فونیکسریمکسبهتام

بهترین تکنولوژی‌های خودرویی در سال ۲۰۱۵

عصر خودرو- با پیشرفت روزافزون شرکت‌های خودروسازی، شاهد رشد سریع‌تر خودروها و تکنولوژ‌های به کار رفته در آن‌ها هستیم.

بهترین تکنولوژی‌های خودرویی در سال ۲۰۱۵
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از عصرایران، روند رشد صنعت خودرو نسبت به سال‌های گذشته رشد بیشتری گرفته است و هر روزه با تکنولوژی‌های پیشرفته و جدیدی روبرو می‌شویم. اگر علاقه دارید با 10 عدد از مهم‌ترین تکنولوژی‌های معرفی شده در سال 2015 آشنا شوید، با ما همراه باشید.

    در سالیان نه چندان دور، مشتریان راهی جز انتظار طولانی برای طراحی مجدد هر خودرو، نداشتند تا بدین وسیله تکنولوژی‌های جدیدتر نیز در مدل جدید به کار بروند. اما با پیشرفت روزافزون شرکت‌های خودروسازی، شاهد رشد سریع‌تر خودروها و تکنولوژ‌های به کار رفته در آن‌ها هستیم. بدین ترتیب در شرایطی تکنولوژی‌ها و سیستم‌های به کار رفته تنها در مدت زمان یک سال پس از معرفی، قدیمی شده و جای خود را به نمونه‌های جدید‌تر می‌دهند. در ادامه شما را با 10 عدد از بهترین نوآوری‌های تکنولوژی صنعت خودرو در سال 2015 آشنا خواهیم کرد.
    رینگ‌هایی از جنس فایبر کربن

    رینگ فایبر کربن فورد موستانگ

     

    در سال 2015 برای اولین بار شاهد ارائه‌ی خودرویی با رینگ‌هایی از جنس فایبر کربن خالص بودیم. فورد موستانگ GT350R اولین خودرویی است که از این رینگ‌ها بهره می‌برد. فورد برای تامین رینگ‌های محبوب‌ترین مدل تولیدی خود به سراغ تولید کننده‌ی استرالیایی کربن رولوشن رفته است. استفاده از رینگ‌هایی از جنس فایبر کربن باعث شده است تا علاوه بر افزایش استحکام در کنار کاهش وزن جرم فنردهی نشده‌ی خودرو، دینامیک خودرو، حس فرمان‌پذیری و کیفیت سواری نیز بهبود یابد. کاهش اینرسی رینگ‌ها باعث شده است تا خودرو توانایی شروع به حرکت و توقف سریع‌تری داشته باشد. کاهش جرم فنردهی شده نیز باعث بهبود عملکرد سیستم تعلیق و افزایش چسبندگی تایر‌ها به زمین می‌شود.
    خودروهای خودران

     

    مرسدس بنز اس کلاس 2013 اولین خودرویی است که از قابلیت حرکت هوشمند در شرایط خاص برخوردار بود. شرکت‌های مرسدس بنز، ولوو، گوگل و تسلا را می‌توان رهبران حال حاضر توسعه‌ی تکنولوژی خودروهای خودران دانست. در کنار توسعه‌ی سیستم‌های مذکور، شرکت‌های خودروسازی برای اطمینان به مشتریان در صحت عملکرد سیستم‌های خود، برای اولین بار وارد بحث بیمه و پرداخت خسارت‌ها در صورت وقوع تصادف شده‌اند. در حال حاضر پیشرفته‌ترین سیستم تجاری شده‌ی بازار خودرو متعلق به تسلا است که قابلیت تغییر لین را به سیستم‌های قدیمی‌تر رانندگی هوشمند در اتوبان مانند نمونه‌ی به کار رفته در مرسدس بنز اس کلاس، افزوده است.
    ژست‌های حرکتی کنترلی

     

    در سال‌های نه چندان دور ایده‌ی استفاده از ژست‌های حرکتی برای کنترل عملگرهای مختلف در خودرو، بیشتر شبیه فیلم‌های علمی تخیلی بود. اما در سال 2015 با معرفی نسل جدید سری هفت به این ایده جامه عمل پوشاند. بی‌ام‌و از سنسور‌های پیشرفته‌ای استفاده کرده است که قابلیت درک سه بعدی حرکات را دارد. بدین‌ ترتیب راننده قادر خواهد بود تا با انجام حالت‌های مختلف مانند چرخش انگشتان و حرکت دست، قابلیت‌های مختلف را کنترل کند. در حال حاضر تنها 6 حالت از پیش برنامه‌ریزی شده برای این خودرو وجود دارد که با ژست‌های حرکتی قادر به کنترل آن‌ها خواهید بود. اما بی‌ام‌و در همین راستا اعلام کرده است که در حال توسعه‌ی این تکنولوژی‌ است تا در آینده تمامی عملیات‌های سیستم اطلاعاتی و چندرسانه‌ای با همین ژست‌ها انجام شوند.
    خودروهایی با سوخت هیدروژن

    خودروهای هیدروژنی با میزان آلایندگی صفر، چندین سال است که معرفی شده‌اند. در حالی که هنوز بازار، آمادگی پذیرش این خودروها را ندارد و مشغول برانداز کردن آن‌ها است، تعدادی از خودروساز‌ها اقدام به معرفی و عرضه‌ی محصولات خود در این زمینه کرده‌اند. تویوتا به عنوان سردمدار تکنولو‌ژی‌ سلول‌های هیدروژنی، برای اولین بار اقدام به تولید انبوه خودرویی با سوخت هیدورژن به نام میرای کرده است. این خودروی سدان با قیمت 57 هزار دلار به فروش خواهد رسید. محفظه‌ی سوخت هیدروژن میرای، زیر صندلی‌های جلو تعبیه شده است و به این خودرو امکان رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت را در مدت زمان 9 ثانیه‌ می‌دهد. هم‌چنین میرای قادر خواهد بود تا با یک بار سوخت‌گیری، مسافت 480 کیلومتر را بپیماید. با قابلیت سوخت گیری در مدت زمان مشابه با نمونه‌های بنزینی، خودروهای هیدروژنی تا عرضه و فراگیر شدن تنها به جایگاه‌های سوخت احتیاج دارند.
    سیستم‌های ضبط کننده‌ی عملکرد خودرو

    همواره علاقه‌مندان سرعت و خودرو‌های اسپرت آرزوی سیستم‌های ضبط‌ و تحلیل عملکرد خودرو مشابه با نمونه‌های موجود در مسابقات اتومبیلرانی، را داشتند. با تشکر از تولید کننده‌های مطرحی مانند شورولت، در حال حاضر سیستم‌های مذکور با سرعت بیش از پیش جای خود را در خودروهای شهری باز کرده‌اند. کوروت یکی از خودروهایی است که از سیستم پیشرفته‌ی نظارت بر رفتار خودرو بهره می‌برد و داده‌هایی مانند دور موتور، شتاب وارده، زاویه‌ی فرمان و سرعت دقیق خودرو را به راننده نمایش می‌دهد. این سیستم هم‌چنین قادر است تا داده‌های مورد نظر را ضبط کرده و به نمایش مجدد آن‌ها به راننده بپردازد.
    سیستم‌های تزریق آب

    سیستم‌های تزریق آب به محفظه‌ی احتراق نیز مانند بعضی از تکنولوژی‌های معرفی شده جدید نیست و پیش‌تر نیز خودروسازان به معرفی آن‌ها پرداخته بودند. اما در سال 2015 بود که بی‌ام‌و از سیستم نام‌ برده در خودروی M4 GTS استفاده کرد. بی‌ام‌و بدین وسیله اقدام به تزریق آب به منیفولد ورودی و محفظه‌ی احتراق می‌کند تا دمای مخلوط هوا و سوخت به میزان مورد نظر برسد. این سیستم علاوه بر افزایش راندمان احتراق، به کاهش مصرف سوخت نیز کمک شایانی می‌کند.
    خودرو‌های پرینت شده‌

    تعجب نکنید اگر روزی خودروها به جای مونتاژ روی خطوط تولید کیلومتر‌ها دورتر از شما، در محلی نزدیک به شما پرینت شود. شرکت آمریکایی لوکال موتورز این آرزو را به واقعیت تبدیل کرده است. نام خودروی پرینت شده توسط این شرکت، LM3D Swim است و از بدنه‌ای به جنس ترموپلاستیک بهره می‌برد. لوکال موتورز در حال تلاش برای دریافت مجوز‌های لازم برای فروش و عرضه‌ی محصول خود است. در صورت کسب جواز‌های لازم، LM3D با قیمت 53 هزار دلار به فروش خواهد رسید.
    بازگشت پیشرانه‌های دورانی

    با این که خودرویی مجهز به پیشرانه‌‌ی دورانی یا وانکل در سال گذشته عرضه نشد، اما مزدا وعده‌ی ارائه‌ی پیشرانه‌های دورانی بهینه‌تر را داده است. مزدا در نمایشگاه خودروی توکیو از خودروی مفهومی و زیبای RX ویژن رونمایی کرد و در خلال کنفرانس خود به تجهیز این خودرو به نسل جدید پیشرانه‌های دورانی نیز اشاره کرد. در حال حاضر جزئیات بیشتری از این پیشرانه منتشر نشده است، اما بعضی منابع به تجهیز آن به توربوشارژرها برای افزایش توان خروجی اشاره کرده‌اند. اما مشکل اصلی پیشرانه‌های دورانی مصرف بالای سوخت است که مزدا باید برای آن به فکر راه حل باشد. پیشرانه‌ی به کار رفته در RX-8 با این که عملکردی برابر با نمونه‌های 6 سیلندر را داشت، مصرف سوختی مشابه با پیشرانه‌های 8 سیلندر را به مالکان تحمیل می‌کرد.
    هک خودروها

    پس از هک از راه دور جیپ گراند چروکی و انتشار اخباری مبنی بر هک تسلا مدل اس، بازار هک خودروها بسیار داغ شد و تولیدکنندگان از هیچ اقدامی برای جلوگیری از این عمل دریغ نکردند. هکر‌ها قادر بودند با هک جیپ گراند چروکی عملکرد اجزای مهمی مانند ترمز را با اختلال روبرو کنند. این موضوع یکی از مثال‌های رشد تکنولوژی با سرعت بالا و بدون رعایت موارد احتیاطی لازم است. خودروها در آینده یکی از اجزای مهم اینترنت اشیاء خواهند بود و شرکت‌های خودروسازی باید تمام تلاش خود را برای ایمن کردن آن‌ها بکنند.
    هاوربردها

    خودروساز‌ها در سال 2015 به تولید هاوربرد نیز پرداختند تا ثابت کنند هرجا که بحثی از جابجایی وجود داشته باشد، آن‌ها نیز حضور خواهند داشت. لکسوس اخیرا هاوربرد خود را معرفی کرد که نباید در آینده‌ی نزدیک چشم به راه آن باشید. این دستگاه برای فعالیت به مکان خاصی جهت عملکرد مناسب سیستم‌های مغناطیسی خود، احتیاج خواهد داشت. هم‌چنین یکی از بزرگترین مشکلات آن گرمای بسیار بالا (197 درجه سانتیگراد) است که لکسوس باید برای خنک‌سازی هاوربرد خود به فکر چاره باشد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو