فونیکسریمکسبهتام

هم جریمه می‌شوند، هم فک پلاک

تشدید برخورد پلیس با خودروها و موتورسیکلت‌های دودزا

عصر خودرو- اولتیماتوم‌های پلیس راهور پایتخت به صاحبان خودروهای دودزا تندتر شد. تا چند روز پیش، جریمه نقدی انتظار رانندگانی را می‌کشید که بدون معاینه فنی و با خودرویی که به آلودگی بیشتر هوای پایتخت کمک می‌کرد در سطح شهر تردد می‌کردند.

تشدید برخورد پلیس با خودروها و موتورسیکلت‌های دودزا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین، این درحالی بود که نخستین روز هفته، روزی که هنوز آلودگی هوا مدارس کشور را به تعطیلی نکشانده بود، سرهنگ مراد مرادی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور فاتب با اشاره به این‌که پلیس راهور برخورد با خودروهای دودزا و وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی را به‌طور ویژه در دستور کار خود قرار داده، از برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی حکایت کرده و گفته بود که «جریمه 30‌هزار تومانی و فک پلاک در انتظار رانندگان خودروهای دودزاست.»

    از روزی که خبر برخورد جدی با صاحبان خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی منتشر شد، ٤ روز می‌گذرد. از آن روز به بعد پایداری هوا شدت آلودگی را تا جایی پیش برد که مهد کودک‌ها و مدارس شهرهای تهران، ری و اسلامشهر را ٣ روز پیاپی تعطیل کرد و پیش‌بینی‌ها هم از پایداری آلودگی هوا تا پایان هفته و حتی آلوده‌تر شدن هوای پایتخت خبر می‌دهد. حالا در کنار این پیش‌بینی‌ها و روندی که آلودگی هوا در پیش گرفته، پلیس راهور هم اولتیماتوم‌ها را برای برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی تندتر کرده تا شاید با شدت گرفتن برخوردها، صاحبان خودروهای آلاینده مجبور باشند فکری به حال خودروهای دودزای خود کنند.

    اولتیماتوم جدید از فک پلاک خودروهای دودزا و نصب پلاک «اعزام به تعمیرگاه» حکایت دارد تا صاحب خودرو مجبور باشد فکری به حال خودرو دودزای خود کند. این خبر را جانشین رئیس پلیس راهور پایتخت می‌دهد و با اشاره به اقدامات پلیس برای برخورد جدی‌تر با خودروهای دودزا، از فک پلاک خودروهای دودزا و نصب پلاک‌های اعزام به تعمیرگاه حکایت می‌کند. سرهنگ حسن عابدی به تسنیم می‌گوید: «در صورت عدم رفع مشکلات فنی، این خودروها توقیف و به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.»

    او با اشاره به تمرکز پلیس راهور پایتخت بر برخورد با خودروهای آلاینده هوا و موتورسیکلت‌های دودزا ادامه می‌دهد: «با توجه به بالا رفتن شاخص‌های آلاینده هوای پایتخت، پلیس تهران بزرگ تمرکز ویژه‌ای را در برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی اعمال کرده است.»

    جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ یادآوری می‌کند که «در این طرح، خودروهای سواری دودزایی که کارشناسان پلیس آلاینده بودن آنها را تایید کنند، علاوه بر اعمال قانون، فک پلاک شده و پلاک اعزام به تعمیرگاه دریافت می‌کنند. این خودروها تنها ١۰ روز فرصت دارند تا نسبت به دریافت معاینات فنی اقدام کنند و در غیر این صورت، توقیف شده و به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.»

    عابدی می‌گوید: «در حال حاضر آمارهای ما از برخورد پلیس با خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا طی ٩ ماه گذشته حاکی از ٢ برابر شدن این برخوردها نسبت به مدت مشابه ‌سال قبل است.»

    برخورد پلیس با موتورسیکلت‌های حادثه‌ساز و دودزا

    او می‌گوید: «با توجه به آلایندگی موتورسیکلت‌های کاربراتی در سطح شهر تهران نیز موتورسیکلت‌هایی که بیش از حد معمول آلایندگی داشته باشند، توقیف می‌شوند.»

    جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه با اشاره به طرح پلیس برای توقیف موتورسیکلت‌های حادثه‌ساز هم می‌گوید: «تیم‌های پلیس در تمامی پایتخت و خصوصا در مناطق مرکزی تهران بزرگ، استقرار یافته و با موتورسیکلت‌هایی که اقدام به تخلفات حادثه‌ساز می‌کنند، برخورد خواهند کرد.»

    عابدی خاطرنشان می‌کند: «در حال حاضر ٢٢ دستگاه کفی در سطح شهر تهران مستقر شده‌اند و موتورسیکلت‌های متخلف را به پارکینگ‌ها انتقال می‌دهند.» پلیس راهور درحالی اولتیماتوم برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی را تندتر کرده که به گفته مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، ٨۰‌درصد خودروهای پایتخت معاینه فنی ندارند.

    ولی‌الله آذروش با اشاره به سهم ٨۰‌درصدی خودروها در آلودگی هوای تهران گفته بود: «از ٣میلیون دستگاه خودرو مشمول معاینه فنی در تهران تنها ٢٣۰‌هزار خودرو از ابتدای امسال تاکنون به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند.»

    به این ترتیب اگر پلیس در این برخورد جدی باشد در روزهای آینده باید شاهد حضور میلیونی پلاک‌های اعزام به تعمیرگاه در تهران باشیم، زیرا به گفته آذروش بیش از دو و نیم‌میلیون خودرو در پایتخت فاقد معاینه فنی هستند. تردد میلیونی خودروهایی که معاینه فنی ندارند و مشخص نیست وضع آلایندگی آنها چطور است، باعث شده تا مدیرکل محیط‌ زیست استان تهران از پلیس راهور بخواهد تا با خودروهای آلاینده با جدیت بیشتری برخورد کند. محمدهادی حیدرزاده با اشاره به این‌که همان‌گونه که تخلفات رانندگی مانند نبستن کمربند ایمنی و عبور از چراغ قرمز برای پلیس راهور اهمیت دارد، گفت: «باید با خودروهای آلاینده، دودزا و فاقد معاینه فنی نیز جدی برخورد شود.»

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو