فونیکسریمکسبهتام

خودروهایی با قلب کوچک اما قدرتی فوق العاده

عصر خودرو- در روزگاری نه چندان دور هوندا S۲۰۰۰ با نسبت ۱۱۸.۵ اسب بخار توان خروجی بر هر لیتر از پیشرانه، سردمدار تولید نیرو در بین رقبای خود بوده است.

خودروهایی با قلب کوچک اما قدرتی فوق العاده
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از  بازار خبر، نسبت توان خروجی به حجم پیشرانه‌ها یکی از پارامتر‌های مهم برای مقایسه پیشرانه‌های است. به لطف توسعه سیستم‌های مختلف تزریق سوخت و پرخوران‌کننده در چند سال اخیر، نسبت نام‌ برده پیشرفت چشمگیری داشته است.

    در روزگاری نه چندان دور هوندا S2000 با نسبت 118.5 اسب بخار توان خروجی بر هر لیتر از پیشرانه، سردمدار تولید نیرو در بین رقبای خود بوده است.

    اما با پیشرفت و توسعه سیستم‌های مختلف اعم از توربوشارژر‌ها و سوپرشارژر‌ها، رکورد هوندا S2000 در 20 خودرو اول حال حاضر نیز جایی نخواهد داشت. در ادامه به معرفی 10 عدد از بهترین پیشرانه‌ها در زمینه نسبت توان تولیدی به حجم خود خواهیم پرداخت.

    10- میتسوبیشی لنسر اولوشن X


    145 اسب بخار بر هر لیتر


    واقعا ناراحت کننده است که میتسوبیشی تصمیم بر عدم تولید لنسر اولوشن گرفته است و نسل جدیدی از این خودرو به بازار معرفی نخواهد شد. لنسر اولوشن همواره با پیشرانه کوچک و قدرتمندش یکی از بهترین نمونه‌های تولید توان خروجی زیاد بوده است.

    میتسوبیشی موفق شده بود از پیشرانه 2 لیتری و توربوشارژ شده این خودرو، 291 اسب بخار توان خروجی بگیرد که بدین وسیله رکورد 145 اسب بخار بر هر لیتر از حجم پیشرانه را ثبت کرده است.


    9- آئودی S3



    146 اسب بخار بر هر لیتر


    پیشرانه 2 لیتری آئودی S3 در آئودی TT و فولکس واگن گلف R‌ نیز به کار رفته است. دلیل این امر توان بالای خروجی این پیشرانه است که مهندسان فولکس واگن موفق شده‌اند 292 اسب بخار خروجی را ثبت کنند. این میزان از نیرو تا چند سال گذشته تنها توسط پیشرانه‌های 6 سیلندر و حجم بالای 3 لیتر قابل دستیابی بود.


    8- پورشه 911 توربو اِس



    147.5 اسب بخار بر هر لیتر


    اگر کمی با دنیای خودرو و شرکت پورشه آشنایی داشته باشید قطعا در جریان تبحر بالای این خودروساز در زمینه تولید توان بالا از پیشرانه‌های کوچک هستید. پورشه در نمونه مدل 911 توربو اِس از پیشرانه شش سیلندر به حجم 3.8 لیتر استفاده کرده است که توانایی تولید نیروی 560 اسب بخار را دارد.


    7- ولوو S60، XC60



    151 اسب بخار بر هر لیتر


    در حال حاضر استفاده از پیشرانه‌های کم حجم و پرقدرت بسیار مرسوم است. ولوو نیز همانند بسیاری دیگر از خودروسازان سخت مشغول توسعه پیشرانه‌هایی است که در عین مصرف کم توان تولیدی بالایی دارند. پیشرانه 4 سیلندر و 2 لیتری S60 و XC60 نتیجه این تلاش‌ها است که توانایی تولید 152 اسب بخار را دارند.


    6- نیسان GT-R نیسمو


    157.9 اسب بخار بر هر لیتر


    تا به حال این سوال برایتان پیش‌ آمده است که چرا به GT-R لقب گودزیلا را داده‌اند؟ دلیل این امر توانایی بالای پیشرانه‌ی این خودرو است که در مدل نیسمو 600 اسب بخار در اختیار راننده قرار می‌دهد. این میزان از توان بالا توسط پیشرانه‌ای تنها به حجم 3.8 لیتر تولید می‌شود که نسبت فوق‌العاده 157.9 اسب بخار بر هر لیتر نتیجه آن است.

    نکته‌ی مهمی که نباید از آن غافل شد این است که GT-R توان و گشتاور بالای خود را در دور موتور پایین تولید می‌کند که بدین وسیله گودزیلا را خودرویی ایده‌آل برای شکستن رکورد پیست‌ها و نابود کردن رقبای چندصد هزار دلاری خود در رقابت‌های درگ تبدیل کرده است.


    5- ولوو XC90


    158 اسب بخار بر هر لیتر


    قرار گرفتن یک خودرو شاسی بلند در این لیست قطعا غیر قابل پیش‌بینی بود. تقریبا تمامی کارشناسان در این که XC90 خودرویی فوق‌العاده است، هم عقیده هستند.

    نکته جالب این است که پیشرانه این خودرو شاسی بلند توانایی بیشتری در نسبت  توان بر حجم نسبت به خودروهایی مانند پورشه 911 توربو اِس و نیسان GT-R دارد. پیشرانه 2 لیتری XC90 توانایی تولید 316 اسب بخار را دارد.


    4- مک‌لارن 650S



    168.7 اسب بخار بر هر لیتر


    در توانایی مک‌لارن در تولید خودرو‌های قدرتمند و سریع هیچ شکی نیست. این شرکت در چند سال اخیر چند نمونه کوچک‌تر و ضعیف‌تر از P1 معرفی کرده است که این مساله بدین معنی نیست که توانایی این خودرو‌ها در سطح پایینی قرار دارد. سوپراسپرت 650S به پیشرانه 3.8 لیتری مجهز شده است که توانایی تولید 641 اسب بخار را دارد.

     

    3- فراری 488 GTB



    169.4 اسب بخار بر هر لیتر


    مهندسان فراری در گذشته علاقه‌ای برای استفاده از توربوشارژر در محصولات خود نداشتند. اما این روند در چند سال اخیر تغییر کرده است و فراری 488 GTB بدین وسیله توانسته است سردمدار تمامی خودرو‌های تولیدی این سوپراسپرت ساز ایتالیایی باشد.

    پیشرانه 3.9 لیتری 488 GTB توانایی تولید 661 اسب بخار را دارد. تا چند سال گذشته این میزان از توان تنها توسط پیشرانه‌های 12 سیلندر مانند انزو، مورسیه‌لگو قابل دستیابی بود.


    2- مک‌لارن 675 LT



    175.3 اسب بخار بر هر لیتر


    اگر قصد خرید مک‌لارن دارید و بودجه P1 را ندارید، در عین حال نیز از توان خروجی  650S راضی نیستید، 675 LT گزینه مناسب شما است. LT به معنای دم بلند (Long Tail) است. با این حال طول  LT 675 تفاوت چندانی با 650S ندارد. اما این خودرو با پیشرانه 3.8 لیتری خود توانایی تولید 666 اسب بخار را دارد که بدین‌وسیله آن را به گزینه‌ی سریع‌تری نسبت به 650S تبدیل کرده است.

    1- مرسدس بنز CLA 45 AMG


    177.5 اسب بخار بر هر لیتر

    قطعا فقط افرادی که با این اعجوبه‌ آشنایی داشتند می‌توانستند حضور آن را در صدر این لیست پیش‌بینی کنند. CLA 45 AMG قدرتمند‌ترین و یا سریع‌ترین خودروی لیست تهیه شده نیست اما پیشرانه آن بیش‌ترین توان خروجی را نسبت به حجم خود تولید می‌کند.

    به گزارش برترین ها، مهندسان AMG از توربو‌های بسیار کارآمدی در CLA 45 AMG استفاده کرده‌اند که نتیجه آن توان باورنکردنی 355 اسب بخار آن هم از یک پیشرانه 2 لیتری است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو