فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل تامین سرمایه آرمان خبر داد:

گواهی سرمایه گذاری خودرو، ابزار جدید تامین مالی در بورس کالا

عصر خودرو- روش های تامین مالی شرکت ها طی سال های اخیر از طریق بازار سرمایه عمدتاً محدود به افزایش سرمایه و انتشار اوراق بدهی اسلامی از قبیل صکوک و اوراق مشارکت بوده است و عدم وجود ابزارهای مالی متناسب با شرایط و نیاز شرکتها و صنایع مختلف موجب شده است تا شرکت ها نیاز مالی خود را از سایر بازارها تامین کنند.

گواهی سرمایه گذاری خودرو، ابزار جدید تامین مالی در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از سنا، مدیرعامل تامین سرمایه آرمان با بیان مطلب فوق گفت: افزایش سهم بازار سرمایه از تامین مالی بنگاه های اقتصادی مستلزم افزایش ابزارهای تامین مالی جذاب در بورس ها است و شرکتهای تامین سرمایه نقشی کلیدی در امر ابزار سازی ایفا می کنند.

    محمودرضا خواجه نصیری ادامه داد: یکی از صنایعی که نیاز به تامین مالی قابل توجهی داشته و ظرفیت تامین مالی برای آن وجود دارد صنعت خودروسازی است که در حال حاضر بخش عمده ای از نیاز مالی شرکت های خودروساز از محل پیش فروش خودرو و از کانال نمایندگی های خودروسازی انجام می پذیرد.

    وی با اشاره به اینکه آمارها نشان می دهد حجم پیش فروش سنتی دو خودروساز بزرگ کشور  حداقل 50 هزار میلیارد ریال در سال است، ابراز داشت: به دلایلی از قبیل محدود بودن این نوع تامین مالی به اقشار خاص، عدم شفافیت کافی و قابل اعتماد برای سرمایه گذاران، عدم نقد شوندگی اوراق پیش فروش در بازاری متشکل و عدم قابل اتکا بودن جریان نقدی ناشی از پیش فروش بدلیل عدم وجود رکن بازارگردان ابزاری قابل اتکا و استفاده در همه زمان ها نیست.

    وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ابزارهای بدهی موجود در بازار سرمایه از قبیل صکوک و اوراق مشارکت متضمن وجود ضامن، حسابرس و سایر ارکان به هنگام انتشار است و رعایت حداقل برخی از نسبت های مالی از قبیل نسبت های بدهی استفاده از این ابزارها را برای عموم شرکت های خودرو ساز فراهم نمی سازد در صورت طراحی ابزار مالی متناسب با شرایط خودروسازان، امکان تغییر مسیر این روش تامین مالی به سمت بازار سرمایه وجود دارد.

    خواجه نصیری خاطرنشان کرد: شرکت تامین سرمایه آرمان بدین منظور با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس کالا اقدام به طراحی ابزار مالی متناسب با شرایط پیش فروش خودرو تحت عنوان گواهی سرمایه گذاری ویژه صنعت خودرو کرده است.

    مدیرعامل تامین سرمایه آرمان با بیان اینکه مهمترین مزیت طراحی اوراق‌بهادار ویژه صنعت خودرو، مدیریت نقدینگی برای شرکت‌های خودروساز است، اظهار داشت: اگرچه در حال حاضر شرکت‌های مذکور با روش‌های مذکور اقدام به تأمین مالی کوتاه مدت می کنند، ولی با توجه به آنکه امکان انصراف خریداران قبل از سررسید حواله‌ها وجود دارد، نقدینگی جذب شده برای مدت کوتاه و نامعلومی در اختیار شرکت قرار دارد.

    مدیرعامل تامین سرمایه آرمان افزود: درحالی‌که در اوراق طراحی شده، این اطمینان برای شرکت وجود دارد که تا پایان سررسید اوراق، متعهد به تسویه اوراق نبوده و منابع جمع‌آوری‌شده حداقل برای زمان معینی در اختیار وی خواهد بود.

    وی در ادامه صحبت های خود گفت: گواهی سرمایه گذاری ویژه صنعت خودرو اوراق‌بهادار بانام قابل نقل و انتقالی است که برمبنای عقد مشارکت در تولید خودرو منتشر می شود و در سررسید امکان تبدیل منافع ناشی از سرمایه گذاری در نوع یا انواع خاصی از خودرو متناسب با شرایط اعلام شده در مشخصات قرارداد فراهم شود.

    خواجه نصیری تصریح کرد: اوراق مذکور نشان‌دهنده مشارکت دارندۀ آن در تولید خودرو است که دارندۀ اوراق پس از اتمام دورۀ مشارکت می‌تواند در صورت تمایل وارد قرارداد سلف یا خرید با خودروساز شده ومبلغ اسمی اوراق بعلاوه سودهای تعلق‌گرفته مشارکت می‌تواند به عنوان بخشی از مبلغ قرارداد خرید محاسبه شود.

    وی با اشاره به اینکه اوراق مذکور از جمله اوراق بهادار مبتنی بر کالا محسوب می شوند که خودروساز بر اساس تولیدات خود و بر اساس مشخصات قرارداد منتشر می کند، گفت: این اوراق در بازار ثانویه از طریق کارگزاری های عضو بورس کالا و همچنین نمایندگی های خودروسازان دارای دسترسی آنلاین به سامانه معاملات قابل معامله خواهد بود.

    وی در پایان ابراز داشت: این ابزار که بر مبنای عقد مشارکت طراحی شده مورد تأیید کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار است و پس از تصویب مقررات مربوطه در هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار می تواند به عنوان اولین ابزار مالی ویژه صنعت خودور، راهگشای برخی از مشکلات تأمین مالی خودرو سازان کشور باشد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو