فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا «۱۲۸۷»

زمستان همراه با آلودگی هوا

عصر خودرو- آلودگی هوا مرگ تدریجی است که بر سر مردم تهران سایه افکنده و این آلودگی همه را در بر می گیرد و کسی را جا نمی گذارد .

زمستان همراه با آلودگی هوا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو»، این جمله مهدی چمران است  در واکنش به وضعیت آلودگی هوای در روزهای اخیر تهران و چند شهر بزرگ دیگر .

    هوای تهران در چند روز اخیر به قدری آلوده بوده است که دولت تصمیم به تعطیلی مدارس گرفت . مشکلی که  در سال های اخیر  در این فصل از سال تکرار شده است .

    رییس شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه با بیان اینکه تصمیماتی که برای کاهش آلودگی هوا گرفته می شود باید منطبق بر راهکارهای عملی و علمی نظیر گسترش و توسعه حمل و نقل عمومی باشد؛ غیر از این با راهکارهای مقطعی ره به جایی نمی بریم در آغاز دویست و هفدهمین جلسه شورا گفت : آلودگی هوا توسط همه ساکنان شهر استنشاق می شود، آلودگی که بر نسل های آینده ما نیز تاثیر گذار خواهد بود همچنانکه بر میزان هوش و جسم آنان تاثیر خود را خواهد داشت .

    مهدی چمران تاکید کرد: ما به جای پرداختن به راهکارهای اساسی به راه حل هایی می پردازیم  که تا به این جا چندان کارایی نداشته نظیر تعویض بنزین در حالی که چاره اصلی ریشه کن شدن آلودگی هوا در 18 راهکار عملیاتی بیان شده که اولین و مهم ترین آن توسعه حمل و نقل عمومی است .

    کارشناسان پیگیری موضوع کاهش آلودگی هوای تهران در همه ایام سال از سوی مسوولین، رسانه ها و شهروندان را ضروری دانسته و  تعطیلی مدارس و ادارات و ممنوعیت فروش طرح ترافیک روزانه را راهکاری مقطعی برای حل این مشکل می دانند . مریم نادری مدیر واحد پایش و پیشبینی شرکت کنترل کیفیت هوا معتقد است : دلیل اصلی آلودگی کنونی هوای تهران، خودروهای سواری، موتورسیکلت ها، اتوبوس ها و خودروهای فرسوده است. وی می گوید :مقدار تولید آلودگی این منابع بالاست. بنابراین تاکید داریم که در طول سال به مسئله مقابله با آلودگی هوا توجه و رسیدگی شود و این مسئله تنها در روزهایی که وارونگی دما وجود دارد و حجم آلودگی در سطح شهر تهران جمع می شود و شرایط جوی اجازه خروج آنها را نمی دهد، با اهمیت تلقی نشود .

    وی با تاکید بر اینکه تجمع آلاینده ها باید در طول سال برای رسانه ها و مسئولین مهم باشد، اظهار کرد: مسئله مهم خودروهای دیزلی و اتوبوس ها هستند که نقش بسیاری در تولید ذرات معلق هوا دارند. طبق تحقیقات، شرکت کنترل کیفیت هوا بر روی ضرورت استفاده از فیلتر دوده تاکید داشته که مصوبه شورای عالی محیط زیست را هم دریافت کرده است؛ اما این امر از سوی دستگاه های مربوطه پیگیری نشد .

    یکی از بحث های مطرح برای  کاهش آلودگی تهران، بحث خروج و جایگزینی خودروهای فرسوده بالای 20 سال است که در طرح جامع کاهش آلودگی هوا به آن اشاره شده است.

    در حالی که شاخص کیفیت هوای در روز یکشنبه در تهران در شش ایستگاه بالاتر از عدد 150 بوده است  رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران  با اشاره به سیاست گذاری دولت در کمک به خودروسازان گفت: دولت هزار میلیارد تومان برای تخلیه انبارهای خودروسازان وام داده است اما هیچ نقطه اتصالی میان ورود این تعداد خودرو به سطح شهرها و حذف خودروهای فرسوده برقرار نشده است. از سویی 17 هزار تاکسی فرسوده در شهر تهران تردد دارند که به علت اختلاف مالی میان ایران خودرو و ستاد سوخت، اهتمام جدی برای خروج و جایگزینی این خودروها وجود ندارد.

    حافظی با بیان اینکه هر موتورسیکلت 125 سی سی کاربراتوری حداقل 5 برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می کند، افزود: موتور این موتورسیکلت ها از کشور چین وارد می شود و وزارت صنایع و سازمان محیط زیست نیز هم مجوز آن را می دهند. سوال اینجاست چرا شماره گذاری این موتورسیکلت ها متوقف نمی شود و چرا حداقل نسبت به تبدیل این موتورسیکلت ها به انژکتوری اقدامی صورت نمی گیرد.

      در همین حال مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا بر ضروت نگاه تخصصی و علمی به آلودگی هوا و استفاده از راهکارهای عملیاتی و موفق برای کاهش آلودگی هوای تهران تاکید کرده و معتقد است: اگر طرح کاهش در تهران اجرا شده بود، امکان مدیریت و برنامه ریزی دقیق برای کاهش آلاینده ها و اعمال سیاست های درست ترافیکی وجود  داشت.

    وحید حسینی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که برای کاهش آلودگی هوا در تهران وجود دارد این است که مساله آلودگی هوا در طول سال صرفا در روزهایی جدی گرفته می شود که هوای تهران در شرایط هشدار یا اضطرار قرار می گیرد و غلظت آلاینده ها به حدی می رسد که سازمانها و نهادهای مسئول را ناگزیر از جلسات تصمیم گیری فوری برای مدیریت این شرایط می کند.

    وی با تاکید بر اینکه تهران در بیشتر روزهای سال هوای سالمی برای تنفس ندارد، افزود: اگر طبق برنامه ریزی ها و بر اساس مصوبات، طرح کاهش از ابتدای آبان امسال در تهران اجرا شده بود در شرایطی که از هفته گذشته بر هوای تهران حاکم شده این امکان وجود داشت تا با استفاده از بانک اطلاعات خودروها از تردد خودروهای کلاس زرد و قرمز که منبع اصلی تولید آلاینده در ناوگان حمل و نقل درون شهری تهران هستند، جلوگیری شود و از این طریق آلودگی هوا به صورت هدفمند و موثر کنترل شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو ( https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط