فونیکسریمکسبهتام

کم‌مصرف‌ترین شاسی‌بلندهای غیر‌چینی بازار ایران را بشناسید

جاه‌طلبان کم‌مصرف

عصر خودرو: با بازگشایی کتاب تاریخ خودروسازی جهان و مطالعه دهه به دهه، شاهد کاهش حجم و افزایش راندمان پیشرانه‌های ساخته‌شده توسط خودروسازان مختلف هستیم. در واقع با پیشرفت علم و تکنولوژی در گذر از دهه‌های مختلف و روی کار آمدن ایده‌های جدید و مختلف برای طراحی یک پیشرانه، حجم محفظه‌های احتراق کمتر و در نهایت قدرت خروجی بیشتر می‌شد و همچنین با نفوذ علم کامپیوتر به مهندسی خودرو و استفاده از سنسورهای مختلف برای کنترل وضعیت بخش‌‌های متعدد و در نتیجه منظم‌تر کار‌کردن پیشرانه، بهینه‌سازی آنها با شتاب بیشتری انجام می‌شود. اما در این بین، خودروهای شاسی‌بلند از دیرباز با حجیم‌ترین پیشرانه‌های خودروساز مربوطه به بازار روانه می‌شدند و همین موضوع باعث می‌شود که عوام برچسب پرمصرف را بر پیشانی یک SUV، کراس‌اوور و دیگر انواع شاسی‌بلند بچسبانند. اما موضوع اینجاست که این روزها با وجود معضلاتی همچون کاهش ادامه‌دار ذخیره سوخت‌های فسیلی، گرم‌شدن کُره زمین و در نتیجه مشکلات زیست محیطی، خودروسازان را بر آن داشته تا بیش از پیش ‌روی موضوع بهینه‌سازی پتانسیل و انرژی صرف کنند.

جاه‌طلبان کم‌مصرف
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱:۰۰
  • جاه‌طلبان کم‌مصرف
  • جاه‌طلبان کم‌مصرف
  • جاه‌طلبان کم‌مصرف
  • جاه‌طلبان کم‌مصرف
  • جاه‌طلبان کم‌مصرف
  • جاه‌طلبان کم‌مصرف
  • جاه‌طلبان کم‌مصرف
  • جاه‌طلبان کم‌مصرف
  • جاه‌طلبان کم‌مصرف
  • جاه‌طلبان کم‌مصرف
  • جاه‌طلبان کم‌مصرف
  • جاه‌طلبان کم‌مصرف
  • جاه‌طلبان کم‌مصرف
  • جاه‌طلبان کم‌مصرف
  • جاه‌طلبان کم‌مصرف
  • جاه‌طلبان کم‌مصرف
  • جاه‌طلبان کم‌مصرف
  • جاه‌طلبان کم‌مصرف
  • جاه‌طلبان کم‌مصرف
  • جاه‌طلبان کم‌مصرف

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، پس جای تعجبی ندارد اگر این روزها شاهد تولید SUV‌های فول‌سایز‌ هایبرید یا حتی کراس‌اوورهای سایز متوسط با پیشرانه‌های حتی 3 سیلندر باشیم. در این نوشتار به سراغ معرفی 10 مورد از کم‌مصرف‌ترین شاسی‌بلندهای معتبر موجود در بازار ایران خواهیم رفت که البته اکثرا قیمت چندان پایینی هم ندارند.
لازم به ذکر است که تمامی موارد انتخاب‌شده طبق اعلام کمپانی سازنده مصرف سوختی کمتر از 8 لیتر در هر 100 کیلومتر (به صورت ترکیبی) دارند.

سانگ‌یانگ تیوولی

بگذارید کار را با یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای حال حاضر بازار داخلی یعنی محصول نو‌ظهور سانگ‌یانگ تیوولی شروع کنیم. هرچند که سانگ یانگ کره جنوبی تا چند سال پیش و در زمان ارائه محصولاتی همچون نسل گذشته کوراندو، موسو و چیرمن، حضور چندان قدرتمندی در بازار ایران نداشت اما این روزها به لطف برنامه‌ریزی دقیق و مرتب رامک خودرو به عنوان نماینده محصولات سانگ یانگ در کشور، تیوولی همزمان با بازار جهانی در ایران نیز عرضه خواهد شد. این محصول که در کلاس کراس‌اوورهای کوچک قرار دارد، با قیمت 83 میلیون تومانی خود (بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده) گزینه‌ای بسیار وسوسه‌انگیز برای استفاده در شهرهای بزرگ به شمار می‌رود. در واقع اگر قصد خرید خودرویی با ظاهر زیبا و جذاب، جثه نه‌چندان بزرگ، کابین نسبتا جادار و از همه مهم‌تر مصرف سوخت پایین داشته باشید، سانگ یانگتیوولی بهترین گزینه پیش روی شما خواهد بود. این خودرو با بهره‌گیری از یک پیشرانه 4 سیلندر 1.6لیتری، 126 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌دهد و اگر تیوولی را با جعبه دنده دستی انتخاب کنید، در سیکل ترکیبی شهر و جاده تنها 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر سوخت مصرف خواهید کرد. این در حالی است که تیوولی با بهره‌گیری از جعبه دنده اتوماتیک، 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر بنزین مصرف می‌کند. عرضه تیوولی به خیابان‌ها از یکی دو ماه دیگر شروع می‌شود و باید دید که این کوچولوی دوست‌داشتنی در استفاده دراز‌مدت چه کارنامه‌ای را ارائه خواهد کرد.

سانگ یانگ کوراندو

پیشینه سانگ یانگ کوراندو به سال 1983 میلادی و عرضه مونتاژ و عرضه CJ-7 توسط سانگ یانگ تحت این نام بود که پس از تغییر نسل در سال 1996 میلادی، کوراندویی که چند سال پیش همراه با موسو و چیرمن به بازار ایران عرضه می‌شد جایگزین CJ-7 شد. اما با توجه به سیاست‌های کمپانی سانگ یانگ کُره جنوبی، این محصول در سال 2010 میلادی به طور کامل تغییر هویت داد و از یک شاسی‌بلند آفرودی و نه‌چندان عوام‌پسند به کراس‌اووری دوست‌داشتنی و کوچک مبدل شد.
کوراندوی جدید که در سایت‌های تولید کُره جنوبی، روسیه، اوکراین و... تولید می‌شود، در واقع طرحی از ایتال دیزاین و خلق‌شده توسط تیم جیوجیارو است که از سال 2014 نیز به بازار ایران راه پیدا کرده.
این کراس‌اوور کامپکت 4.4 متری در بازار جهانی با 2 پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری بنزینی و نمونه مشابه دیزلی عرضه می‌شود که رامک خودرو، نمونه بنزینی کوراندو را برای عرضه به بازار ایران در نظر گرفته است.
این موتور کوچک 2 لیتری با آرایش خطی و تراکم 1 به 10.5، قادر به تولید نهایت توان 149 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه و 197 نیوتن‌متر گشتاور در 4000 دور بر دقیقه است.
این خودرو با بهره‌‌گیری از جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک و انتقال قدرت به 4‌چرخ (سیستم دو‌دیفرانسیل هوشمند)، مصرف سوختی معادل 7.9 لیتر در هر 100کیلومتر دارد. هرچند که نمونه دنده دستی کوراندو (که به بازار ایران عرضه نشده است)، نیم لیتر کمتر از این عدد مصرف دارد.

ب‌ام‌و X1

اگر به دنبال یک خودرو با برندی لوکس و مصرف سوخت پایین باشید، تردیدی نیست که X1 یکی از گزینه‌های وسوسه‌انگیز شما خواهد بود. در واقع ب‌ام‌و ایکس1 ارزان‌ترین محصول به‌روز باواریایی است که این روزها در بازار داخلی یافت می‌شود و برای خرید آن گزینه‌های مختلفی در برابر خواهید داشت. X1 در واقع نخستین تجربه ب‌ام‌و از کلاس کراس‌اوورهای کوچک است که ایده اولیه آن در سال 2006 میلادی شکل گرفت و از 2009 ‌روی خط تولید این خودروساز در آلمان، چین، مکزیک، روسیه، هند و تایلند قرار گرفت. این کراس‌اوور 4.4 متری بر پایه پلت‌فرمی مشترک با ب‌ام‌و سری 3 ساخته شده و با توجه به اینکه X1 بیشتر برای مصارف درون‌شهری ساخته شده، تمامی نمونه‌های عرضه شده از آن، پیشرانه‌های بهینه و کوچکی دارند. همچنین اگرچه که این روزها نسل دوم این خودرو به بازار جهانی عرضه می‌شود اما در ایران هنوز هم شاهد عرضه و تردد نسل اول X1 ا(E84) هستیم. در واقع X1 در بازار ایران جمعا با 3 پیشرانه؛ 1.8 لیتری و 2 نوع 2 لیتری توربو عرضه می‌شود که تمامی این گزینه‌ها مصرف سوختی کمتر از 8لیتر در هر 100 کیلومتر دارند. البته توجه داشته باشید که X1 حتی با وجود قرارگیری در زمره خودروهای شاسی‌بلند برای استفاده خانوادگی به هیچ‌وجه پیشنهاد نمی‌شود چرا که کابین این خودرو فضای بسیار محدودی داشته و سیستم تعلیق آن آنقدرها راحت نیست.

ب‌ام‌و X4

در سال 2008، کریس بنگل رئیسِ وقتِ دپارتمان طراحی ب‌ام‌و، کلاس جدیدی در بین خودروهای شاسی‌بلند پایه‌گذاری کرد. این طراح زبده که از وی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین طراحان خودروی قرن نام می‌برند با ترکیب دو کلاس خودرویی SUV و کوپه، شاسی‌بلندی اسپرت تحت عنوان X6 را خلق کرد. در واقع X6 یک X5 با حالت سقف سری 6 کوپه و همچنین مرکز ثقلی پایین‌تر از X5 بود که 6 سال بعد، X4 نیز به عنوان یک X6 کوچک با همان حالت بدنه خلق شد.
در واقع برادر کوچک X6 بر پایه X3 شکل گرفت و به دلیل بهره‌گیری از پلت‌فرمی مشترک با این خودرو، پیشرانه‌های یکسانی نیز ‌روی این دو خودرو نصب می‌شود. پس با توجه به وجود X3 و X4 در بازار ایران و مهم‌تر از همه اینکه هر دوی این خودروها از تیپ 2.8i با پیشرانه 2 لیتری توئین پاور توربو هستند، هم x3 2.8i و هم X4 2.8i جایگاه یکسانی در این لیست دارند.
هرچند که X4 با توجه به آیرودینامیک بهتر، مرکز ثقل پایین‌تر و در نتیجه خلق و خوی اسپرت‌تر، مصرف سوخت کمتری در عبور از مسیرهای کوهستانی خواهد داشت. این خودرو در بازار ایران با کیت M Power، اسپرت لاین، لاکچری لاین و ساده عرضه می‌شود که البته اکثر ایکس4‌های موجود در بازار نیز از نوع اسپرت لاین یا کیت M Power هستند؛ خودرویی که با ورود به بازار ایران و با توجه به محبوبیت X6 توانست فروش خوبی را برای پرشیا خودرو (نماینده ب‌ام‌و در ایران) رقم بزند.

رنو داستر

ورود داچیا / رنو داستر به بازار ایران بدون‌شک یکی از بهترین و مبارک‌ترین اتفاقات دهه اخیر بازار خودرو است؛ خودرویی که با وجود مهندسی حساب‌شده، برای استفاده روزمره ساخته شده و با توجه به دوام و قیمت مناسب در بسیاری از بازارهای خارجی مورد استقبال قرار گرفته است. در واقع داستر از سال 2009 میلادی تا‌کنون با همین طراحی نه‌چندان عامه‌پسند و خاص خود به بازار جهانی عرضه می‌شود و فرمی شبیه به لوگان و ساندرو دارد.
همچنین 60 درصد داسترهای تولید شده با برند رنو و 40 درصد تحت برند داچیا به بازار جهانی عرضه شده‌اند که تقریبا از هیچ نظر با هم تفاوت ندارند و با توجه به ناشناخته‌بودن برند داچیا در ایران، این خودرو تحت نام رنو به بازار کشورمان وارد شد.
داستر با پیشرانه‌های مختلفی اعم از بنزین، اتانول و گازوئیل‌سوز به بازار جهانی عرضه شده است اما نگین خودرو برای بازار ایران از نمونه 4 سیلندر 2 لیتری بنزینی این خودرو بهره جسته که شما برای خرید این خودرو می‌توانید از بین دو نوع تک یا دو‌دیفرانسیل نیز انتخاب کنید.
داستر با توجه به پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری خود و عدم وجود تکنولوژی بسیار بالا، مصرف سوختی دقیقا روی مرز مورد نظر ما دارد و به صورت ترکیبی 8 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف می‌کند. همچنین امکانات موجود در این خودرو چندان گسترده نیست اما اگر به دنبال خودرویی بی‌آزار برای استفاده روزمره باشید، داستر گزینه مناسب شما خواهد بود.

رنو کپچر

عرضه کپچر (یا به قول خود فرانسوی‌ها کپتور) توسط ایران خودرو، یکی از بهترین و جالب‌ترین اخبار بازار خودرو در سال جاری بود. کپچر بعد از سوزوکی گرند ویتارا، دومین کراس‌اوور کوچکی است که توسط ایران خودرو به بازار داخلی عرضه می‌شود و اگر بخواهیم خوشبینانه به جریان نگاه کنیم، کپچر راه زیادی تا موفقیت دارد.  این محصول کوچک رنو که در سال 2011 به عنوان یک مدل مفهومی در نمایشگاه ژنو معرفی شده بود، در سال 2013 روانه بازار جهانی شد. کپچر‌ روی پلت‌فرمی مشترک با نیسان تحت عنوان
Renault/Nissan B Platform و مشترک با نیسان جوک (Juke) طراحی و تولید شد و در حال حاضر تنها در سایت تولید رنوی اسپانیا مونتاژ و عرضه می‌شود.  رنو برای این خودرو 2 پیشرانه 3 سیلندر 0.9 لیتری و 4 سیلندر 1.2 لیتری بنزینی و یک پیشرانه 1.5 لیتری دیزل در نظر گرفته است که نمونه عرضه شده توسط ایران خودرو از گزینه دوم یعنی 1.2 لیتری بنزینی توربو استفاده می‌کند. این پیشرانه بسیار کوچک با بهره‌گیری از سیستم‌های پاشش مستقیم سوخت به داخل سیلندر، زمان‌بندی متغیر باز و بسته‌شدن سوپاپ‌ها و... قادر به تولید 120 اسب بخار در دور میانی 4900 و همچنین نهایت گشتاور 190 نیوتن‌متر است که با توجه به بهره‌گیری از جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه، شتاب صفر تا صد 10.9 ثانیه را رقم می‌زند. همچنین کپچر با مصرف سوخت تنها 5.4 لیتر در هر 100 کیلومتر، کم‌مصرف‌ترین خودرو در این لیست و در واقع کم‌مصرف‌ترین خودروی شاسی‌بلند بازار ایران است. اما توجه داشته باشید که این خودروی خوش‌چهره با امکانات مناسب، دارای پیشرانه‌ای پرخوران شده است که با توجه به کیفیت نه‌چندان بالای بنزین موجود در ایران، احتمال بالا رفتن استهلاک خودرو در استفاده دراز‌مدت وجود دارد.

میتسوبیشی ASX

ASX را در بازار جهانی تحت عنوان میتسوبیشی RVR و یا اوتلندر اسپرت در ایالات متحده آمریکا و اندونزی می‌شناسند. این کراس‌اوور کامپکت که در سومین نسل خود به این کلاس خودرویی ملحق شد پیشینه‌ای 20 و اندی ساله دارد اما همان‌طور که گفته شد، ASX عرضه شده در ایران در واقع سومین نسل از این خودروست که از سال 2010 به بازار جهانی عرضه شد. این کوچولوی جسور ژاپنی با 4.3 متر طول، یک کراس‌اوور کاملا شهری با کیفیت ساخت مناسب و همچنین ظاهری جذاب است که البته به دلیل قیمت نسبتا بالا در بازار ایران و همچنین فضای کابین نه‌چندان گسترده آن، به هیچ وجه نتوانست پوزه رقبای کُره‌ای خود را به خاک بمالد. میتسوبیشی RVR نسل سوم و یا ASX خودمان با پیشرانه‌های 2 لیتری بنزینی، 1.8 توربو دیزل و در نهایت 2.2 لیتری توربو دیزل به بازار جهانی وارد می‌شود که آرین موتور به عنوان نماینده محصولات میتسوبیشی در بازار ایران، از نسخه بنزینی این خودرو برای خیابان‌های کشور بهره گرفته است. ASX با پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری تنفس طبیعی قادر به ارائه نهایت توان 147 اسب بخار و همچنین 197 نیوتن‌متر گشتاور به راننده است. کمپانی میتسوبیشی با استفاده از جعبه دنده ضریب متغیر CVT در این خودرو، سعی در کاهش هرچه بیشتر مصرف سوخت این خودرو در مسیرهای جاده و خارج از جاده‌ای داشته است. اما با این وجود مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی هنوز هم به کمتر از 8 لیتر در هر 100 کیلومتر نرسیده و حضور این خودرو در این لیست، صرفا به دلیل بالا رفتن تنوع خودروهاست. ASX با توجه به قیمت 150 میلیون تومانی خود، امکانات و کیفیت ساخت بسیار خوبی به شما عرضه می‌کند و استهلاک بسیار پایینی در دراز‌مدت دارد.

آئودی Q5

واردات محصولات آئودی به بازار ایران در 2 دهه اخیر داستان‌های عجیبی به همراه دارد. همین داستان‌ها و مشکلاتی که بر سر راه وجود داشت موجب حضور کمرنگ تنها برخی از محصولات این خودروساز در بازار ایران شد و همچنین مشکلات نگهداری خریداران محصولات این خودروساز در طی این چند سال را به همراه داشت. اما این روزها و پس از گذشت مدت‌ها، شاهد شروع فعالیت دو شرکت بهار خودرو و کولاک موتور به عنوان نماینده‌های محصولات آئودی در بازار ایران هستیم. به تبعیت از آن و با باز شدن ثبت سفارش محصولات این برند، این روزها خیابان‌های تهران و ایران شاهد تردد اولین Q5های وارد شده توسط بهار خودرو هستند. این SUV سایز متوسط لاکچری به عنوان رقیبی برای X3، مرسدس بنز GLK و... در سال 2008 میلادی به بازار جهانی معرفی شد و تا کنون تنها یک فیس‌لیفت (و نه تغییر نسل) را تجربه کرده که نمونه‌های موجود در بازار ایران مدل 2016 نیز از همین نوع فیس‌لیفت هستند. هر چند که این خودرو از پیشرانه‌های 4 و 6 سیلندر مختلفی استفاده می‌کند اما وارد‌کننده نمونه 4 سیلندر 2 لیتری TFSI را برای عرضه به بازار ایران در نظر گرفته است که با توجه به سیستم پرخوران، قدرت مورد قبول و مصرف سوخت بسیار پایینی را به شما ارائه می‌دهد. در واقع Q5 230 اسب بخاری دارای مصرف سوختی معادل 7.3 لیتر در هر 100 کیلومتر برای سیکل ترکیبی است.

لکسسNX200t و NX300h

در تاریخ 20 آوریل 2014 و در جریان نمایشگاه خودروی پکن، زیرمجموعه لوکس‌ساز تویوتا، لکسس، اقدام به معرفی و ارائه یک کراس‌اوور کامپکت لوکس تحت عنوان NX کرد.  این خودرو در سال 2012 توسط
Nobuyuki Tomatsu طراحی و ‌ روی پلت‌فرم بهینه‌سازی شده تویوتا راو4 (پلت‌فرمی به نام MC) ساخته شد و با توجه به اینکه تویوتا این روزها هزینه بسیار زیادی صرف بهینه‌سازی محصولات خود کرده است، قرار بر این شد که NX با پیشرانه‌های کم‌مصرف وارد بازار شود تا علاوه بر ظاهر، در بخش فنی نیز آینده‌نگر باشد.  اما با توجه به اینکه بیش از یک سال از عرضه NX به بازار جهانی می‌گذرد، این خودرو در اواسط سال 2015 به بازار ایران نیز رسید. ایرتویا برای عرضه این خودرو به بازار ایران دو گزینه NX200t و NX300h را در نظر گرفته که اولی پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربو با مصرف سوخت بهینه و دومی پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری به همراه 2 پیشرانه الکتریکی دارد. در واقع لکسس NX300h با توجه به تعرفه واردات کمتر خودروهای‌ هایبریدی، قیمت پایین‌تری نسبت به نمونه ضعیف‌تر NX200T دارد.  اما موضوع قابل تامل و بحث، چگونگی ارائه خدمات پس از فروش ایرتویا برای این خودروی‌ هایبرید و پیشرفته است که خود به زیرساختی عظیم نیاز دارد و امید است که تا فراهم‌شدن این زیرساخت‌ها، هیچ یک از محصولات ‌هایبرید ایرتویا به مشکل نخورند. NX200T و NX300h به صورت ترکیبی به ترتیب 7.9 و 7.3 لیتر در هر 100 کیلومتر سوخت مصرف می‌کنند.

ام‌جی جی‌اس

اگرچه که این روزها برند انگلیسی و با‌‌اصالت MG به دست چینی‌ها و گروه SAIC موتورز افتاده است اما هنوز هم محصولات این برند حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. از 550، 350، 6 و... گرفته تا GS جدید که از چندی دیگر به بازار جهانی وارد می‌شود، تماما خودروهایی هستند که در قیاس با رقبا کمبودی ندارند. GS کراس‌اوور کامپکت و اسپرت ام‌جی است که امسال معرفی شد و همزمان با رونمایی جهانی به بازار ایران نیز رسید. این خودرو از پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربو با تکنولوژی پاشش سوخت مستقیم به داخل سیلندر استفاده می‌کند و نهایت قدرتی معادل 220 اسب بخار دارد‌ که این عدد با توجه به رقبایی همچون اسپورتیج 2.4، توسان 2.4 و... در بازار ایران، بسیار وسوسه‌انگیز و عالی به نظر می‌رسد. همچنین دو نمونه 1.9 لیتری دیزلی این خودرو به همراه 1.5 لیتری بنزینی به بازار جهانی عرضه می‌شود که البته نماینده محصولات ام‌جی در بازار ایران تنها همان نمونه 2 لیتری را به بازار کشور عرضه خواهند کرد. ام‌جی جی‌اس 220 اسبی، به صورت سیکل ترکیبی تنها 7.9 لیتر در هر 100 کیلومتر سوخت مصرف می‌کند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو