فونیکسریمکسبهتام

در کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا تصویب شد؛

ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از اول مهرماه ۹۵

عصر خودرو- توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری از اول مهرماه ۱۳۹۵ به تصویب کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا رسید.

ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از اول مهرماه ۹۵
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایلنا، سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا گفت: با توجه به اینکه هر موتورسیکلت 4 تا 5 برابر خودرو استاندارد تولید آلایندگی دارد و با در نظر گرفتن تعداد موتورسیکلت های در حال تردد به ویژه در کلانشهرهای آلوده، ساماندهی و جایگزینی موتورسیکلت های کنونی با موتورهای برقی از ضروریات است.

    متصدی با اشاره به تضمین رعایت استاندارد یورو 3 در موتورسیکلت های انژکتوری افزود: جایگزین موتورسیکلت های کاربراتوری موتورسیکلت های برقی و انژکتوری هستند.

    وی با اشاره به قیمت بالای موتورسیکلت های برقی تاکید کرد: به منظور ترغیب بهره برداران برای خرید و استفاده از موتورسیکلت های برقی نیازمند مشوق های تشویقی و بسته های حمایتی هستیم.

    معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: فرصت ارائه شده به تولید کنندگان موتورسیکلت، جهت تنظیم و تطبیق شرایط آن ها برای حذف تولید موتور کاربراتوری است.

    متصدی ضمن تاکید بر عزم دولت و سازمان حفاظت محیط زیست برای حذف موتورسیکلت های کاربراتوری و جایگزینی آن ها گفت: به همین دلیل سود واردات کلیه قطعات موتورسیکلت های برقی هیبریدی صفر شده است.

    وی تصریح کرد: جمع بندی تصمیمات اتخاذ شده در این کارگروه، در هیات دولت به عنوان مصوبه حوزه موتورسیکلت ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

    امیرحسین قناتی ، مدیر کل دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری، گفت: به رغم تلاش های صورت گرفته برای استانداردسازی موتورسیکلت های کنونی و تعیین 27 شاخص و ضابطه که بدون رعایت آن ها از سوی تولید کنندگان، شماره گذاری موتورسیکلت ها صورت نمی گیرد، بازهم نمی توانیم موتورسیکلت کاربراتوری را گزینه مناسبی برای تردد در شهرها بدانیم.

    وی ضمن تاکید بر اینکه تعهد باید قابل انجام باشد، افزود: پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری از 1 مهر 1395 است.

    قناتی ادامه داد: برخی از اشکالات مطروحه در بحث موتورسیکلت ها مربوط به رفتار فردی و اجتماعی بهره برداران در استفاده از موتورسیکلت و عدم نظارت دقیق و جدی در این خصوص است.

    مدیر کل دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه یکی دیگر از پیشنهادات مطروحه افزایش تعرفه واردات گمرکی موتورسیکلت کاربراتوری است، اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به تمام تولیدکنندگان اعلام کرده است که هیچ گونه ثبت سفارشی در خصوص موتورسیکلت کاربراتوری نخواهد پذیرفت.

    داود کشاورزیان ، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اخذ مصوبه دولت برای توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری را پشتوانه ای مطمن برای به نتیجه رسیدن این موضوع دانست و گفت: در کنار این موضوع باید نحوه برخورد با موتور سیکلت های آلاینده در حال تردد کنونی هم مشخص شود.

    سرهنگ احمد رستمی ، معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا نیز ضمن ارائه نظرات و پیشنهادات خود در این زمینه، گفت: حذف فاصله تعریف شده میان توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری تا توقف شماره گذاری، اقدام موثری در کسب نتیجه بهتر است.

    سید جعفر تشکری هاشمی ، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این جلسه با اشاره تکنولوژی قدیمی و غیراستاندارد موتورسیکلت‌های کاربراتوری، گفت: آلودگی صوتی و هوا ناشی از تردد این موتورسیکلت ها به ویژه در تهران، در کنار آسیب ها و تخلفات اجتماعی که با این وسیله نقلیه صورت می گیرد، بهره برداری و استفاده از آن را غیرقابل توجیه می‌کند.

    وی ضمن اعلام آمادگی شهرداری تهران برای ارائه خدمات به موتورسیکلت های برقی همچون ارائه برق رایگان برای شارژ باتری موتورها، تخصیص پارکینگ‌های خاص برای حفاظت از موتورهای گران قیمت برقی، همچنین تخصیص کمک مالی و وام بلاعوض برای خرید موتور برقی، اظهار کرد: البته در کنار موتور برقی، حمایت از دوچرخه برقی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: یکی دیگر از پیشنهادات، افزایش سخت گیری ها و نظارت بر معاینه فنی موتورسیکلت های کنونی است.

    وی همچنین برای حذف 10 میلیون موتورسیکلتی که در حال حاضر در حال تردد و ایجاد آلایندگی هستند، گفت: دولت می تواند با ایجاد زیرساخت و فرآیندی مشابه خروج خودروهای فرسوده، به حذف این موتورسیکلت ها پس از توزیع موتور برقی اقدام کند.

    تشکری هاشمی یادآوری کرد: یکی از مهم‌ترین دستورالعمل‌های جلسه دی ماه شورای عالی ترافیک، تدوین دستورالعمل سختگیرانه برای ساماندهی موتورسیکلت هاست.

    مهدی نیکدار ، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور نیز گزارشی از روند خروج خودرهای فرسوده ارائه داد و گفت: یکی از مهم ترین اقدامات در سال جاری، اسقاط وانت باری، مینی بوس، اتوبوس، کامیون های سبک، متوسط، سنگین و کشنده است.

    وی افزود: با توجه به میزان آلایندگی بالای وسائط نقلیه سنگین و معادل سازی های صورت گرفته در این زمینه، این اقدام بسیار تاثیرگذار و مهم خواهد بود و به رغم کاهش کمی تعداد اسقاطی ها در سال جاری، به لحاظ کیفی، ارقام بزرگتر شده است.

    نمایندگان وزارتخانه های راه و شهرسازی، نفت، سازمان ملی استاندارد، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، معاون فنی مهندسی پلیس راهور از دیگر حاضران در این جلسه بودند که به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

    الزام نهادهای بهره بردار از موتورسیکلت های کاربراتوری همچون شرکت پست و شهرداری به استفاده از موتور برقی و حذف موتورسیکلت کاربراتوری، توجه به میزان کربن تولید شده توسط موتورسیکلت کاربراتوری با توجه به رتبه ایران در تولید گازهای گلخانه ای، زمان‌بر بودن پذیرش اجتماعی برای جایگزینی موتورسیکلت کاربراتوری با برقی، اعلام ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری به صورت اولویت بندی در مناطق مختلف کشور، حذف رقیب ارزان قیمت (موتورسیکلت های انژکتوری) موتورهای برقی، اولویت دهی به سیستم حمل و نقل عمومی در خروج خودروهای فرسوده از جمله دیگر پیشنهادات مطرح شده در این جلسه بود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو