فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۴۰۸»

هوای کرج در حسرت یک روز پاک «وارونه» شد

عصر خودرو- آلودگی هوا آسمان البرز را سیاه کرده، هوای کرج در حسرت یک روز پاک «وارونه» شده و این در حالی است که دولت امید در کار آلودگی پایتخت مانده و تدبیرش به البرز نمی‌رسد.

هوای کرج در حسرت یک روز پاک «وارونه» شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر،  این روزها در البرز به‌ویژه کلان‌شهر کرج همه از پشت ماسک به هم سلام می‌کند. نفس‌های زیادی به شماره افتاده و رنگ آبی آسمان دودی مایل به سیاه است از ابر و باد و مه و خورشید و فلک هم خبری نیست که نیست.
    در این میان بالا رفتن شاخص آلودگی هوای کرج و رقابت تنگاتنگش با آلودگی هوا در پایتخت باعث شد که طی ده روز گذشته تیترهای از قبیل «هوای کرج ناسالم برای گروه‌های حساس» «هوای برخی شهرستان‌های استان البرز ناسالم برای همه گروه‌ها» و در نهایت «هشدار به البرزی‌ها؛ آلودگی هوا به مرز بحران رسید» یک روز در میان صدر اخبار رسانه‌ها باشد.

    افزایش لحظه‌ای آلاینده‌های جوی در البرز و کرج باعث شد که کارگروه کاهش آلودگی هوا چندین بار تشکیل جلسه دهد تعطیلی مدارس در تاریخ 29 و 30 آذرماه اولین تصمیم اتخاذشده از سوی اعضای این کارگروه بود.

    اما تعطیلی مدارس فقط باعث خوشحالی دانش آموزان شد و دردی از آلودگی هوا دوا نکرد به همین دلیل متولیان امر اقدام به تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای ترافیک استان کردند و پس از کش‌وقوس‌های فراوان رأی به اجرای طرح زوج و فرد در هسته مرکزی کلان‌شهر کرج دادند.

    در این جلسه سرهنگ سید همایون شریفی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان البرز با انتقاد از مسئولان بالادستی اجرای طرح زوج و فرد به شیوه سنتی را راه‌حل مناسبی برای مهار آلودگی هوا ندانست و چاره را اجرای این طرح به‌صورت الکترونیک دانست.

    خروجی جلسه فوق‌العاده شورای ترافیک استان اجرای طرح زوج و فرد از یکم دی‌ماه جاری در هسته مرکزی کرج بود. اجرای این طرح با همه کمبودهای فیزیکی در کرج آغاز شد به امید اینکه آلودگی هوا کاهش پیدا کند ولی درست 9 روز پس از اجرای این طرح یعنی نهم دی‌ماه جاری شرایط هوا به مرز بحران رسید و مقاطع ابتدایی در شهرستان‌های کرج و فردیس را به تعطیلی کشاند.

    طبق اطلاعیه هواشناسی استان البرز؛ آخرین داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی بیانگر ورود سامانه بارشی، از اواخر روز سه‌شنبه هشتم دی‌ماه از جنوب غرب و غرب به کشور بود.

    ورود این سامانه بارشی شرایط جوی استان البرز را تحت تأثیر قرارداد ولی تأثیر به‌قدری نبود که باعث کاهش آلودگی هوا باشد به همین دلیل منصور رحمانیان مدیرکل هواشناسی استان البرز نهم دی‌ماه در گفتگو با خبرنگار مهر با تأکید بر آلودگی هوا و افزایش غلظت آلاینده‌ها گفته بود: به شهروندان توصیه می‌کنیم در ساعات اولیه بارش باران و برف از تردد غیرضروری خارج از منزل خودداری کنند.

    هر چند بارش برف روز چهارشنبه ارتفاعات البرز را سفیدپوش کرد ولی آسمان کرج نیز بی‌نصیب نماند ولی متأسفانه مقدار بارش‌ها به‌قدری کم بود که متولیان امر به شهروندان توصیه کردند از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند.

    حال؛ با گذشت 12 روز از اجرای طرح زوج و فرد بسیاری از شهروندان معتقدند هوا بهتر نشده که بدتر هم شده است سند این ادعا رسیدن شرایط هوا در نهم دی‌ماه به مرز هشدار بود.

    برای یافتن پاسخ این سؤال که «آیا به‌راستی اجرای طرح زوج و فرد در کرج منجر به کاهش ترافیک که دلیل اصلی آلودگی هوا محسوب می‌شود شده است یا خیر» با سرهنگ سید همایون شریفی رییس پلیس‌راه استان البرز گفتگویی ترتیب دادیم.

    وی در پاسخ به این پرسش گفت: اجرای این طرح 15 درصد از ترافیک هسته مرکزی شهر را کاهش داده است و تأثیری در کاهش آلودگی هوا نداشته است اگر تأثیری داشت در اخباری که از سوی مسئولان امر منتشر می شود نمود عینی پیدا می‌کرد.

    وی در ادامه با تأکید بر اینکه 38 نقطه در شهر باید تحت پوشش اجرای این طرح قرار گیرد، گفت: توان پلیس راهنمایی رانندگی برای اجرای این طرح آن‌هم به شیوه سنتی کم است در حال حاضر طرح زوج و فرد در ورودی‌های مهم هسته مرکزی شهر مثل میدان سپاه، تقاطع امام، میدان جمهوری و خیابان شریعتی اجرا می‌شود.

    سرهنگ شریفی ادامه داد: واقعیتی که وجود دارد این است که خودروها از منافذ ورودی و کوچه‌پس‌کوچه‌ها به طرح وارد می‌شوند تا وقتی مرکز کنترل ترافیک به‌طور رسمی راه‌اندازی نشود و سطح شهر با دوربین‌های نظارتی کنترل نشود نمی‌توانیم انتظار کاهش ترافیک و آلودگی هوا باشیم.

    وی در پاسخ به این سؤال که «چه زمانی شهر مجهز به دوربین‌های نظارتی می‌شود» گفت: شهرداری متعهد شده است تا بهمن‌ماه یعنی کمتر از بیست روز دیگر دوربین‌های نظارتی را در سطح شهر نصب کند.

    برای پیگیری نصب دوربین‌های نظارتی در سطح شهر با احمد افضلی معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری کرج گفتگو کردیم وی افزود: در حال حاضر دوربین‌های نظارتی در میدان آزادگان، چهارراه طالقانی، میدان هفت‌تیر و میدان توحید نصب‌شده است.

    افضلی با تأکید بر اینکه مرکز کنترل ترافیک در طبقه یازدهم شهرداری راه‌اندازی شده است، گفت: امیدواریم تا بهمن‌ماه مابقی دوربین‌های نظارتی در سطح شهر نصب شود.

    افضلی در پایان گفت: پروژه نصب دوربین‌های نظارتی ترافیک در سطح شهر تا پایان بهمن‌ماه یا اوایل اسفندماه جاری تکمیل می‌شود.

    در ادامه بررسی تراژدی غم‌انگیز آلودگی هوا در البرز به لغو تعطیلی پنج‌شنبه‌ها می‌رسیم، تحمیل 18 درصد ترافیک کشور به محورهای مواصلاتی استان البرز، تردد روزانه بیش از 300 هزار خودرو از جاده‌های استان، وجود کارخانه‌های صنعتی و معادن شن و ماسه و لغو تعطیلی پنج‌شنبه‌ها مصداق واقعی ضرب‌المثل قوز با قوز است.

    به گفته سید حمید طهایی استاندار البرز شورای عالی اداری همان‌گونه که تهران را تعطیل کرده است باید چالش‌های زیست‌محیطی البرز در پی لغو تعطیلی پنج‌شنبه‌ها را موردبررسی قرار داده و این روز را در استان البرز تعطیل کند.

    طهایی 24 آذرماه جاری در گفتگو با مهر بر ضرورت توجه به چالش‌های زیست‌محیطی و آلودگی هوای استان به‌واسطه صنعتی بودن تأکید کرده و گفته بود: تعطیل شدن پنج‌شنبه‌ها حق استان البرز است.

    آمار و گزارش‌های اداره کل محیط‌زیست استان البرز در خصوص افزایش آلودگی هوا و ایجاد چالش‌های زیست‌محیطی و همچنین رسیدن کیفیت هوا به مرز هشدار و درجا زدن شاخص آلودگی هوای کرج در بالای نمودار دلیلی محکم برای تعطیلی پنج‌شنبه‌ها می‌تواند باشد.

    در این میان معصومه ابتکار رئیس محیط زیست کشور نیز با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در البرز موافق بوده و روز شانزدهم آذرماه جاری بود: نامه تعطیلی پنج‌شنبه‌ها که از سوی استاندار البرز به این سازمان ارسال‌شده است به هیئت دولت ارجاع داده شد.

    ابتکار در ادامه بیان کرده بود: آمار و اطلاعاتی که در خصوص افزایش آلودگی هوا در پی لغو پنج‌شنبه‌ها در البرز به‌ویژه کلان‌شهر کرج ارائه‌شده است موردقبول است و سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در البرز موافق است و در این زمینه کمک خواهد کرد.

    در پایان باید گفت؛ آلودگی هوای البرز و کرج بخت‌برگشته تبدیل به داستان دنباله‌داری شده است که اگر سازمان حفاظت محیط‌زیست و دولت امید، تدبیری نکند به سرنوشت پایتخت دچار خواهد شد که اگر چنین شود دیگر ابلاغ مصوبه تعطیلی پنجشنبه‌ها در البرز نیز مانند نوش دارویی خواهد بود که دردی را از البرزنشینان مظلوم دوا نخواهد کرد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو