فونیکسریمکسبهتام

گردش مالی ۸۵۰ میلیاردی آموزشگاه‌های رانندگی !

عصر خودرو- در حالی هفته گذشته رئیس اتحادیه آموزشگاه‌های رانندگی خبر افزایش شهریه‌های آموزشگاه‌های رانندگی را اعلام کرد که پیش از این، مسئولان افزایش این نرخ را غیرقانونی دانسته و وعده ثابت ماندن آن را می‌دادند.

گردش مالی ۸۵۰ میلیاردی آموزشگاه‌های رانندگی !
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از آرمان، بر اساس اعلام اتحادیه آموزشگاه‌های رانندگی، نرخ جدید آموزش رانندگی از حدود یک ماه گذشته اجرایی شده و نرخ جدید خدمات آموزشگاه‌های رانندگی برای 16 ساعت آموزش‌ تئوری و 24 ساعت آموزش‌ عملی است. بر اساس مصوبه اخیر، هر ساعت آموزش عملی رانندگی با سه هزار تومان افزایش به 18 هزار تومان رسیده و هر ساعت آموزش تئوری رانندگی از 3650 تومان شهریه مصوب قبلی به 4380 تومان تغییر قیمت داده است. در مجموع بر اساس این آیین نامه هر هنرجو باید 502 هزار و 80 تومان بابت گذراندن دوره رانندگی بپردازد.


    پیش از سال 84 متقاضیان اخذ گواهینامه به شکل آزاد و بدون هیچ کلاس و آموزش اجباری اقدام به دریافت گواهینامه می‌کردند. در دهه 70 و اوایل دهه 80 یعنی زمانی که خودرو کالایی نسبتا لوکس به حساب می‌آمد، کمتر کسی توان خرید آن را داشت و شاید به همین دلیل تعداد کمی از مردم اقدام به دریافت گواهینامه می‌کردند. اما با شروع طرح آموزش و آزمایش رانندگی در آموزشگاه‌ها از سال 84، بازار آموزشگاه‌ها حسابی پررونق شد، زیرا بر اساس طرحی در آن زمان، متقاضیان دریافت گواهینامه ملزم به گذراندن 20 ساعت آموزش شهری و پنج جلسه کلاس فنی و آیین‌ نامه شدند. حال به جرات می‌توان گفت که این روز‌ها آموزشگاه‌ها با افزایش شهریه هنرجویان به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند، چنانکه در ابتدای امر این آموزشگاه‌ها با شهریه حدود 60 هزار تا 70 هزار تومانی آغاز به کار کردند و امروزه این نرخ تا مبلغ 500 هزار تومان افزایش داشته است.

    درآمد هزار میلیاردی آموزشگاه‌های رانندگی

    در حالی که هر ساله نرخ تعرفه آموزشگاه‌های رانندگی با افزایش همراه می‌شود، اما همچنان تصادفات رانندگی سالانه صد‌ها هزار نفر را دچار معلولیت و مصدومیت می‌کند. در این جا به نظر می‌رسد فیلتر‌های راننده ‌شدن و صدور گواهینامه رانندگی چندان سختگیرانه اعمال نمی‌شود و همچنان برای ایرانیان یکی از آسان‌‌ترین کارها گرفتن گواهینامه رانندگی است. آموزش رانندگی که هزینه‌ای 18 هزار تومانی برای هر ساعت در پی دارد گردش مالی سالانه آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی را به بیش از 500 میلیارد تومان رسانده است. بر اساس اعلام راهنمایی و رانندگی کشور، سال گذشته یک میلیون و 711 هزار و 97 جلد گواهینامه جدیدالصدور بوده‌اند. حال اگر در نظر داشته باشیم که تمامی صاحبان گواهینامه بر اساس قانون و الزام به آموزشگاه‌های رانندگی مراجعه کرده باشند و بر اساس تعرفه‌های جدید محاسبه‌ای سرانگشتی انجام دهیم، گردش مالی این آموزشگاه‌ها مبلغی حدود 858 میلیارد و 970 میلیون تومان می‌شود. اضافه مبلغی که آنها از بسیاری مشتری‌ها دریافت می‌کنند مطمئنا گردش مالی آنها را به یک هزار میلیارد تومان می‌رساند. طبق آمار‌های رسمی در حال حاضر 1474 آموزشگاه مجوز فعالیت در زمینه آموزش رانندگی را دریافت کرده‌اند. در نتیجه به طور میانگین سهم هر آموزشگاه از این گردش مالی نزدیک به 600 میلیون تومان در سال است. بنابراین پر بیراه نیست که از این آموزشگاه‌ها با عنوان بنگاه اقتصادی یاد شود.

    درآمدزایی با رد صلاحیت متقاضیان

    به طور کلی می‌توان گفت که ساختار آموزش رانندگی در ایران استاندارد نیست و به نظر می‌رسد این ساختار نیاز به بازنگری و تجدید نظر دارد. بنابر گزارش‌ها، اکثر مربیان شاغل در این آموزشگاه‌ها براساس تجربیات شخصی خود، به هنرجو آموزش می‌دهند. علاوه بر این، آزمون رانندگی تا حدودی به شکل سلیقه‌ای انجام می‌گیرد.

    عدم الزام آموزش رانندگی

    با نگاهی به قوانین دیگر کشور‌های جهان مشاهده می‌شود که در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته، استفاده از چنین آموزشگاهی الزامی و اجباری نیست و صرفا توانایی فرد در هنگام امتحان سنجیده می‌شود و متقاضی در صورت داشتن صلاحیت، بدون نیاز به آموزش صاحب گواهینامه می‌شوند. چه بسا در کشور ما هستند کسانی که از مهارت لازم برای رانندگی برخوردارند، اما صرفا برای داشتن تاییدیه آموزشگاه و بدون شرکت در کلاس‌های عملی مبلغ مصوب را به حساب آموزشگاه‌ها واریز می‌کنند. به عنوان مثال در کشور‌های آمریکا و کانادا در اکثر ایالت‌ها برای گرفتن گواهینامه رانندگی مراحل خاصی طی می‌شود. فرد بعد ازمراجعه به دفتر دولتی، باید فرم‌های تقاضای گواهینامه را تکمیل کرده و هزینه اندکی را به این دفاتر پرداخت کند. تعیین نمره چشم و عکس فوری هم در همان دفتر انجام می‌شود. در این مرحله تاریخ امتحان آیین‌نامه توسط متقاضی که می‌تواند هر زمانی باشد تعیین می‌شود و نکته جالب اینجا است که کل این مراحل بیش از چند دقیقه طول نمی‌کشد. حال در ایران فرد بعد از مردود شدن در امتحان بار دیگر ملزم است که مبلغی را به آموزشگاه پرداخت کرده و چند ساعت دیگر آموزش ببیند که همین امر شائبه‌هایی را ایجاد کرده است. اما در ایلات متحده آمریکا و کانادا متقاضی در صورت مردود شدن در امتحان، می‌تواند در هر زمانی که مایل باشد دوباره امتحان آیین نامه دهد. در صورت قبولی، برای متقاضی گواهینامه موقت یک ساله صادر می‌شود.

    با این گواهینامه، متقاضی می‌تواند پشت فرمان ماشین قرار گرفته و مشروط بر اینکه یک فرد دارای گواهینامه دائم در تمام مدت رانندگی در صندلی کنار او نشسته باشد رانندگی کند. با گواهینامه موقت، راننده اجازه ندارد در بعضی از ساعات شبانه روز یا در بعضی از بزرگراه‌ها یا جاده‌ها رانندگی کند. همچنین اگر در این مدت در تصادفی مقصر باشد یا به دلیل نقض قانون جریمه شود، زمان گواهینامه موقتش افزایش می‌یابد. همانطور که مشاهده شد برای گرفتن گواهینامه رانندگی در این کشورها متقاضی نیازی به استفاده از آموزشگاه‌های رانندگی ندارند. البته این آموزشگاه‌ها وجود دارند و در صورتی‌که متقاضی بخواهد می‌تواند از خدمات آنها استفاده کند ولی این‌کار الزامی نیست. نکته جالب دیگر هم ماشین روز امتحان است که هر مدلی متعلق به هر کسی و هر برندی می‌تواند باشد که در کشور ایران این امتحان فقط با پراید تعیین شده گرفته می‌شود. در هر حال پس از الزام متقاضیان دریافت گواهینامه برای گذراندن آموزش رانندگی، این آموزشگاه‌ها به‌شدت پا گرفتند و امروزه صاحبان آن سود کلانی از این راه به دست می‌آورند. تا به امروز نیز هر ساله مقداری بر میزان شهریه این آموزشگاه‌ها اضافه گشته است که چندان نمی‌توان آن را زیر سوال برد، چراکه متناسب با اقتصاد کلان کشور و گرانی حاکم بر جامعه و بالا رفتن قیمت ها، این آموزشگاه‌ها روی موج گرانی‌ها سوار شده و برای تامین هزینه‌های خود از جمله پرداخت دستمزد کارکنان خود و صد البته سودآوری کلان ناچار به افزایش تعرفه خدمات هستند. حال اگر گذراندن دوره‌های آموزش رانندگی الزام آور نبود، شاید چنین آموزشگاه‌هایی در این تعداد هیچگاه به وجود نمی‌آمدند و به تبع آن از بروز تخلفات در این زمینه جلوگیری می‌شد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو