فونیکسریمکسبهتام

خودروسازی که همواره بین ۵ کشور نخست دنیا بود، اکنون به جایگاه دهم قناعت کرده است

کانادای رتبه دهمی، نظاره‌گر پیش افتادن رقبا

عصر خودرو- آخرین گزارش‌های رسمی موجود از بازار جهانی خودرو، بزرگترین تولیدکنندگان این بازار که تا پایان ۶ ماه نخست ۲۰۱۵میلادی را شامل می‌شود، همسایه شمالی امریکا و تنها کشور ۲ زبانه قاره امریکا و شاید کل دنیا یعنی کانادا را به عنوان دهمین خودروساز عمده جهان معرفی کرده است.

کانادای رتبه دهمی، نظاره‌گر پیش افتادن رقبا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، مجموع خودروهای تولیدی کانادا در آخرین دوره یک‌ساله کامل کاری صنعت خودروسازی‌اش که مربوط به 2014 میلادی است، 2 میلیون و یکصد هزار دستگاه انواع خودرو سواری و تجاری سبک، نیمه‌سنگین و سنگین اعلام شده است که کاهش چشمگیری در مقایسه با چند سال گذشته پیدا کرده است؛ زمانی که تولید سالانه خودروسازان داخلی و خارجی در این کشور کمتر از 3 میلیون دستگاه نبود و جایگاه جهانی‌اش هم همواره در بین 5 کشور نخست تولیدکننده خودرو از قبل رزرو شده بود. اما در چند سال اخیر تا به امروز، شتاب حرکتی کانادا در عرصه جهانی تولید خودرو کمتر و کمتر شده و به همین علت، در عمل تبدیل به تماشاگری شده که سبقت گرفتن کشورهای دیگر از خودش را به نظاره نشسته است و اکنون خود می‌تواند شهادت دهد که در همین چند سال اخیر حداقل 5 کشور شامل چین، اسپانیا، هندوستان، برزیل و مکزیک را دیده است که از او پیشی گرفته و به رتبه‌های بالاتر صعود کرده‌اند.
    خودروسازان کانادایی در حالی شاهد این اتفاقات اخیر بوده‌اند که در بیش از یک قرن گذشته همواره جزو بزرگترین تولیدکنندگان این عرصه شناخته می‌شدند تا جایی که حتی در برخی مقاطع زمانی در قرن گذشته تا رتبه‌های دوم و سوم بزرگترین خودروسازان جهان هم صعود کرده بودند، مانند حدفاصل سال‌های 1918 تا 1923 میلادی که تا جایگاه دومین تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان نیز پیش رفتند و در آن سال‌ها، رتبه دوم خود را بی‌کم‌وکاست حفظ کردند و پس از آن دوران که مربوط به نخستین سال‌های پس از پایان جنگ جهانی اول بود، در مقاطعی دیگر یعنی سال‌های ابتدایی پس از جنگ جهانی دوم (1945 میلادی به بعد) به جایگاه سوم برترین تولیدکننده خودرو در دنیا دست پیدا کرده و تا مدت‌های طولانی حضورشان در این رتبه را تثبیت کردند.

    خودروسازی کانادا در نقطه شروع
    تولید خودرو در کانادا به این معنی که مکانی ویژه به‌عنوان کارخانه برای این امر ساخته شده و در آن انواع خودرو به شکل انبوه تولید شود، از سال 1904م با راه‌اندازی کارخانه و خط تولید انبوه شرکت جنرال‌موتورز امریکا کلید خورد و پس از احداث این کارخانه در منطقه واکرویل واقع در ایالت اونتاریو و در نزدیکی ویندسور به وسیله 2 دوست و سرمایه‌گذار به نام‌های گوردون مک گرگور و والاس کمپبل، این 2شریک با همراهی عده‌ای کارگر ساده در همان یکی دو سال نخست موفق به تولید (بخوانید مونتاژ) 117 اتومبیل فورد مدل Cs در کارخانه خودشان شدند که اکنون دیگر نام آن را کارخانه واگن‌سازی واکرویل گذاشته‌اند.
    البته اگر بخواهیم تاریخچه صنعت خودرو در کانادا را (مانند سایر کشورهایی که تا به امروز تاریخچه صنعت تولید خودروی آنها را بررسی کرده‌ایم) از همان نخستین جرقه‌های شکل گرفته در این حوزه به اجمال مرور کنیم، درنهایت به سال 1867 میلادی خواهیم رسید؛ مقطعی تاریخی برای صنایع کانادا چراکه در این سال یک جواهر و ساعت‌ساز اهل این کشور به نام هنری ست تیلور، بالاخره درشکه بخاری ابداعی خود را پس از آنکه 5 سال زمان صرف طراحی آن کرد و برای ساخت آن نیز 2 سال وقت و انرژی گذاشت، در این سال معرفی و از آن پرده‌برداری کرد، آنهم در نمایشگاهی که در زادگاهش «استن استیر» واقع در منطقه کبک کانادا برپا شده بود. اما تقدیر آن بود که تیلور بنا بر برخی دلایل مانند رویدادهای ویژه اجتماعی و تصادف‌هایی که داشت؛ به قیمت جان او و دیگران تمام می‌شد، ادامه فعالیت‌های خود در زمینه ساخت اتومبیل را رها کرد و برای همیشه از این حوزه کنار کشید.


    یک ربع قرن بعد از تیلور، 2 کانادایی دیگر به نام‌های «ویلیام استیل» و «فردریک بی‌فیدرستون هیو» اقدام به ساخت نخستین اتومبیل الکتریکی در تورنتو کردند که البته استیل، سازنده باتری و موتور محرک این خودرو بود. این دو نیز کارخانه‌ای در تورنتو تاسیس کرده و برای اتومبیل‌های الکتریکی 2 نفره خودشان که وزنی معادل 700پوند (317 کیلوگرم) داشت و می‌توانست با سرعت حداکثر 15 مایل در ساعت (25 کیلومتر در ساعت) حرکت کند، یک خط تولید کامل و مجهز راه‌اندازی کردند که البته کارخانه آنها نیز دوام چندانی نداشت.
    اما همانطور که پیش‌تر اشاره شد، کارخانه‌ای که 2شریک و دوست یعنی مک گرگور و کمپبل- البته با مشارکت فورد امریکا- در واکرویل ایالت اونتاریو راه‌اندازی و تولید خودروهای فورد در آن را از سال 1904م آغاز کردند، نه‌تنها دوام بیشتری داشت بلکه با پیشقدم شدن آنها، چندین کارخانه دیگر نیز به سرعت با الگوبرداری از «کارخانه واگن‌سازی واکرویل» ساخته و راه‌اندازی شد که ازجمله آنها می‌توان به بروکز، ردپس، تادهوپ، مک‌کی، گالت گاز-الکتریک، گری – دورت، براک ویل اطلس، راسل و مک لوفلین اشاره کرد که این کارخانه اخیر یعنی مک لوفلین در سال 1918م میلادی از سوی جنرال‌موتورز امریکا خریداری و پس از نشان(برند)گذاری دوباره، با عنوان «جنرال موتورز کانادا» تولید اتومبیل‌های این خودروساز امریکایی در کانادا آغاز شد.
    به‌دلیل افزایش تقاضای ناشی از جنگ جهانی اول صنعت خودروسازی کانادا رشد قابل‌توجهی را در مقابل خود دید که نتیجه نهایی آن رسیدن به جایگاه دومین خودروساز جهان در سال 1923 میلادی بود اما قیمت‌های بسیار بالای خودروهای تولیدی باعث شد این کشور دوام زیادی در آن جایگاه ممتاز نداشته باشد.
    حرکت معمولی خودروسازی کانادا در دهه‌های بعدی نیز بدون فراز و نشیب ادامه پیدا کرد تا به روزگار کنونی رسیده‌ایم. مطابق آمار سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان اتومبیل، کانادا به‌طور معمول در رده دهم بزرگترین خودروسازان جهان حضور داشته و براساس آخرین آمار در 6 ماه نخست 2015م یک میلیون و 98هزار خودرو تولید کرده است که نسبت به 6ماه 2014م رشدی منفی 9/7درصدی داشت. در سال 2014م نیز آمار تولید 12ماه این کشور به 2میلیون و 393هزار دستگاه رسیده بود.
     

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم