فونیکسریمکسبهتام

معاون وزیر راه و شهرسازی:

اجرای آزاد راه مراغه - هشترود مهم است

عصر خودرو- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اجرای آزاد راه مراغه - هشترود و حفظ زیر ساخت های موسسه تحقیقات کشاورزی دیم در کنار هم برای مسولان کشوری و منطقه ای مهم است.

اجرای آزاد راه مراغه - هشترود مهم است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایرنا، علی نورزاد، روز پنج شنبه در جلسه هم اندیشی معاون وزیران جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی برای بررسی موانع مربوط به احداث آزاد راه مراغه - هشترود در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور افزود: اجرای آزاد راه و زیرساخت های حمل و نقل از طرح های مهم برای توسعه کشور بوده و حفظ زیرساخت های موجود موسسه تحقیقات کشاورزی دیم نیز از دیگر مولفه های توسعه است.

    وی اظهارکرد: موسسه تحقیقات دیم کشور مرکزی علمی و ملی بوده و تمامی زیرساخت های آن با صرف وقت و هزینه دولت ایجاد شده بنا براین حفظ این زیرساخت ها درکنار اجرای آزاد راه ضروری است.
    نورزاد ادامه داد: رسیدن به توافقی جامع نیازمند بررسی موانع احداث آزاد راه مراغه - هشترود درکیلومتر11 تا 14 واقع در محل آغجه کهل با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیق، آموزش و ترویج کشاورزی، معاون وزیر راه و شهرسازی، معاون پارلمانی وزارت جهاد کشاورزی، مسئولان شهرستان و مشاوران طراحی این آزاد راه است.
    معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیق، آموزش و ترویج جهاد کشاروزی نیز دراین جلسه گفت: موسسه تحقیقات دیم کشور از مهم ترین مراکز تحقیقاتی این وزارتخانه بوده که 20 سال قبل تاسیس و تا کنون محققان آن موفق به ارایه بیش از 40 رقم زراعت دیم با تولید بالا شده اند.
    اسکندر زند افزود: از سال گذشته به دنبال ایجاد مرکز بین المللی تحقیقات دیم در مناطق خشک (ایکاردا) ویژه مناطق مرتفع (بالاتر از دوهزار متر از سطح دریا) دراین منطقه هستیم که عبور آزاد راه مراغه - هشترود از بین این مرکز موجب خلل درکارهای تحقیقاتی محققان این موسسه می شود.
    وی اظهارکرد: این موسسه از منابع مهم و پرسرمایه جهاد کشاورزی بوده که به منظور احداث آزاد راه مراغه - هشترود از میان اراضی آن باید تصمیمی کارشناسی با حضور صاحب نظران وزارت جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی اتخاذ شود.
    معاون پارلمانی وزیر جهاد کشاورزی نیز دراین جلسه گفت: وجود آزاد راه و موسسه تحقیقات دیم کشور درکنار هم می تواند نقطه قوتی در توسعه منطقه و کشور باشد و باید به منظور احداث آزاد راه درکیلومتر11 تا 14 از سمت مراغه تدبیر ویژه ای اندیشیده شود تا هر دو زیرساخت حفظ شود.
    خلیل آقایی افزود: تمامی پیشنهادهای مشاوران طرح آزاد راه مراغه - هشترود توسط کارشناسان جهاد کشاورزی بررسی و در جلسه ای با حضور حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیق، آموزش و ترویج کشاورزی، معاون وزیر راه و شهرسازی، معاون پارلمانی وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان این شهرستان بررسی و تفاهم نامه آن اجرا می شود.
    نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی نیز دراین جلسه گفت: احداث آزاد راه مراغه - هشترود از مهم ترین نیازهای مردم منطقه بوده و با توجه به اینکه سال گذشته دراین محور حدود 200 نفرکشته و زخمی شده اند، سرعت دهی دراحداث آن از اولویت های توسعه این منطقه است.
    مهدی دواتگری افزود: موسسه تحقیقات کشاورزی دیم نیز از قطب های علمی کشور و منطقه بوده و در راستای تامین امنیت غذایی مردم فعالیت می کند بنا براین حفظ زیرساخت های آن از اهمیت فراوانی برخوردار است.
    ظفر محمدی، معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه مراغه نیز در این جلسه، بررسی بیشتر این مساله را در سطح دو وزارتخانه خواستار شد و گفت: با توجه به تلفات جانی و مالی محور مراغه - هشترود، سرعت دهی در اجرای آن ضروری است.
    عبور بخشی از مسیر آزاد راه مراغه - هشترود از ایستگاه تحقیقاتی آغجه کهل موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور مورد اختلاف بین وزارت جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی و مسئولان منطقه تبدیل شده است.
    موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور وابسته به سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد و ایکاردا (ICARDA مرکز تحقیقات بین المللی در مناطق خشک) فعالیت های تحقیقاتی خود را از سال 1371 در پنج ایستگاه اصلی و 9 ایستگاه فرعی در مناطق مختلف اگروکلیمائی سردسیری، گرمسیری و نیمه سردسیری و معتدل دیم کشور آغاز کرده است.
    مرکز این موسسه در شهرستان مراغه بوده که افزایش عملکرد محصولات زراعی دیم شامل غلات (گندم نان، گندم دوروم، جو و تریتیکاله )، حبوبات ( نخود و عدس)، دانه های روغنی ( کلزا، آفتابگردان و گلرنگ) و علوفه از مهم ترین اهداف این موسسه است.
    ایستگاه اصلی مناطق سردسیر این موسسه در مراغه، ایستگاه اصلی مناطق معتدل در سرارود کرمانشاه، ایستگاه اصلی مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر در گچساران، ایستگاه اصلی مناطق سرد و کم باران شمال شرق در شیروان خراسان شمالی و ایستگاه اصلی مناطق سرد و کوهستانی غرب در قاملو کردستان واقع است.
    پژوهشگران این موسسه تا کنون 41 رقم جدید دیم شامل 20 رقم گندم، هفت رقم جو، پنج رقم نخود، سه رقم عدس، سه رقم جدید گلرنگ و سه رقم ماشک علوفه ای به کشاورزان داخلی و کشورهای همجوار معرفی کرده اند.
    آزاد راه مراغه - هشترود به طول 92 کیلومتر در قالب سه قطعه اجرا می شود که برای اجرای قطعه اول آن به طول 26 کیلومتر در مدت 30 ماه، یک هزار و 115 میلیارد و 496 میلیون ریال اعتبار پیش بینی شده است.
    در این آزاد راه، 32 دهنه پل بزرگتر از هشت متر و 104 دهنه پل کوچکتر از هشت متر با چهار خط عبوری به عرض 28.6 متر اجرا می شود و سرعت رفت و آمد متوسط آن 120 کیلومتر در ساعت پس از احداث بوده که هشت هزار میلیارد ریال اعتبار برای آن پیش بینی شده است.
    عملیات این طرح شامل 14 میلیون و 600 هزار متر مکعب عملیات خاکبرداری، شش میلیون و 700 هزار مترمکعب خاکریزی، 750 متر مکعب زیرساخت و 750 هزارتن آسفالت ریزی است.
    با اجرای آزاد راه مراغه - هشترود، طول این مسیر 9 کیلومتر کاهش می یابد و در طول بهره برداری 20 ساله این آزاد راه، حدود 123 میلیون لیتر بنزین و 294 میلیون لیتر گازوییل و در هر بار طی مسافت، 50 دقیقه در وقت مسافران این آزاد راه به صورت میانگین صرفه جویی می شود.
    محور فعلی مراغه - هشترود به طول 101 کیلومتر بوده که با پیچ های خطرناک از دو شهر خداجو و نظرکهریزی می گذرد و با آنکه بیشتر ترانزیت شهرهای جنوب استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و شمال کردستان از این مسیر انجام می شود، این جاده از غیر استانداردترین جاده های کشور محسوب می شود.
    طبق آمار پلیس راه کشور، در پنج سال گذشته حدود 800 نفر در این محور کشته و زخمی شده اند که کشته شدن شش نفر از کارکنان و معلمان بخش نظرکهریزی و چند استاد دانشگاه دراین محور از آن جمله است.
    تا کنون یکهزار و 62 خودرو در این آزاد راه دچار خسارت شده است.
    شهرستان مراغه با 250 هزار نفر جمعیت در147 کیلومتری جنوب تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو