فونیکسریمکسبهتام

تاکید بر ضرورت عملکرد هماهنگ ارگان‌های مرتبط با صنعت قطعه‌سازی

صنعت رقابتی با حمایت از داخلی‌سازی

عصر خودرو- به گفته فعالان صنعت قطعه، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی از ارگان‌های مرتبط با صنعت قطعه به شمار می‌روند که به نوعی در حوزه قطعات خودرو و فعالیت‌های این بخش از صنعت، نقش مهمی ایفا می‌کنند.

صنعت رقابتی با حمایت از داخلی‌سازی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، به گونه‌ای که تصمیمات این ارگان‌ها در عملکرد قطعه‌سازان نیز تاثیرگذار است. با وجود این تفاسیر ارتباط این دستگاه‌ها با یکدیگر و جزیره‌ای عمل نکردن آنها باعث می‌شود این صنعت راه خود را برای افزایش تولید داخلی و پیشرفت هرچه سریع‌تر طی کند. در همین حال عضو انجمن قطعه‌سازان کشور درباره ارگان‌هایی که بیشترین اثرگذاری را بر صنعت قطعه کشور دارند، گفت: وزارت اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی از دستگاه‌هایی هستند که بیشترین اثرگذاری را در صنعت قطعه و در راستای تولید اقتصادی قطعات خودرو دارند. علی‌اکبر جوانروح اظهار کرد: در حال حاضر درکشور، سرمایه محوری بر تولید محوری پیشی گرفته است و تمامی فعالیت‌ها براین اساس بنا شده سرمایه‌ای که در بانک سپرده می‌شود، به عنوان مولد پول محاسبه شود بنابراین وقتی پول ایجاد ثروت می‌کند در تولید، ثروت ایجاد نمی‌شود. این درحالی است که در هیچ‌کدام از کشورهای دنیا وضعیت به این صورت نیست، ضمن آنکه نرخ بهره‌های بانکی نیز در کشورهای خارجی بسیار پایین است و به رونق تولید کمک می‌کند. وی افزود: تولید باید به اندازه‌ای سودآور باشد که بخشی از این سود، صرف ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در بنگاه‌های تولیدی شود. این درحالی است که تولید در بنگاه‌های تولیدی ایران ازجمله قطعه‌سازی، سودآور نیست و بسیاری از سازمان‌ها در مسیر تولید سنگ‌اندازی می‌کنند. از این‌رو و با وجود تمامی مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، مدیران بنگاه‌های تولیدی به جای نوآوری و تفکر برای تولیدات جدید و رقابتی به فکر امرار معاش و گذراندن خرج زندگی هستند. این عضو انجمن قطعه‌سازان کشور با اشاره به ضرورت ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در واحدهای تولید قطعات خودرو ادامه داد: شرایط برای تولیدکنندگان باید به گونه‌ای فراهم شود که اندیشه تولیدکنندگان به سمت و سوی نوآوری حرکت کند. این در حالی است که ایجاد طرح‌های جدید در بنگاه‌های تولیدی به نبوغ و فکر آزاد نیازمند است و متاسفانه این عاملی است که در بنگاه‌های تولیدی و تولیدکنندگان قطعات خودرو وجود ندارد؛ در این بین از واحدهای تحقیق و توسعه می‌توان به‌عنوان عاملی کلیدی و تاثیرگذار در صنعت قطعه نام برد که با بکارگیری این واحدها می‌توان به اهداف تعیین شده برای این صنعت دست یافت. جوانروح معتقد است: راه‌حلی که برای نجات قطعه‌سازی وجود دارد و باید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اتخاذ شود، این است که باید قانونی در جهت تبادل قطعات تدوین شود. یعنی قرارداد شرکت‌های خودروسازی با شرکای خارجی به این صورت تنظیم شود که قطعات خودروی کشورهای خارجی طرف قرارداد، در مقابل فروش قطعات تولیدی در کشور خریداری شود. وی در ادامه گفت: به عنوان مثال در متون قرار داد با شرکای خارجی باید به این نکته توجه کنیم که در قبال فروش 10هزار دلار قطعه باید 10هزار دلار قطعه نیز از کشورهای خارجی خریداری شود و خودروسازهای خارجی می‌توانند قطعاتی را که در ایران از مزیت نسبی برخوردار هستند، خریداری کنند که در این صورت وابستگی خودرو به ارز کاهش یافته و قیمت خودروهای تولیدی ارزان‌تر می‌شود. از سویی از لحاظ کیفیتی این اقدام برای صنعت خودرو به صرفه خواهد بود.
    جوانروح اضافه کرد: در صورت تحقق این اقدام، قطعاتی که در ایران تولید شده به فروش می‌رود و آن دسته از قطعاتی که تاکنون در کشور داخلی‌سازی نشده از کشورهای خارجی وارد می‌شود که در این صورت صنعت قطعه نجات پیدا می‌کند و قطعه‌سازان پراکنده نیز از بین می‌روند و چندین واحد قطعه‌سازی بزرگ به وجود می‌آید.


    پیشرفت قطعه‌سازی با همکاری سازمان‌های مرتبط
    عضو انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی نیز  از تاثیرگذاری 3 واحد سازمانی یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی بر صنعت قطعه نام برد. ابوالقاسم آروند معتقد است این ارگان‌ها به صورت جزیره‌ای عمل نمی‌کنند بلکه در ارتباط با یکدیگر فعالیت می‌کنند و تمامی این سازمان‌ها در جلسه هیات وزیران حضور دارند و با یکدیگر در تصمیم‌گیری‌ها شرکت می‌کنند، از این‌رو هیات وزیران به‌طور کلی مسئول است و باید یکدیگر را در تصمیم‌گیری‌ها راضی کنند اما در برخی مواقع این سازمان‌ها از یکدیگر حرف شنوی ندارند که این امر باعث ایجاد مشکلات زیادی در صنعت قطعه شده و این حوزه را با چالش‌های زیادی مواجه می‌کند. به گفته آروند، همکاری و مشارکت سازمان‌های مرتبط با صنعت قطعه باعث می‌شود با اجرایی شدن تصمیماتی که در این حوزه گرفته می‌شود، به پیشبرد قطعه‌سازی کمک شده و زمینه برای گسترش همکاری با کشورهای خارجی و صاحب‌نام در حوزه قطعات خودرو فراهم شود در این صورت با ورود ماشین‌آلات و تجهیزات روزآمد و پیشرفته به این صنعت بسترهای لازم برای تولید قطعات کیفی و جدید فراهم خواهد شد. براساس این گزارش و آنطور که فعالان حوزه قطعات خودرو اذعان می‌کنند، ارتباط پیوسته و مداوم ارگان‌های مرتبط با صنعت قطعه و درواقع جزیره‌ای عمل نکردن این سازمان‌ها منجر به هموار شدن مسیر پیشرفت و توسعه قطعه‌سازان کشورمان می‌شود؛ اقدامی که به‌طور قطع در راستای حمایت از تولید داخلی و شکوفا شدن قطعه‌سازان می‌شود.
     

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو