فونیکسریمکسبهتام

فعالان صنعت قطعه با تاکید بر رقابت‌پذیر شدن این صنعت مطرح کردند

ورود به زنجیره تامین جهانی با ادغام قطعه‌سازان کوچک

عصر خودرو- ادغام شرکت‌های قطعه‌سازی کوچک، کاهش هزینه تولید قطعات، افزایش کیفیت و ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه را در این شرکت‌ها به همراه دارد، اقدامی که در سال ۱۳۸۱ در انجمن قطعه‌سازان کشور مورد توجه قرار گرفت و برخی از فعالان صنعت قطعه نبود حمایت خودروسازان و همچنین ضعف همکاری‌های تیمی و گروهی را دلیل اجرایی نشدن این طرح می‌دانند.

ورود به زنجیره تامین جهانی با ادغام قطعه‌سازان کوچک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، با این وجود فعالان این حوزه ادغام قطعه‌سازان کوچک را تحول مهمی در صنعت قطعه می‌دانند و به اعتقاد آنها طرح ادغام قطعه‌سازان کوچک با توجه به تاکیدات محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در سی‌وششمین شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو، قطعه‌سازی کشور را وارد زنجیره تامین جهانی کرده و اقدامی اساسی در راستای رقابتی شدن این صنعت است.

    ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور نیز به اهمیت ادغام واحدهای کوچک قطعه‌سازی اشاره کرده و گفته است طرح ادغام شرکت‌های قطعه‌سازی در سال 1381 به‌عنوان راهبرد انجمن قطعه‌سازان تدوین و در این طرح به ادغام شرکت‌های قطعه‌سازی کوچک برای تجمیع توانمندی‌های آنها اشاره شده است. قربانی ادغام قطعه‌سازان کوچک را یکی از اقدامات مهم در توسعه توان طراحی در صنعت قطعه می‌داند و معتقد است این امر تاثیر بسزایی در افزایش توان مهندسی و ایجاد واحد مهندسی و تحقیق و توسعه در شرکت‌های تولیدکننده قطعه دارد، علاوه بر آن ادغام قطعه‌سازان کوچک منجر به کاهش هزینه، افزایش کیفیت و دستیابی به مقیاس تولید می‌شود که به طور قطع مجموع این عوامل منجر به رقابتی شدن صنعت قطعه کشورمان خواهد شد.
    به گفته دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور ادغام قطعه‌سازان کوچک امری ضروری است و همانگونه که شرکت‌های قطعه‌ساز و خودروساز در دنیا تلاش می‌کنند تا فعالیت‌های مشترکی را در فضایی تفاهم‌آمیز انجام دهند، قطعه‌سازی نیز نیازمند اینگونه مشارکت و همکاری‌ها است، البته عملی شدن این طرح با توجه به بسترسازی لازم در این زمینه با سختی‌هایی مواجه است که مهم‌ترین آن ضعف در همکاری و فعالیت‌های تیمی در کشور است اما نکته این است که برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید سختی‌هایی را تحمل کرد. در این جریان شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز باید به این موضوع توجه کرده تا بسترهای لازم برای ادغام قطعه‌سازان کوچک در کشور فراهم شود.


    افزایش بهره‌وری در صنعت قطعه
    در همین زمینه نایب‌رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور  گفت: وجود شرکت‌های قطعه‌سازی کوچک در کشور باعث می‌شود سرمایه ملی خرد شود زیرا در این شرکت‌ها به‌طور موازی سرمایه‌گذاری شده و درعین حال بازار هدف این شرکت‌ها برای عرضه تمامی محصولاتی که با توان بالقوه تولیدکنندگان برابری کند، مناسب نیست. احمدرضا رعنایی اظهار کرد: این شرکت‌ها با سرمایه‌گذاری 100درصدی اما با بهره‌وری 20 یا 30درصدی از عرضه روبه‌رو هستند، درواقع بسیاری از این شرکت‌ها میزان عرضه بیشتری نسبت به تقاضا دارند. رعنایی تصریح کرد: در صورتی که شرکت‌های قطعه‌سازی ادغام شوند و از تجربیات و امکانات یکدیگر استفاده کنند و درواقع یک برنامه مدون برای فروش قطعات در کشورهای خارجی باتوجه به توان بالقوه موجود در قطعه‌سازان کوچک درنظر گرفته شود، به‌طور یقین این اقدام حرکت مثبتی برای صنعت قطعه کشور به همراه خواهد داشت زیرا با ادغام قطعه‌سازان کوچک قطعات با قیمت تمام‌شده کمتر عرضه می‌شوند و قطعه‌سازان داخلی با امنیت شغلی و با بهره‌وری بیشتر روبه‌رو می‌شوند. رعنایی ادامه داد: طرح ادغام قطعه‌سازان کوچک پیگیری نشد و این امر منجر به ضرر و زیان واحدهایی شد که در آنها به صورت موازی سرمایه‌گذاری شده که امید است با حمایت ارگان‌های مختلف از این صنعت این طرح عملی شود زیرا به‌طور قطع این اقدام تحولی مثبت در صنعت قطعه کشورمان است.


    حمایت خودروسازان از ادغام
    در همین حال عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازی کشور با بیان اینکه 1200 شرکت قطعه‌سازی در کشور وجود دارد،  گفت: ادغام قطعه‌سازان کوچک طرحی است که در شورای سیاست‌گذاری خودرو نیز موردتوجه محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است زیرا ادغام شرکت‌های کوچک قطعه‌سازی و تشکیل مگاساپلایرها در تمامی دنیا مرسوم است.
    محمدرضا نجفی‌منش حمایت شرکت‌های خودروسازی از طرح ادغام شرکت‌های قطعه‌سازی را امری مهم در راستای اجرایی شدن این اقدام دانست و اظهار کرد: در سال 81 همزمان با تدوین راهبرد صنعت قطعه، طرح ادغام شرکت‌های کوچک قطعه‌سازی نیز پیش‌بینی شد. درحالی که این طرح تاکنون اجرایی نشده است، از این‌رو عملی شدن این طرح حمایت خودروسازان را می‌طلبد.
    به گفته نجفی‌منش درصورتی که خودروسازان قطعات خود را از یک منبع تامین کنند، بدون شک شاهد ایجاد تحولات مثبت در صنعت خودرو خواهند بود زیرا ادغام شرکت‌های قطعه‌سازی کوچک منجر به تشکیل واحدهای تحقیق و توسعه در این شرکت‌ها می‌شود و قطعات با هزینه کمتر و کیفیت مناسب‌تر عرضه می‌شود. براساس این گزارش و آنطور که فعالان صنعت قطعه اظهار می‌کنند، ادغام شرکت‌های کوچک قطعه‌سازی و تشکیل واحدهای بزرگ تولیدکننده قطعه ازجمله اقداماتی است که میزان بهره‌وری را در این شرکت‌ها افزایش می‌دهد و با تشکیل واحدهای تحقیق و توسعه در این مجموعه‌ها شاهد افزایش کیفیت قطعات تولیدی خواهیم بود که بدین ترتیب زمینه ورود شرکت‌های تولیدکننده قطعه به بازارهای جهانی فراهم خواهد شد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو