخشی از آن به‌صورت روزانه و هفتگی به فروش خواهد رسید. برای سال آینده هم برچسب ورود به محدوده طرح ترافیک برای خودروها صادر نخواهد شد. از سال گذشته «آی‌دی‌کارت‌ها» جایگزین برچسب شده‌اند که مانند یک کارت چند منظوره برای تردد در محدوده طرح ترافیک مورد استفاده قرار می‌گیرند و حتی مردم می‌توانند با فعالسازی آن در بانک شهر به‌عنوان کارت بانکی از آن استفاده کنند. درضمن مانند سال گذشته روزهای کاری، یعنی روزهایی که طرح ترافیک در پایتخت اجرا می‌شود در سامانه تعریف شده که متقاضیان می‌توانند با تعیین روزهایی که در محدوده طرح تردد ندارند ترددشان در محدوده را مدیریت کنند. در این صورت از هزینه پرداخت تعرفه‌شان برای این مجوز کاسته می‌شود. تنها تغییر، احتمالا در قیمت مجوز طرح برای گروه‌های مختلف خواهد بود که آن هم به‌زودی اعلام می‌شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط