فونیکسریمکسبهتام

در دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزیر امور خارجه دانمارک عنوان شد:

دعوت از دانمارکی‌ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های حمل‌و‌نقل ایران

عصر خودرو- دیدار وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر امور خارجه دانمارک بر اهمیت همکاری ایران با دانمارک و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا تأکید کرد و گفت: دولت ایران تلاش دارد تا از وضعیت پیمانکاری فاصله بگیرد و به دنبال ایجاد تسهیلات بیشتر برای سرمایه‌گذاری‌های سودآور در حوزه‌های زیربنایی حمل و نقل است.

دعوت از دانمارکی‌ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های حمل‌و‌نقل ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایلنا  ، دکتر عباس آخوندی در دیدار با هیئت سیاسی - اقتصادی دانمارک به ریاست وزیر امور خارجه این کشور که بعدازظهر سه‌شنبه 15 دی در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، ضمن خوش‌آمدگویی به اعضای این هیئت گفت: تحریم‌ها به زودی مرتفع شده و روابط ایران و دانمارک شاهد فضای جدیدی خواهد بود.

    وزیر راه و شهرسازی در این دیدار که اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل، علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشور، محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، سیدمحسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و مرادیان سفیر ایران در دانمارک حضور داشتند با تاکید بر اینکه روابط ایران با دانمارک و اتحادیه اروپا حائز اهمیت است ادامه داد: ما در دنیا نقش لیدری و رهبری را در مسائل صلح‌آمیز داشته‌ایم؛ نقش ایران در باز کردن فضاهای بسته اهمیت زیادی داشته و دارد. در همسایگی ایران کشورهایی قرار دارند که می‌خواهند از طریق ایران به دریای آزاد دست پیدا کنند.

    آخوندی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل دریایی نیز ما نقش هماهنگ‌کننده در منطقه را برعهده داریم افزود: همچنین در ایران زمین‌هایی را برای ساخت بنادر جدید در سواحل خلیج فارس و دریای عمان اختصاص داده‌ایم. نقش جغرافیایی ایران در اتصال شرق به غرب و همچنین اتصال چین و شرق آسیا به اروپا مثال‌زدنی است.

    وی ادامه داد: اگر کشورهای اروپایی بخواهند کالاهای خود را به جنوب خلیج فارس و آسیای میانه صادر کنند ما آمادگی انجام این کار را داریم. به عنوان مثال 18 شرکت افغانستانی در انتقال کالاهایشان از ایران با تسهیلات ویژه‌ای در بنادر ما فعالند. البته ممکن است برای توسعه روابط ایران و دانمارک نیازمند انعقاد موافقت‌نامه باشیم.

    وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ما تلاش داریم روابط جدیدی را با دنیا بنا نهیم؛ در این راستا در سپتامبر گذشته همایشی را با محوریت فرصت‌های سرمایه‌گذاری برگزار کردیم که در آن همایش، تمامی پروژه‌های حوزه‌های مختلف حمل و نقل و مسکن و شهرسازی اعم از جاده‌ای، ریلی، بنادر، هوانوردی، شهرسازی، حمل و نقل شهری و سیستم‌های حمل و نقل ترکیبی چندوجهی را ارائه کرده‌ایم؛ شما نیز می‌توانید این فرصت‌ها و پروژه‌ها را به شرکت‌های علاقه‌مندتان معرفی کنید. در زمینه همکاری دو کشور در بخش حمل و نقل دریایی نیز فرصت‌های زیادی در خصوص واگذاری پروژه‌های توسعه بنادر ایران وجود دارد.

    آخوندی ادامه داد: من موقعیت خوبی را در دانمارک در حوزه بانک‌های مشاوره‌ای یا سیستم‌های مشاوره بانکی این کشور سراغ دارم. اگر شما قصد سرمایه‌گذاری در ایران را داشته باشید پروژه‌ها و بازار خوبی در کشورمان وجود دارد که با توجه به همکاری سیستم‌های بانکی دو کشور این پروژه‌ها سریعا واگذار می‌شود؛ رفع تحریم‌ها هم به این بازار کمک خواهد کرد.

    عضو کابینه دولت تدبیر و امید تاکید کرد: در صنعت هوانوردی نیز ما در شرایطی هستیم که می‌خواهیم فرودگاه‌هایمان را ساختاربندی مجدد یا restructure کنیم. همچنین ناوگان هوانوردی را باید توسعه و ارتقا بدهیم؛ به همین دلیل به دنبال شرکت‌هایی می‌گردیم که در ایران و در چارچوب شرایط کشورمان کار کنند نه اینکه بخواهند با ایران کار کنند.

    آخوندی با اشاره به توانایی‌های اقتصادی ایران و ظرفیت بالای شرکت‌های ایرانی گفت:‌ دولت تلاش دارد تا از وضعیت پیمانکاری فاصله بگیرد و به دنبال ایجاد تسهیلات بیشتر برای سرمایه گذاری‌های سودآور در حوزه‌های زیربنایی حمل و نقل است.

    در ادامه این جلسه کریستین ینسن وزیر امور خارجه دانمارک نیز با اشاره به حضور چندروزه‌اش در ایران و ملاقات‌هایی که با مقامات و وزرای ایرانی به خصوص دکتر روحانی رئیس جمهوری کشورمان داشته است گفت: ملاقات‌هایی که با مقامات عالی رتبه و نیز دیدار اعضای هیئت همراهم با مسئولان مربوطه در وزارتخانه‌های ایران داشته‌ام را مبنای روابط گسترده دو کشور می‌دانم. در این سفر نمایندگان 15 شرکت بزرگ دانمارک مرا همراهی می‌کنند.

    وی با اشاره به فاصله جغرافیایی زیاد دو کشور به اهمیت انرژی برای دانمارک اشاره کرد و گفت: دانمارک در حوزه حمل و نقل سهم 10 درصدی در دنیا دارد و در ساخت و تجهیز بنادر بزرگ و پیشرفته دنیا پیشرو است. بنابراین با رفع تحریم‌های ایران فعالیت‌های زیادی برای انجام در این کشور داریم که باید زمینه‌های توسعه تجارت دو کشور فراهم شود.

    ینسن ادامه داد:‌ برخی از نمایندگانی که در این هیئت سیاسی اقتصادی مرا همراهی می‌کنند از شرکت‌های حمل و نقلی «مارتین بنچر»، «شرکت خدمات لجستیک جهانی» با 80 سال تجربه که در ایران نمایندگی ندارد، «شرکت مرسک» (که از 1950 در ایران فعال است) هستند و امیدواریم با لغو تحریم‌ها روابط شکوفای گذشته مجددا برقرار شود.

    وزیر امور خارجه دانمارک با بیان اینکه این کشور در زمینه حمل و نقل چندوجهی تجربه زیادی دارد اظهار کرد: در دیدارهایی که با وزیر امور اقتصادی و دارایی و دکتر روحانی داشتم متوجه شدم دولت ایران به اصلاحات اقتصادی قابل توجهی معتقد و مشتاق است. دانمارک شرکت‌هایی در این زمینه دارد که می‌تواند به شما کمک کند ضمن اینکه سرمایه‌گذاری مرسک در بندرعباس نیز یکی از زمینه‌های همکاری ایران و دانمارک خواهد بود. سفارتخانه‌های دو کشور بسیار خوب فعالیت می‌کنند و می‌توانند مرکزی برای توسعه روابط دو کشور باشند.

    وی در این دیدار پس از دیدن ترافیک سنگین و نمای زیبای شمال پایتخت کشورمان از پنجره دفترکار وزیر راه و شهرسازی، ابراز تعجب کرد.

    گفتنی است در پایان این دیدار دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی کتاب «5 هزار سال مهندسی ایران» را به وزیر امور خارجه دانمارک اهدا کرد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو