فونیکسریمکسبهتام

ایران کجای صنعت خودروسازی جهان ایستاده است؟

عصر خودرو- آخرین وضعیت و جایگاه ایران در صنعت خودروسازی جهان رتبه هجدهم است و سهم آن از کل تولید جهانی خودرو حدود ۱.۲ درصد است.

ایران کجای صنعت خودروسازی جهان ایستاده است؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴:۰۰

    بهگزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صدای اقتصاد، در نیمه اول سال 2015، ایران با مجموعه تولید 555 هزار و 549 دستگاه خودروی سواری و تجاری، هجدهمین تولیدکننده خودرو در جهان شد. براساس گزارش سایت انجمن خودروسازان جهان OICA، این میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد 13.9 درصدی داشته است.

    صنعت خودرو در هر کشوری به دلیل ارزش و جایگاه ویژه ای که در شبکه تولید صنعتی و خدمات پـس  از فروش دارد، یکی از شاخص های توسعه یافتگی تلقی می شود. این صنعت به لحاظ ارتباط گسترده بـا زنجیرهای از صنایع قبل و بعد خود، صنعتی کلیدی محسوب شده و دارای پتانسیل بالایی در ایجاد اشتغال و نقشی مؤثر در رشد و توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... دارد.

    خودروسازی از اجزای مهم و لاینفک تجارت و صنعت جهانی است. این صنعت به دلیل ارتباط با بیش از 60 صنعت دیگر، مشهور به لکوموتیو صنایع است. در ساخت خودرو مجموعه ای از تکنولوژی های رشته های مختلف صنعتی همچون صنایع فلزی، پلاستیک، شیمی، پارچه، عایق، شیشه، برق و... به کار رفته است، بنابراین این صنعت به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی محسوب می شود.

    براساس آمار انجمن خودروسازان جهان، در سال 2014 میلادی در مجموع حدود 89.7 میلیون دستگاه خودرو تولید شده است که کشور چین با تولید 23.7 میلیون دستگاه در رتبه اول قرار دارد و کشورهای آمریکا، ژاپن، آلمان و کره جنوبی هر یک به ترتیب با 11.6، 9.7، 5.9 و 4.5 میلیون دستگاه در رتبه های بعدی قرار دارند. در این سال ایران با تولید حدود یک میلیون دستگاه پس از کشورهای تایلند، اندونزی و ترکیه در رتبه هجدهم قرار دارد.

    مرکز پژوهش های مجلس به بررسی وضعیت صنعت خودروسازی ایران در جهان پرداخته است. براساس این گزارش، در سال 2014 میلادی بالاترین تیراژ تولید خودرو به چین اختصاص دارد که فاصله زیادی با کشورهای آمریکا، ژاپن و آلمان دارد و عمده کشورهای تولیدکننده خودرو مقیاس تولیدشان در سطح کمتر از 1 میلیون دستگاه قرار دارد. آخرین وضعیت و جایگاه ایران در صنعت خودروسازی جهان رتبه هجدهم است و سهم آن از کل تولید جهانی خودرو حدود 1.2 درصد است. این در حالی است که کشور چین با سهم بیش از 26 درصد در صدر قرار دارد و کشورهای آمریکا، ژاپن، آلمان، کره جنوبی و هند به ترتیب با سهم حدود 13، 11.9، 6.5 ،5 و 4 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

    تیراژ تولید ایران در سال های 2010 و 2011 حدود 1.4 تا 1.6 میلیون دستگاه رسیده بود و جایگاه ایران در این سال ها به طور نسبی در رتبه سیزدهم قرار داشته است. این در حالی است که در سال 2000 میلادی یعنی حدود 11 سال پیش، تولید کشور حدود 277 هزار دستگاه بوده و ایران در رتبه بیست وهفتم دنیا قرار داشته است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو