فونیکسریمکسبهتام

خودران‌ها قابل اعتماد هستند؟

عصر خودرو- امروزه، فناوری‌های نوین توانسته‌اند تا حد زیادی در زندگی همه ما رسوخ کنند و بخش بزرگی از فعالیت‌های انسان‌ها را در طول شبانه‌روز تحت‌تأثیر خود قرار دهند. بخش حمل‌و‌نقل یکی از حوزه‌هایی است که طی سال‌های گذشته دستخوش تغییرات زیادی بوده که سیستم‌های دیجیتال بر بخش زیادی از این تغییرات تأثیر داشته است.

خودران‌ها قابل اعتماد هستند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فرصت امروز، پیشرفت‌هایی که صنعت‌ آی‌تی طی سال‌های گذشته به خود دیده، این روزها کم و بیش به خودرو‌ها هم ورود پیدا کرده‌اند. این روزها خبر‌هایی از خودرو‌های بدون راننده به گوش می‌رسد که شرکت‌های بزرگی مثل گوگل یا مرسدس بنز سهم زیادی در پیشرفت این نسل از خودرو‌ها دارند.

    گوگل که طی پروژه‌ای به منظور فیلمبرداری و عکاسی از معابر خیابانی کره زمین از خودرو‌های بدون سرنشین استفاده می‌کند خبر از همکاری با شرکت خودرو‌سازی فورد داده است تا بتواند با استفاده از تجربیات این شرکت توسعه خودرو‌های بدون سرنشین خود را تسریع کند. شاید همین علاقه شرکت‌های بزرگ فناوری و خودروسازی توانسته روند تولید خودروهای نسل جدید را تسریع و تولید انبوه آنها را هر روز به واقعیت نزدیک‌تر کند. اخیراً نیز محققان دانشگاه کمبریج موفق به تست سیستم هوشمندی شدند که می‌تواند کنترل خودرو‌ها را با دقت بیشتری در دست بگیرد.

    این سیستم می‌تواند علائم کنار جاده‌ای و تابلوهای مختلف نصب شده را خوانده و درک کند و همین‌طور افراد و حتی آسمان را تشخیص دهد. سیستم یاد شده با تهیه تصویر رنگی از محیط اطراف و طبقه‌بندی لایه‌های مختلف با استفاده از سیستم تحلیل Bayesian به خوبی می‌تواند موانع و اشیای موجود در محیط اطراف خود را درک کند. سیستم SegNet پس از دریافت تصویر خیابانی که قبلا هرگز در آن تردد نکرده کل اشیای موجود در صحنه را در 12 بخش مختلف شامل خیابان‌ها، علائم خیابانی، پیاده‌روها، ساختمان‌ها و دوچرخه‌سواران طبقه‌بندی کرده و حتی می‌تواند نور و سایه‌های محیطی و تفاوت سطح دید در روز و شب را تشخیص دهد.

    بررسی‌ها نشان داده این سیستم در مجموع 90 درصد از کل پیکسل‌های محیطی را به درستی تشخیص می‌دهد. سیستم‌های قبلی که با استفاده از لیزرهای گران‌قیمت یا حسگرهای راداری فعالیت می‌کردند تا این حد دقیق نبوده و به‌طور آنی قادر به فعالیت نبوده‌اند. در صورت نصب چنین سیستم‌هایی در خودروها آنها می‌توانند به تصویر دریافتی نگاه کنند و موقعیت اشیای مختلف را به دقت در آن ارزیابی کنند. سیستم یاد شده اگرچه از ارتباطات بی‌سیم برای دریافت اطلاعات استفاده نمی‌کند، اما از توان بیشتری برای موقعیت‌یابی اشیا و امکانات مختلف برخوردار است.

    خودران‌ها و تولید انبوه

    گرچه سیستم‌های رایانه‌ای که در خودرو‌ها استفاده شده است روزبه‌روز بهبود می‌یابد اما عدم اعتماد کافی باعث شده تا این خودرو‌ها به تولید انبوه نرسند. همین چند وقت پیش بود که خبرهایی از وجود یک باگ در برخی خودرو‌های شرکت کرایسلر در رسانه‌ها درج شد و همین امر باعث شد تا این شرکت بزرگ خودرو‌سازی طی فراخوانی حدود یک میلیون و 400 هزار خودروی تولیدی خود را از کل آمریکا به کارخانه بازگرداند.

    یک گروه از هکرها توانستند حفره‌های خطرناکی در سیستم uConnect خودرو جیپ چروکی پیدا کنند. این حفره امنیتی توسط دو مهندس کامپیوتر با نام‌های چارلی میلر و کریس کشف شده است. این دو مهندس نشان دادند که هکرها می‌توانند با استفاده از سیستم سرگرمی جیب چروکی که به شبکه داده موبایل متصل است، به‌راحتی کنترل این خودرو را از راه دور به دست بگیرند.

    این دو محقق سال‌هاست که روی سیستم‌های کنترل خودروها کار کرده و به دنبال روشی برای اثبات عدم امنیت این سیستم‌ها هستند. همین عدم اطمینان به خودرو‌های خودران باعث شده تا شرکت‌های خودرو‌سازی سیستم‌های رایانه‌ای را در کنار انسان قرار دهند تا فعلاً رانندگان را در نحوه کنترل بهتر خودرو‌ها یاری دهند تا هم این سیستم‌ها تست و هم انسان‌ها با این خودرو‌ها عجین شوند.

    سیستم‌های کمک‌کننده به رانندگی در حال حاضر روی بسیاری از خودروهای تولیدی در جهان نصب هستند و به رانندگان در رانندگی کمک می‌کنند که می‌توان از سیستم‌های ناوبری که بخش قابل‌توجهی از آن سیستم‌ها را شامل می‌شوند نام برد تا سیستم‌های تعلیق و ترمزهای هوشمند، البته تمام تکنولوژی‌های نام‌برده شده همگی برای کمک به رانندگی طراحی‌شده‌اند و هیچ‌کدام به‌تنهایی نمی‌توانند ماشین را کنترل کنند، ولی در این اواخر شرکت‌های بزرگ خودروسازی مثل مرسدس، آئودی یا حتی شرکتی مثل گوگل ایده‌هایی از خود نشان داده‌اند که در نهایت منجر به ساختن خودروهایی می‌شود که بدون نیاز به کمک انسان می‌تواند مسیری را بپیماید و مورداستفاده انسان‌ها قرار گیرد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو