فونیکسریمکسبهتام

بررسی وضعیت صنعت قطعه در سال‌های ۸۹تا۹۳ نشان داد

نبود توازن منابع و حجم بالای معوقات قطعه سازان

عصر خودرو : براساس طرح پژوهشی آسیب شناسی صنعت خودروی کشور و ارائه راهکارهای برون رفت از چالش‌های موجود در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، وضعیت ۲ شرکت ساپکو و ایساکو در سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ مورد ارزیابی قرار گرفته است.

نبود توازن منابع و حجم بالای معوقات قطعه سازان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، براساس بررسی‌های انجام شده وضعیت مالی گروه ایران‌خودرو در سال 1393 نشان می‌دهد که میزان سود شرکت اصلی حدود 6 هزار و 23 میلیارد ریال بود که حاشیه سود حدود یک درصدی را تجربه کرده این درحالی است که این شاخص در شرکت‌های ساپکو و ایساکو به ترتیب 0/4 و 3 درصد بوده است. در دوره موردبررسی یعنی در سال‌های 89 تا 93، وضعیت سرمایه‌گذاری و تسهیلات دریافتی شرکت ایران‌خودرو نشان می‌دهد که بیشتر تسهیلات دریافتی از نوع کوتاه‌مدت بوده که ترجیحا باید صرف هزینه‌های تولید همان سال شود و با توجه به توازن ظاهری منابع ورودی و خروجی و تغییرات در مبلغ تسهیلات دریافتی، هزینه‌های مالی شرکت اصلی به طور تقریبی صعودی بوده که این امر نشان از نبود توازن منابع در سال‌های قبل و حجم بالای معوقات و افزایش هزینه‌های دیرکرد است. در همین دوره وضعیت شاخص‌های مالی گروه سایپا نیز نشان می‌دهد به طور تقریبی وضعیت مشابهی در ایران‌خودرو حاکم بوده است که این امر به رکود و کاهش شدید تولید در سال‌های 1391 و 1392 برمی‌گردد. براساس بررسی‌های انجام شده، میزان حاشیه سودشرکت اصلی سایپا در سال 1390 حدود 9 درصد بود که این رقم برای شرکت‌های سازه‌گستر و سایپایدک (شرکت‌های تامین قطعات ایران‌خودرو و سایپا) به ترتیب 3 و 1/2 درصد بود. نکته قابل تامل در زیان‌ده شدن شرکت سازه‌گستر در سال 1392، افزایش شدید هزینه‌های سربار مشتمل بر هزینه‌های فروش، پرسنلی و اداری است که این امر با توجه به ماهیت این شرکت به عنوان تامین‌کننده قطعات مورد نیاز شرکت اصلی و متعارف بودن هزینه‌های اداری و پرسنلی جای تأمل دارد. هزینه‌های مالی شرکت اصلی سایپا با وجود کاهش شدید تولید در سال‌های 1391 و 1392 همانند شرکت ایران‌خودرو با افزایش روبه‌رو بوده و از حدود 2060 ریال در سال 1389 به 7215 میلیارد ریال در سال 1393 افزایش یافته است. همچنین سهم هزینه‌های مالی شرکت اصلی سایپا از گردش مالی این شرکت در سال‌های 1389، 1390، 1391، 1392و 1393 به ترتیب معادل 4/2، 6/2، 18، 19/6 و 11/8 درصد بوده است. همچنین بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری و تسهیلات دریافتی شرکت اصلی سایپا در دوره 1389 تا 1393 نشان می‌دهد که بین منابع ورودی و خروجی شرکت سایپا توازن مناسبی دیده نمی‌شود، به گونه‌ای که بیشتر تسهیلات دریافتی این شرکت از نوع کوتاه مدت بوده و درمقابل عمده سرمایه‌گذاری‌های آن از نوع بلندمدت است که این امر موجبات افزایش مشکلات مالی این شرکت و به‌ویژه افزایش هزینه‌های مالی و در نتیجه زیانده شدن شرکت اصلی سایپا را فراهم کرد. در این مدت نسبت سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت شرکت سایپا به تسهیلات دریافتی بلندمدت به طور متوسط حدود15 درصد بوده است. به عبارت دیگر به ازای هریک واحد تسهیلات دریافتی بلندمدت، معادل 15 واحد سرمایه‌گذاری بلندمدت انجام شده است. حاشیه سود ناخالص، کارآیی سیاست قیمت‌گذاری و کارآیی تولید را منعکس می‌کند. اگر حاشیه سود ناخالص به دلیل افزایش قیمت محصولات شرکت، افزایش یابد ممکن است قدرت رقابت‌پذیری محصولات شرکت کاهش یابد و باعث کاهش میزان فروش شود. بر این اساس بررسی حاشیه سود خالص شرکت‌های تامین قطعات ایران‌خودرو و سایپا به عنوان معیار اصلی سوددهی نشان می‌دهد که میزان سوددهی شرکت ایران‌خودرو در دوره مورد بررسی کمتر از 5 درصد و در سال‌های 1392 و 1393 نیز حدود یک درصد بوده است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو