فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۳۴۹»

افزایش احتمال قاچاق بنزین در صورت حذف کارت سوخت

قاچاق بنزین همچنان سودده است

عصر خودرو- معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به افزایش خطر قاچاق بنزین با حذف کارت‌های سوخت گفت: قیمت بنزین در اغلب کشورهای همسایه بسیار بیشتر از ایران است و قاچاق بنزین همچنان سودده است.

افزایش احتمال قاچاق بنزین در صورت حذف کارت سوخت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  فارس ، منصور ریاحی  معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در برنامۀ «چالش» رادیو اقتصاد ضمن تاکید بر این موضوع که سیاست دولت، حفظ سامانۀ هوشمند سوخت است، گفت: ما در معماری کارت سوخت 3 هدف عمده را دنبال می‌کردیم: اول جلوگیری از رشد مصرف بنزین؛ دوم اصلاح نظام قیمت‌گذاری سوخت و سوم جلوگیری از قاچاق بنزین.

    ریاحی با تاکید بر اینکه با اجرای طرح سهمیه‌بندی، قاچاق بنزین به شدت کاهش پیدا کرد؛ گفت: هم‌اکنون رشد مصرف بنزین در استان های مرزی منفی است که نشان دهنده توقف قاچاق بنزین از این استان ها است. در حال حاضر، رشد مصرف بنزین در استان های هرمزگان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان به‌ترتیب 2.1- درصد، 1.9- درصد، و 0.6- درصد است.

    معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به افزایش احتمال قاچاق بنزین در صورت حذف کارت‌های سوخت گفت: قیمت بنزین در اغلب کشورهای همسایه همچنان بسیار بیشتر از ایران است. قیمت سوخت در ترکمنستان 950 تومان، امارات 1800 تومان، پاکستان و افغانستان 2500 تومان، آذربایجان 2550 تومان، عراق 2900 تومان و در ترکیه 5000 تومان است. این قیمت‌ها نشان می‌دهد قاچاق بنزین (با توجه به یارانه‌ای که دولت برای نگهداری، حمل ونقل و توزیع بنزین می‌پردازد) همچنان سودده است.

    براساس این گزارش، مطابق با آمارهای اعلام شده توسط مسئولین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پس از پایان مهلت استفاده از سهمیه‌های 700 تومانی در آبان‌ماه سال جاری، بیش از 90 درصد تراکنش‌های سوخت از طریق کارت جایگاه‌ها صورت می‌گیرد و کارت‌های سوخت شخصی بلااستفاده شده است. این موضوع سبب شده است سامانۀ هوشمند سوخت در معرض نابودی قرار گیرد و احتمال قاچاق بنزین افزایش یابد.

    اگرچه دولت هنوز اقدام عملی مشخصی برای حفظ انگیزۀ مردم برای استفاده از کارت سوخت شخصی انجام نداده است اما با توجه به قاطعیت دولت در حفظ کارت سوخت و همچنین احتمال افزایش قاچاق این فراوردۀ ارزشمند با پایان سهمیه‌بندی، لازم است هر چه سریع‌تر تصمیمات اجرایی مناسبی در راستای افزایش انگیزۀ مردم برای استفاده از کارت سوخت شخصی و درنتیجه حفظ سامانۀ هوشمند سوخت اتخاذ شود.

    بنا بر طرح‌های پیشنهادی دولت و کارشناسان می‌توان با «اخذ عوارض 10 هزار تومانی» و «تعیین نرخ اضطراری» برای کسانی که با  کارت سوخت جایگاه‌ها بنزین می‌زنند، می‌توان «بدون افزایش قیمت بنزین» سامانۀ هوشمند سوخت را از خطر نابودی نجات داد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط