فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۳۹۱»

تصمیم های فوری و بلندمدت برای نبرد با آلودگی

عصر خودرو- لزوم تلاش برای رفع کامل نگرانی مردم در خصوص آلودگی هوا، «حسن روحانی» رییس جمهوری را برآن داشت تا در جلسه روز گذشته هیات دولت تصمیمات فوری و کوتاه مدت اتخاذ و همه دستگاه های مربوطه را ملزم به اجرای جدی آن کند؛ موضوعی که در روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای داشت.

تصمیم های فوری و بلندمدت برای نبرد با آلودگی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز پنجشنبه 10دی 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

     چاره اندیشی برای رسیدن به هوای تازه
    در همین پیوند، روزنامه «ایران» از «دستورات ویژه روحانی برای مهار آلودگی هوا» گفت و نوشت: رئیس جمهوری دیروز بخشی از جلسه هیأت دولت را به ارائه چند تصمیم فوری و کوتاه مدت، جدا از راهکارهای بلند مدت هر ساله برای کنترل و مهار آلودگی هوای کلانشهرها اختصاص داد و همه دستگاه های ذی ربط را موظف کرد تا این تصمیمات را به شکل جدی بویژه در ماه های آذر و دی که بیشترین زمان آلودگی است، اجرا کنند.
    به نوشته ایران، بنا بر تأکید رئیس جمهوری، پلیس باید بر خودروهای آلاینده بویژه خودروهای متعلق به دستگاه های دولتی و وسایل نقلیه عمومی نظارت کرده و درباره معاینه فنی همه اهتمام خود را به کار گیرد.تردد موتورسیکلت ها در روزهای ناسالم طی یکی- دو روز محدود شود. از طرفی باید سیستم تولید موتورسیکلت ها که هم اکنون نقش زیادی در آلودگی هوای کلانشهرها دارند، اصلاح شود.
    «آلودگی هوا و مسئولیت اجتماعی مردم» عنوان یادداشتی به قلم «نعمت الله فاضلی» انسان شناس بود که در روزنامه ایران منتشر شد. به زعم نویسنده، مردم باید این موضوع را بپذیرند که در برابر محیط زیست و هوا مسئولیت دارند. پدر و مادرها باید به کودکانشان برای حفظ محیط زیست آموزش دهند. کسانی که مدیر سازمان هستند باید به کارکنانشان آموزش دهند کمتر از وسیله نقلیه برای تردد به محل کار استفاده کنند. باید این موضوع را برای مردم نهادینه کنیم که از بنزین های مرغوب تر و از وسایل نقلیه گازسوز استفاده کنند، به هشدارهای ترافیکی در ارتباط با ممنوعیت تردد خودروها در مناطق خاص توجه کنند، از ماسک های مناسب در زمان تردد در سطح شهر استفاده کنند، با پلیس راهنمایی و رانندگی همکاری کنند. اینها کوچکترین کاری است که هر فرد می تواند برای رفع آلودگی هوا انجام دهد در این صورت خود افراد رضایت بیشتری دارند.
    به گزارش روزنامه «جمهوری اسلامی» هم دکتر روحانی ماه های آذر و دی را بیشترین زمان آلودگی هوا در سال دانست و گفت: باید در طول سال برای رفع آلودگی هوا برنامه ریزی و اقدام شود و این مساله تا زمانی که به طور کلی رفع نشده، نباید فراموش شود. البته اگر روزی هم لازم و ضروری باشد که مدارس و یا ادارات تعطیل شوند، در این زمینه ها توسط مراجع مسئول تصمیم گیری خواهد شد.
    روزنامه «کاروکارگر» هم از تاکید رییس جمهوری بر لزوم نظارت بر بلندمرتبه سازی در برخی مناطق شهری توسط وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی گفت و به نقل از وی نوشت: باید برای برج ها و ساختمان های بلندمرتبه، بخصوص آنهایی که در کریدور جابه جایی هوا قرار دارند، چاره اندیشی شود و حداقل از این به بعد از ساختن آنها در اینگونه مناطق جلوگیری شود.
    در این میان، روزنامه «جام جم» درباره سخنان رییس جمهوری و چند و چون عملی شدن تصمیم های جدی برای مبارزه با آلودگی هوا به گفت و گو با «محمد درویش» مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست پرداخت.
    محمد درویش در گفت وگو با جام جم توضیح می دهد: برای حل پایدار و ریشه ای آلودگی هوا، دولت و مردم باید به وظیفه خود عمل کنند، اما مساله اینجاست که دولت باید ثابت کند این مساله برایش مهم است. وقتی در مسیر جریان باد تهران، مجوز ساخت و ساز می دهند مردم دیگر نمی پذیرند که برای مسئولان کاهش آلودگی هوا در اولویت قرار دارد، به همین دلیل نمی توان انتظار همکاری چشمگیری از آنها داشت. زمانی که عملکرد دولت به ارائه وام برای خودرو های نامناسب محدود شود و قدمی برای حذف هزینه گمرکی خودرو های هیبریدی برندارد، شهروندان باور نمی کنند کاهش آلودگی هوا برای مسئولان در اولویت قرار دارد.
    روزنامه «حمایت» هم از طراحی پلت فرم های جدید خودرو به عنوان راهکاری برای کاهش آلودگی هوا نام برد و نوشت: صنعت خودرو کشور به باور اکثریت کارشناسان و دست اندرکاران این بخش، نیاز به یک پوست اندازی جدی در حوزه کیفی دارد. این روزها که بحث آلودگی هوا بیش از همیشه داغ شده است، برخی کارشناسان گریزی هم به نقش تولیدات خودروسازان در تشدید این امر می زنند و بی کیفیتی خودروهای تولیدی از نظر تولید آلاینده، در کنار سایر عوامل ایجاد آلودگی هوا، دسته بندی می شود. به واقع خواست تولید خودروی با کیفیت و ایمن تبدیل به خواستی ملی و همگانی شده است.

     موج سواری بر شایعه رد صلاحیت ها
    شایعه رد صلاحیت آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» رئیس تشخیص مصلحت نظام در انتخابات پیش روی مجلس خبرگان رهبری و واکنش های پس از آن یکی از سوژه های روزنامه های امروز بود.
    در همین راستا، روزنامه «همدلی» نوشت: در حالی که هنوز شورای نگهبان در ابتدای مسیر تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان است و هیچ نظری از سوی این شورا مبنی بر تایید یا رد صلاحیت هیچ فردی منتشر نشده، برخی از رسانه هایی که از بودجه بیت المال ارتزاق می کنند و همچنین برخی از رسانه های نزدیک به جریان اصولگرا با ذکر برخی اسامی مشهور نزدیک به جریان مخالف اصولگرایان شایعه رد صلاحیت آن ها را منتشر می کنند. موضوعی که از سوی برخی تحلیل گران «تلاش برای تاثیرگذاری بر نهادهای نظارتی» ارزیابی می شود و از سوی دیگر به نظر می رسد که برخی از محافل سیاسی توان رقابت در فضای شفاف و سالم انتخابات را ندارند و با انتشار برخی شایعات، سعی دارند که با ابهام افکنی در میان مردم ،ترکیب رای دهندگان را به سود خود عوض کنند.
    روزنامه «ابتکار» هم در گزارشی با عنوان « وقتی تندروها حکم صادر می کنند» از یک آفت جدید انتخاباتی پرده برداشت و نوشت: می توان این اقدام را آتش زیر خاکستر برخی افراد دانست که با بداخلاقی سیاسی قصد گریز از قانون دارند و فراتر از شورای نگهبان برای حضور یا عدم حضور کاندیداهای انتخاباتی در مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی تصمیم گیری می کنند.
    روزنامه «اعتماد» هم با عنوان نخست قرار دادن «شورای نگهبان: پیشگویی نکنید» به سراغ واکنش ها به این شایعه پراکنی ها رفت و به گفت وگو با «نجات الله ابراهیمیان» سخنگوی شورای نگهبان پرداخت.
    به نوشته اعتماد، ابراهیمیان در پاسخ به این سوال که واکنش شورای نگهبان در قبال این گونه خبرهایی که هنوز به طور رسمی از سوی این شورا اعلام نشده چیست؟ گفت: هنوز هیچ چیزی معلوم و مشخص نیست. همه باید منتظر پایان این یک ماه باشند. در پایان این یک ماه لیست قطعی را اعلام خواهیم کرد. خواهش ما هم این است که قبل از پایان رسیدن زمان رسیدگی گمانه زنی صورت نگیرد تا همه منتظر تصمیم مرجع قانونی باشند.
    روزنامه «آرمان» هم با عنوان قرار دادن «پیشگویی بی اثر است» به معرفی این قشر شایعه پراکن پرداخت و نوشت: این شایعه پراکنان همان قشری هستند که در سال92 هم به همین امور و بی اخلاقی ها مشغول شدند و این بار نیز تصور می کنند این شیوه جواب خواهد داد. ظاهرا این ناآگاهان درک متفاوت بودن شرایط پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید را ندارند که اگر می دانستند آن را برای انتخاباتی با اهمیت «خبرگان» نمی کردند و شرایط آنها را برابر قرار نمی دادند.
    به نوشته آرمان، امروز اگر جلوی این شایعه سازان شناخته شده گرفته نشود، فعالیت آنها گسترش پیدا کرده و در نهایت دامن بزرگان جریان خودشان را نیز خواهد گرفت. البته سکوت در برابر این دسته از تخریب کنندگان هم جایز نیست چرا که سکوت در برابر توهین به بزرگان کشور نزد افکارعمومی معنای دیگری را تداعی می کند.

     تلخ و شیرین سال 2015 و امیدها به 2016
    امروز آخرین برگ از تقویم سال میلادی 2015 ورق می خورد؛ سالی که با تمام حوداث تلخ و شیرین می گذرد و امیدها به سالی است که دست پر بیاید.
    در این باره، روزنامه «خراسان» به مروری بر مهم ترین رویدادها و پدیده های سال 2015 میلادی پرداخت و از «تلخ و شیرین سال 2015» نوشت. این روزنامه، پدیده پناهجویان که سعی می کردند خودشان را از طریق دریا به ساحل کشورهای اروپایی برسانند، فاجعه منا و کشته شدن 2100 زائر،کشتار شیعیان در نیجریه، جنگ علیه کشور یمن و وحشـت در پاریـس را از تلخی های سال 2015 عنوان کرد.
    خراسان از مهم ترین رویدادهای سیاسی 2015 هم گفت و نوشت: اگر از شروع روابط دیپلماتیک آمریکا و کوبا در سال 2015، پس از 24 سال بگذریم، شاید یکی از مهم ترین رویدادهای سیاسی امسال، توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 پس از 21 ماه مذاکرات حساس و نفس گیر باشد.
    روزنامه اقتصادی «تعادل» هم در گزارشی با عنوان «رشد اقتصادی جهان در 2016 ناامیدکننده خواهد بود» از گمانه زنی ها درباره وضعیت اقتصادی جهان در سال 2016 نوشت. به نوشته تعادل، کریستین لاگارد رییس صندوق بین المللی پول در مقاله یی که چهارشنبه در روزنامه هندلزبلات آلمان به چاپ رسید، اعلام کرده دورنمای افزایش نرخ های بهره در امریکا و کندی رشد اقتصادی در چین بر تردیدها و ریسک بالاتر آسیب پذیری اقتصادی در سراسر جهان تاثیر گذاشته اند. به علاوه رشد تجارت جهانی به میزان قابل توجهی آهسته شده و کاهش قیمت مواد خام بر اقتصادهای متکی بر صادرات این مواد لطمه زده و از سوی دیگر بخش مالی در بسیاری از کشورها همچنان ضعیف هستند و ریسک های مالی در اقتصادهای نوظهور افزایش یافته اند.
    به نوشته این روزنامه،کریستین لاگارد گفته است: «همه این موارد به معنای آن است که رشد جهانی در سال 2016 مایوس کننده و نابرابر خواهد بود و بهره وری پایین، جمعیت رو به سالمندی و پیامدهای بحران مالی جهان، ترمز رشد اقتصاد جهانی را می کشد.»
    روزنامه «تجارت» هم درباره چشم انداز اقتصاد جهان در سال 2016، این گونه نوشت: با نزدیک شدن به سال نو میلادی، کارشناسان پیش بینی می کنند تاثیر رویدادهای سال 2015 چون سقوط قیمت نفت ، تصمیم گیری فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ سود بانکی ، کاهش رشد اقتصادی در چین و بحران اقتصادی در برزیل و بازارهای نوظهور درسال 2016 نیز ادامه یابد و حتی تکرار بحران اقتصاد جهانی سال 2008 در آینده رخ دهد یا جرقه های بحران اقتصادی در سال آینده زده شود.
    به گزارش تجارت، برطبق پیش بینی های مجله اکونومیست، رویکرد صنایع در آسیا همانند سال 2015 باقی خواهد ماند و با پی ریزی و رشد صنایع در سال 2016 روبرو خواهد شد. تجارت جهانی احتمالا 3 درصد رشد و گسترش خواهد داشت که کمی سریعتر از سرعت سال 2015 است ولی بسیار پایین تر از نرخ 8-9 درصدی پیش از بحران مالی خواهد بود. هزینه بخش خدمات در آسیا افزایش خواهد داشت و شبکه های بهداشت و سلامت در هند گسترش میابد که همزمان با ساخت سیستم بیمه درمانی است.
    «رضا دهکی» هم در یادداشتی با عنوان «بیم های 2015 و امیدهای 2016» که در سرمقاله روزنامه ابتکار منتشر شد، نوشت: ایران و جهان در سال 2015 شاهد رخدادهای گوناگونی بود که بعضا در حین وقوع عامل تغییرات اساسی شدند و برخی نیز می توانند در آینده تغییراتی قابل توجه را رقم بزنند. در این میان شاید شاخص ترین رویدادی که هم برای ایران مهم بود و هم از دیدگاه جهانی اهمیتی ویژه داشت، وقوع توافق هسته ای ایران با 1+5 بود. شاید نزدیک ترین آینده بعد از این آغاز نو، همین ژانویه 2016 باشد؛ زمانی که قرار است اجرایی شدن برجام آغاز شود.
    دهکی در ادامه افزود: نگاه های زیادی با بیم و امید، چشم انتظار دیدن روند اجرایی شدن برجام هستند. مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 و متعاقب آن توافق حاصله، هر چقدر که چشم های امیدوار و مشتاقی را به دنبال خود می دید و می بیند، سنگینی نگاه هایی نگران و دلواپس را هم – چه در ایران و چه در سوی مقابل – بر خود حس کرده و می کند.

     تجلیل از بزرگ آقای سینمای ایران
    مراسم بزرگداشت عوامل سریال «شهرزاد» به ویژه «علی نصیریان» پیشکسوت بازیگران هنر نمایشی ایران، با حضور جمع زیادی از چهره های سینمایی، ورزشی و ادبی برگزار شد.
    روزنامه «فرهیختگان» درباره بزرگداشت علی نصیریان در میان دوستانش نوشت: این روزها درحالی که کمتر کسی سریال های تلویزیونی ایران را دنبال می کند، نقل و حکایت سریال «شهرزاد» و «بزرگ آقا»، اینجا و آنجا شنیده می شود. وقتی حرف از بزرگداشت بزرگ آقا و هنرهای نمایشی به میان می آید، حتی محمدعلی کشاورز نیز از بستر بیماری خودش را به سالن همایش های بین المللی رایزن می رساند تا در مراسم تجلیل از علی نصیریان شرکت کند.
    در ادامه این گزارش آمده است: بازی تاثیرگذار علی نصیریان به حتم یکی از مهم ترین مولفه های تاثیرگذار و پرمخاطب سریال «شهرزاد» و عامل مهم موفقیت آن است. بی جهت نیست حسن فتحی که تجربه همکاری با علی نصیریان در سریال ماندگار «میوه ممنوعه» را دارد، ترجیح داده است مراسم تقدیر از عوامل این سریال تحت الشعاع بزرگداشت بزرگ آقای سینمای ایران قرار گیرد. به احترام نام نصیریان و حسن فتحی است که چهره های نامداری به این مراسم آمدند؛ از هوشنگ گلمکانی، امین تارخ، احترام برومند، رسول نجفیان، خشایار اعتمادی و محمدعلی کشاورز گرفته تا چهره های ورزشی همچون برانکو ایوانکوویچ، سرمربی این روزهای پرسپولیسی ها، افشین پیروانی، جواد نکونام، آرش برهانی، مهرداد میناوند و سهراب بختیاری زاده و زمانی که رضا رشیدپور، مجری برنامه پرمخاطب «دید در شب» نام شان را به زبان می آورد، شور و هیجان به مراسم می بخشید.
    روزنامه «اطلاعات» هم از «تجلیل اهالی سینما از یک عمر هنرمندی استاد علی نصیریان» یاد کرد. به نوشته اطلاعات، محمدعلی کشاورز - بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون - که به رغم وضعیت نامطلوب سلامت خود در این مراسم حضور پیدا کرده بود، با اشاره به ویژگی های هنری و شخصیتی علی نصیریان افزود: نصیریان کسی است که برای اولین بار در تاریخ نمایشنامه ای را به اسم «بلبل سرگشته» نوشت و آن را در پاریس اجرا کرد؛ آن زمان کسانی که اهل هنر در فرانسه بودند به خوبی از آن تعریف می کردند. نصیریان همچون فردوسی، مولوی و سعدی نامش در تاریخ ثبت خواهد شد. در ادامه مراسم رضا رشیدپور متنی از هنرمند غایب ابوالفضل پورعرب که خطاب به علی نصیریان نوشته بود را برای این هنرمند قرائت کرد. در ادامه این مراسم امین تارخ با بیان اینکه حرف زدن از علی نصیریان برایم سخت است، متنی را که خطاب به این هنرمند پیشکسوت نوشته بود را خطاب به او قرائت کرد.
    «همین که مردم از ما راضی باشند نهایت مزد است» هم بخشی از سخنان علی نصیریان در این مراسم بود که عنوان گزارش روزنامه «مردم سالاری» قرار گرفت. به گزارش مردم سالاری، نصیریان بیان کرد: خدارا شکر می کنم که از این دل سپردگی مزدم را گرفتم. همین که مردم از ما راضی باشند نهایت مزد است. سال 29 هیچوقت فکر نمی کردم چنین شبی باشد و کسانی برای من بزرگداشت بگیرند. الان هم خجالت می کشم و تنها می گویم که من نماینده همه بازیگران «شهرزاد» هستم. تک تک بچه ها در یک مجموعه کارشان را آنقدر خوب انجام دادند که باعث دیده شدن من شدند. آنها مجموعه ای ساختند تا من به اینجا برسم.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو ( https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو