فونیکسریمکسبهتام

هیچ قانونی برای توقیف خودروهای فاقد معاینه فنی نداریم

عصر خودرو- سخنگوی نیروی انتظامی با اشاره به آمار تلفات جاده‌ای و همچنین برخورد پلیس با خودروهای دودزا گفت: هیچ قانونی برای توقیف خودروهای فاقد معاینه فنی نداریم.

هیچ قانونی برای توقیف خودروهای فاقد معاینه فنی نداریم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  مهر، سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی ناجا در ششمین نشست خبری خود با حضور خبرنگاران با اشاره به بحث آلایندگی خودروها در پایتخت گفت: بر اساس گواهی سازمان ملی استاندارد و محیط زیست، پلیس خودروها را شماره‌گذاری می‌کند که بر این اساس یک میلیون وسیله نقلیه نوشماره اعم از خودرو و موتورسیکلت در 9 ماهه امسال شماره‌گذاری و به چرخه حمل و نقل کشور اضافه شده است.

    وی افزود: در حال حاضر 17 میلیون خودرو و 12 میلیون موتورسیکلت در سطح کشور تردد می‌کنند که یک میلیون و 235 هزار خودرو از این تعداد خودروهای فرسوده هستند که باید در بحث استانداردسازی خودروها توجه بیشتری صورت گیرد.

    منتظرالمهدی با اعلام اینکه پلیس در بحث معاینه فنی حق دارد و مطالباتی دارد، افزود: باید در این زمینه دقت بیشتری انجام شود تا زحمات دوستان هدر نرود. مبدل‌هایی که در اگزوز خودروها به نام کاتالیز به کار برده می‌شوند، بعد از عمر مفیدشان یعنی 100 هزار کیلومتر باید تعویض شوند.

    تلفات جاده‌ای کشور ما از حد نصاب استانداردهای جهانی پایین‌تر است

    سخنگوی ناجا گفت: تلفات جاده‌ای کشور ما از حد نصاب استانداردهای جهانی خوشبختانه پایین‌تر است. در دنیا به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 7.5 نفر کشته می‌شوند که در ایران این آمار به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه زیر 7 نفر است؛ هرچند یک نفر نیز نباید در تصادفات جاده‌ای کشته شود، پلیس راهور تمام تلاش خود را به کار بسته است تا از میزان تلفات جاده‌ای کاسته شود.

    وی ادامه داد: در حال حاضر 29 میلیون خودرو در کشور تردد می‌کنند که این آمار در سال گذشته 28 میلیون خودرو بود. همچنین 16هزار و 872 نفر در سال گذشته تصادف کرده و فوت کرده‌اند.

    سخنگوی ناجا با اعلام اینکه 47 درصد تصادفات درون‌شهری به علت عدم رعایت فاصله طولی و عدم توجه به جلو انجام می‌شود، تصریح کرد: مهمترین عامل تصادفات جاده‌ها انحراف به چپ و خارج شدن از خط سفید وسط جاده است.

    وی افزود: خوشبختانه 333 نفر کاهش تلفات را در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته‌ایم و امیدواریم این رقم همچنان رشد نزولی داشته باشد.

    منتظرالمهدی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره چگونگی دایر کردن کافی‌شاپ‌ها در سطح شهر نیز گفت: قانون اماکن برخی موارد را اعلام می‌کند و کافی‌شاپ‌ها برای دایر شدن باید مولفه‌هایی را رعایت کنند، اعم از اینکه چقدر از مدرسه یا آرایشگاه زنانه فاصله داشته باشند که این موارد به صورت مکتوب موجود است و هر شخصی که بخواهد اقدام به دایر کردن کافی‌شاپ کند با مراجعه به پلیس اماکن می تواند ریز برنامه ها را دریافت و نسبت به دایر کردن مکان تجاری خود اقدام کند.

    سخنگوی ناجا درباره معاینه فنی خودروها نیز گفت: متاسفانه پلیس هیچ قانونی برای توقیف خودروهای فاقد معاینه فنی ندارد. فقط در کلانشهرها خودروهای فاقد معاینه فنی 20 هزار تومان جریمه می شوند و در شهرهای کوچک مبلغ جریمه 10 هزار تومان تعیین شده است.

    هر خودرویی که اعلام کرد مخصوص ماموران پلیس است، خودروی نیروی انتظامی نیست

    وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره دارا بودن برگه معاینه فنی برای خودروهای پلیس نیز گفت: خودروهای پلیس نیز همانند دیگر خودروها مشمول قانون هستند، اما باید به این نکته اشاره کرد که هر خودرویی که اعلام کرد مخصوص ماموران پلیس است، خودروی نیروی انتظامی نیست. خودروهای نیروی انتظامی باید آیتم‌های مشخصی داشته باشند و من اعلام می‌کنم خودروهای پلیس مثل دیگر خودروها باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و حتما برگه معاینه فنی داشته باشند و در صورت دارا بودن مشکل، از تردد آنها جلوگیری به عمل خواهد آمد.

    وی با اعلام اینکه خودروهایی که در خارج از شهر تردد می‌کنند و مخصوص خودروهای پلیس هستند قطعا باید برگه معاینه فنی داشته باشند، افزود: خودروهای عملیاتی اعم از اتوبوس، مینی‌بوس و سواری‌هایی که در اختیار کلانتری‌ها و یگان‌های عملیاتی نیز هست برابر قانون باید برگه معاینه فنی داشته باشند و در صورت نداشتن اِلمان‌های مناسب برای رفع نواقص به تعمیرگاه اعزام می‌شوند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو