فونیکسریمکسبهتام

مالیات خرید خودرو در ژاپن، ۵ برابر امریکا

عصر خودرو- یک‌ماه پیش از این دولت و حزب حاکم در ژاپن ـ آنگونه که مسئولان ارشد این جناح حاکم اعلام کرده‌اند ـ با هدف سرعت بخشیدن به اقدامات و تحولات پیش‌روی خود در رابطه با حفظ محیط‌زیست و کاهش میزان آلاینده‌های جوی اعلام کرد که به‌زودی تغییرات مهمی در حوزه مالیات‌های وضع شده به‌ویژه در بخش مالیات‌های مربوط به قشر مصرف‌کننده انجام خواهد شد که در برخی موارد شامل کاهش سهم مالیات‌های قابل پرداخت از سوی مصرف‌کنندگان است اما در پاره‌ای از گروه‌های مالیاتی نیز شاهد افزایش نسبت‌های مالیاتی خواهیم بود.

مالیات خرید خودرو در ژاپن، ۵ برابر امریکا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن در بیانیه خبری خود که در نهم دسامبر گذشته منتشر شد برنامه‌ای را معرفی کرد که یک بخش مهم آن شامل معافیت‌های مالیاتی برای خودروهایی خواهد بود که کمترین میزان آلایندگی را داشته باشند.
    به گفته سران حزب حاکم، این طرح که از آوریل 2017 به اجرا درمی‌آید، در اصل با هدف ترغیب خودروسازان ژاپنی برای تمرکز هرچه بیشتر آنها بر تولید و عرضه خودروهایی با سطح آلایندگی صفر یا کمترین میزان آلایندگی که امکانپذیر باشد طراحی و تدوین شده است، ضمن اینکه هدف دیگر طرح موردنظر، حمایت هرچه بیشتر از صنعت خودروسازی ژاپنی‌ها اعلام شده است.
    البته اصل این خبر حدود 3 هفته قبل از سوی رویترز منتشر شد و در آن به نقل از منابع آگاه در دولت ژاپن و حزب لیبرال دموکرات ـ که به دلیل نهایی نشدن این برنامه اصرار بر ناشناس ماندن داشته است ـ اینگونه توضیح داده شده بود که میزان مالیات‌های فروش خودرو براساس این طرح از 8 درصد کنونی به 10 درصد افزایش خواهد یافت. همچنین با اجرای برنامه موردنظر، از آوریل 2017م مالیات‌های مستقیم اتومبیل مورد بازنگری قرار گرفته و علاوه بر آن، مالیات‌های مربوط به مالکیت خودرو در ژاپن نیز لغو خواهد شد.
    براساس مفاد مقررات جدید، خودروهای الکتریکی و خودروهایی که دارای بازدهی بسیار بالای انرژی در مقایسه با سوخت مصرفی‌شان باشند، از پرداخت مالیات معاف خواهند شد و برای سایر خودروها نیز، بسته به میزان بازدهی و بهره‌وری سوختی که مصرف می‌کنند، حداکثر تا 3 درصد مالیات وضع می‌شود.

    اعتراض و هشدار خودروسازان
    در 20 روز گذشته اظهارنظرها و پیش‌بینی‌های گوناگونی در رسانه‌های ژاپن و در رسانه‌ها و خبرگزاری‌های بین‌المللی راجع به این طرح و پیامدهای احتمالی آن مطرح شده که همچنان ادامه دارد و در یکی از تازه‌ترین موارد از این گزارش‌های خبری، جمعه گذشته خبرگزاری اقتصادی بلومبرگ با انتشار گزارشی در همین زمینه، از نگرانی و اعتراض شرکت‌های خودروساز ژاپن خبر داد.
    براساس جزییات این گزارش، تولیدکنندگان عمده خودرو در ژاپن ضمن ابراز نگرانی و ناراحتی خودشان درباره برنامه‌های جدید دولت در زمینه تغییر و اصلاح قوانین و مقررات اخذ مالیات، هشدار دادند که در صورت پیاده‌سازی این برنامه جدید مالیاتی، مشکلات صنعت خودروسازی ژاپن تشدید خواهد شد و میزان استقبال مصرف‌کنندگان داخلی از محصولات خودروسازان این کشور و به عبارت دیگر، نرخ رشد فروش داخلی خودرو در ژاپن که هم‌اکنون نیز سیر نزولی را می‌پیماید بیش از پیش دچار افت و کاهش خواهد شد.
    خودروسازان ژاپنی هشدار داده‌اند که دولت این کشور باید طرح دیگری را جایگزین طرح اعلام شده خود کند و ارحج آن است که از اساس، اقدام به لغو آن کند زیرا به عقیده آنها وضع مالیات بر خرید خودرو به‌تدریج دوام بازار داخلی را از بین خواهد برد.
    در گزارش بلومبرگ به نقل از شرکت‌های خودروساز سرزمین آفتاب تابان این‌چنین خاطرنشان شده است که مالیات‌های وضع شده برای مصرف‌کنندگان و خریداران داخلی خودرو در ژاپن 5 برابر میزان مالیاتی است که در امریکا از مصرف‌کننده دریافت می‌شود.

    براساس این گزارش، انجمن تولیدکنندگان اتومبیل ژاپن در حال لابی کردن با مسئولان دولت و مجلس این کشور برای لغو یا اصلاح این طرح جدید دولت است.
    رییس انجمن تولیدکنندگان اتومبیل ژاپن در برنامه خبری ویژه‌ای که در 22 دسامبر گذشته با هدف رساندن صدای اعضای انجمن به عموم مردم و بیان دیدگاه‌های کلی دست‌اندرکاران صنعت خودروسازی این کشور در رابطه با تغییرات قریب‌الوقوعی که قرار است در بخش قوانین و مقررات اخذ مالیات انجام شود، خطاب به خبرنگاران و گزارشگران حاضر تاکید کرد: «دیگر نمی‌توانیم بیش از این ادامه دهیم» (قادر به پذیرش تغییرات جدید نیستم). فومی هیکوایکه افزود: «مالیات‌هایی که هم‌اکنون می‌پردازیم هم بسیار زیاد است و اگر این روال (و اعمال تغییرات جدید) ادامه پیدا کند، دیگر برای صنعت خودروسازی بسیار دشوار خواهد بود تا به ایفای نقش کلیدی خود در اقتصاد ژاپن ادامه دهد. » این هشدار ایکه از آخرین اظهارنظرهایی به شمار می‌رود که در مخالفت با تصمیم اخیر دولت ژاپن درباره اصلاح قوانین مالیاتی این کشور ابزار می‌شود.
    براساس ارزیابی‌های انجمن خودروسازان ژاپن میانگین مالیات‌هایی که مالکان اتومبیل در ژاپن می‌پردازند نزدیک به 5 برابر مالیاتی است که همین قشر در امریکا می‌پردازند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم