فونیکسریمکسبهتام

مقایسه مشخصات و ویژگی‌های کیا سورنتو ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵

تازه‌وارد ۴ سیلندر یا پرفروش ۶ سیلندر؟

عصر خودرو: نسل پیشین کیا سورنتو از سال ۲۰۱۰ به بازارهای جهانی راه یافت و در آن زمان با چهره‌ای نسبتا مدرن‌تر و امکاناتی متنوع‌تر از رقیب اصلی خود یعنی هیوندای سانتافه، توانست توجه بسیاری از مشتریان را در بازار داخلی به سمت خود جلب کند. ۲ سال بعد، مدل فیس‌لیفت این خودرو نیز تحت عنوان مدل ۲۰۱۳ در بازار عرضه شد که البته با توجه به قانون ممنوعیت واردات خودروهایی با حجم پیشرانه بالا ۲۵۰۰‌سی‌سی، تعداد نسبتا کمتری از آن به کشور وارد شد و در نتیجه با وجود نایاب‌شدن مدل‌های صفرکیلومتر، قیمت این مدل تا حد قابل توجهی افزایش یافت

تازه‌وارد ۴ سیلندر یا پرفروش ۶ سیلندر؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱:۰۰
  • تازه‌وارد 4 سیلندر یا پرفروش 6 سیلندر؟
  • تازه‌وارد 4 سیلندر یا پرفروش 6 سیلندر؟
  • تازه‌وارد 4 سیلندر یا پرفروش 6 سیلندر؟
  • تازه‌وارد 4 سیلندر یا پرفروش 6 سیلندر؟
  • تازه‌وارد 4 سیلندر یا پرفروش 6 سیلندر؟
  • تازه‌وارد 4 سیلندر یا پرفروش 6 سیلندر؟
  • تازه‌وارد 4 سیلندر یا پرفروش 6 سیلندر؟
  • تازه‌وارد 4 سیلندر یا پرفروش 6 سیلندر؟
  • تازه‌وارد 4 سیلندر یا پرفروش 6 سیلندر؟
  • تازه‌وارد 4 سیلندر یا پرفروش 6 سیلندر؟
  • تازه‌وارد 4 سیلندر یا پرفروش 6 سیلندر؟
  • تازه‌وارد 4 سیلندر یا پرفروش 6 سیلندر؟
  • تازه‌وارد 4 سیلندر یا پرفروش 6 سیلندر؟
  • تازه‌وارد 4 سیلندر یا پرفروش 6 سیلندر؟
  • تازه‌وارد 4 سیلندر یا پرفروش 6 سیلندر؟

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، . در حال حاضر، نسل جدید کیا سورنتو یا همان مدل 2015 نیز مانند هیوندای ix45، فقط با پیشرانه 4سیلندر 2.4 لیتری به ایران وارد می‌شود و بنابراین اگر طالب مدل 6 سیلندر باشید، باید به سراغ نمونه‌های دست‌دوم آن بروید که یک مدل شرکتی فول آپشن و بسیار کم‌کارکرد آن ممکن است قیمتی حدود 200 میلیون تومان داشته باشد. با این تفاسیر، بسیاری از مشتریان این سوال را مطرح می‌کنند که اکنون خرید سورنتو 2015 چهار سیلندر به‌صرفه‌تر است یا مدل 2013 دست دوم با پیشرانه 6سیلندر که قیمت کمتری هم دارد؟ اگرچه این انتخاب، بیش از هر چیز به سلیقه و نیاز خریداران بستگی دارد اما مقایسه مشخصات و ویژگی‌های این دو مدل می‌تواند فرآیند تصمیم‌گیری را آسان‌تر سازد.

طراحی ظاهری‌

مدل فیس‌لیفت 2013 سورنتو با وجود تغییرات صورت‌گرفته در فرم سپرها، جلو پنجره، گرافیک چراغ‌های جلو و همچنین فرم کاسه چراغ‌های عقب، چهره‌ای جذاب و دلچسب را به نمایش می‌گذارد که به عقیده خیلی‌ها نسبت به مدل فیس‌لیفت نسل پیشین هیوندای سانتافه، جذابیت و گیرایی بیشتری را ارائه می‌دهد و حتی با وجود عرضه مدل 2015 در بازار داخلی، هنوز هم قدیمی یا به عبارتی، «از مد افتاده» به نظر نمی‌رسد. در مقابل، چهره نسل جدید سورنتو فاصله نسبتا زیادی از سبک طراحی کره‌ای‌ها گرفته و از نظر کارشناسان این امر، شبیه به شاسی‌بلندهای اروپایی (مانند ولوو یا آئودی) شده است. ‌از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی ظاهری سورنتو 2015 می‌توان به جلوپنجره بزرگ‌تر آن اشاره کرد که فرمی مشابه با نمونه استفاده شده در سراتو و کدنزا 2014 دارد و در کنار طرح جدید کاسه چراغ‌ها، حالتی جاه‌طلبانه‌تر را به نمایش می‌گذارد اما در نمای عقب، با جلوه‌ای نسبتا محافظه‌کارانه روبه‌رو می‌شویم که در مقایسه با نسل پیشین، ساده‌تر است، هرچند که نمی‌توان از گرافیک زیبای نورپردازی چراغ‌های LED عقب آن چشم‌پوشی کرد.  در هر حال، ممکن است از نظر خیلی‌ها طراحی ظاهری نسل فعلی سانتافه یا همان ix45، هیجان‌انگیزتر و جوان‌پسندتر از سورنتو 2015 باشد اما تناسبات و ویژگی‌های طراحی سورنتو جدید موجب شده است تا جایزه طراحی iF Design در سال 2015 و در مقایسه با دیگر رقبای همکلاس، به این خودرو تعلق بگیرد.

کابین و امکانات رفاهی‌

از لحاظ مقایسه فرم طراحی و چیدمان ادوات داخلی سورنتو 2013 و 2015 می‌توان گفت که کابین نسل پیشین، تلفیقی از ویژگی‌های لوکس و کلاسیک را به نمایش می‌گذارد و در مقابل، سبک طراحی داخلی مدل 2015 مانند اکثر محصولات جدید این کمپانی، نسبتا ساده اما مدرن و تا حدی فانتزی است که از این نظر، شاید باز هم بعضی‌ها فرم سرگرم‌کننده داشبورد و پانل مرکزی سانتافه (ix45) را بیشتر بپسندند. البته کیا سعی کرده است تا مانند برخی از برندهای اروپایی، از پیچیدگی‌های طراحی کاسته و در عوض یک چیدمان کاربردی و ارگونومیک را در اختیار راننده و سرنشینان قرار دهد که انصافا از این لحاظ موفق بوده است. اگرچه نسل پیشین سورنتو نیز در مقایسه با دیگر محصولات ارزان‌تر کیا، کیفیت نسبتا خوبی را ارائه می‌داد اما بهبود کیفیت پوشش‌ها و متریال داخلی در مدل 2015 کاملا محسوس است و حتی می‌توان گفت که در برخی قسمت‌ها، بهتر از رقیب هموطن خود یعنی هیوندای ظاهر شده است. همچنین فضای پا و سر برای همه سرنشینان جلو و عقب این خودرو، راحت و جادار است و صندلی‌ها نیز فرم راحتی دارند اما در مدل 2015 باز هم با اندکی افزایش فضای پا در ردیف دوم (خصوصا برای سرنشین وسط) مواجه هستیم که البته در صورت تنظیم استاندارد فاصله صندلی‌های جلو، بیشتر مشخص می‌شود. محفظه بار هر دو مدل نیز جادار و کاربردی است که البته در صورت باز‌کردن صندلی‌های ردیف سوم، حجم آن کاهش می‌یابد. همان‌طور که می‌دانید، سورنتو یکی از مدل‌های مجهز و نسبتا پر‌آپشن کیا است و مدل 2013 نیز از این قضیه مستثنی نیست، به طوری که اگر مدل فول آپشن 2013 و 2015 را با یکدیگر مقایسه کنیم، تفاوت تجهیزات آنها چندان قابل توجه نخواهد بود. از جمله تجهیزات و امکانات رفاهی مشترک در این دو مدل که در نمونه‌های فول آپشن موجود در بازار داخلی یافت می‌شود، می‌توان به 10 ایربگ (جلو، جانبی و پرده‌ای)، سیستم استارت و ورود بدون کلید، تنظیم برقی صندلی‌های جلو (با حافظه برای راننده)، گرمکن و تهویه صندلی‌های جلو، گرمکن صندلی‌های عقب، گرمکن غربیلک فرمان، تنظیم برقی آینه‌ها با قابلیت تاشوندگی خودکار، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه با دریچه ردیف عقب، نمایشگر مرکزی، بلوتوث هندزفری، قابلیت اتصال USB و AUX، ورودی برق 12 ولت، نور‌پردازی مخفی داخل کابین، پرده شیشه‌های جانبی عقب، شیشه‌های دودی عقب، سنسور باران، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، سیستم شست‌وشوی چراغ‌های جلو، درِ برقی صندوق عقب، کروز کنترل، سیستم کمکی استارت حرکت در سربالایی، سیستم کمکی فرود از تپه، قفل دیفرانسیل و همچنین ترمز پارک الکترونیکی اشاره کرد اما مدل 2015، تجهیزات دیگری مانند سیستم هشدار نقطه کور، سیستم پارک خودکار، پارکابی با لوگوی نورانی، سیستم هشدار ترافیک عقب (‌هنگام خروج از پارک)، حافظه یکپارچه آینه و صندلی و غربیلک فرمان، باز شدن خودکار و هوشمند درِ صندوق و همچنین سیستم ثابت نگه داشتن ارتفاع خودرو (هنگام حمل بار) را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

سواری و مشخصات فنی‌

بدون‌شک، آنچه که بیش از هر معیار دیگری ممکن است خریداران را در انتخاب میان مدل 2013 و 2015 مردد کند، تفاوت پیشرانه آنها خواهد بود که در مدل 2013 از نوع 6 سیلندر 3.5 لیتری با قدرت 277 اسب بخار و گشتاور 335 نیوتن‌متر است اما مدل‌های 2015 فقط با پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری GDI به کشور وارد شده‌اند که قدرتی معادل 188 اسب بخاری را همراه با گشتاور 241 نیوتن متر تولید می‌کند. طبیعتا قدرت و کشش مدل 6‌سیلندر برای این اتومبیل شاسی‌بلند متوسط، کاملا رضایت‌بخش‌تر خواهد بود و این مسئله در شتاب‌گیری‌های ثانویه نیز به خوبی احساس می‌شود اما در مقابل، مدل 2015 4‌سیلندر ضمن استهلاک نسبتا کمتر، مصرف سوخت پایین‌تری را نیز به نمایش می‌گذارد که شاید از لحاظ مادی چندان مورد توجه خریداران قرار نگیرد اما حداقل مزیت آن این است که می‌توانید مسافت و زمان بیشتری را بدون مراجعه به پمپ بنزین طی کنید و این مسئله در سفرهای بین‌شهری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
از لحاظ نرمی و کیفیت سواری، تفاوت چندانی میان عملکرد سیستم تعلیق این دو مدل دیده نمی‌شود جز اینکه به نظر می‌رسد سرنشینان ردیف عقب مدل 2015، تکان‌های کمتری را احساس می‌کنند و البته گفته می‌شود که در نسل جدید، پایداری و فرمان‌پذیری نیز نسبت به قبل بهبود یافته است.
همچنین مدل فول آپشن هر دو خودرو دارای سیستم تنظیم حالت فرمان در سه وضعیت Normal ،‌Comfort و Sport است که طبیعتا در حالت دوم، شاهد عملکرد نرم‌تر و ضریب گردش بالاتری هستیم و در حالت اسپرت نیز عملکرد آن سفت‌تر و تیز‌تر می‌شود.
در کل می‌توان گفت که مدل 6 سیلندر 2013 با وجود قدرت و کشش خوب پیشرانه، رانندگی لذت‌بخش‌تری را ارائه می‌دهد و در عوض، مدل 4 سیلندر 2015، مزایایی مانند طراحی متفاوت و مدرن‌تر، کیفیت بهتر متریال داخلی، مشخصات فنی نسبتا اقتصادی (در این کلاس) و همچنین امکان خرید مدل صفرکیلومتر را در اختیار شما قرار می‌دهد.
البته خریداران مدل‌های دست دوم 2013 باید توجه داشته باشند که اگر اتومبیل مورد نظر آنها از نوع شرکتی باشد، دارای 5 سال گارانتی است و بنابراین هنوز 2 سال از مهلت گارانتی آن باقی مانده است.

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
      آرشیو