فونیکسریمکسبهتام

معاون صادرات سایپا خبر داد:

فعالیت سایت تولیدی محصولات ایران در الجزایر اواخر سال ۲۰۱۶ آغاز می شود

عصر خودرو- معاون صادرات سایپا‌ از احداث پنجمین سایت خارجی تولید سایپا در الجزایر با سرمایه اولیه ۲۰ میلیون دلاری خبر داد.

فعالیت سایت تولیدی محصولات ایران در الجزایر اواخر سال ۲۰۱۶ آغاز می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرگزاری تسنیم، محسن دستخوش جوان در نشستی خبری به ارائه توضیحاتی درباره سایت پنجم شرکت سایپا در الجزایر پرداخت و اظهار داشت: این شرکت 4 سایت‌ تولید در ونزوئلا، سوریه، عراق و سودان دارد و در طول فعالیت در این سایت‌ها توانسته‌است ارزآوری مناسبی را از محل صادرات کسب کند. به عنوان مثال طی یک دهه اخیر این شرکت با صادرات 220 هزار دستگاه یک میلیارد و 200 میلیون دلار ارزآوری بدست آورده است.

    وی با اشاره به اینکه برای شروع خط تولید در سایت الجزایر مذاکرات متعددی را انجام داده‌ایم افزود: از سال 85 حضور خود را در بازار الجزایر آغاز کرده‌ایم اما اعمال تحریم‌های ظالمانه و قطع ارتباطات بانکی باعث شد تا به ناچار صادرات خود را به این کشور معلق کنیم اما بعد از چندین سال در شرایط پسا تحریم پروژه جدید همکاری خود را با این کشور آغاز کرده‌ایم.

    معاون صادرات و امور بین الملل گروه سایپا افزود: عمده بازار الجزایر در اختیار برندهای مختلف اروپایی است به نحوی که فرانسه سهم 35 درصدی بازار این کشور را به خود اختصاص داده است. برای حضور پررنگ خود در این بازار صادراتی شرکت سایپا اقدام به تأسیس یک شرکتی مشترک با طرف الجزایری کرده است.

    جوان با بیان اینکه 75 درصد از سرمایه اولیه این شرکت مشترک را طرف الجزایری فقط 25 درصد شرکت سایپا تأمین کرده است، گفت: در فاز نخست این سایت به مونتاژ و تولید خودرو اقدام خواهد کرد. اما باید بگویم تفاوت فعالیت ما در بازار الجزایر تقویت زنجیره‌ای تأمین قطعات است تا به همراه آن بتوانیم ضمن تولید خودرو در این کشور صادرات قطعات را نیز انجام دهیم.

    وی با اعلام اینکه در سال 2016 فعالیت این سایت آغاز خواهد شد، تصریح کرد: ظرفیت اسمی این سایت 20 هزار دستگاه است اما گنجایش تولید 450 هزار خودرو در سال را نیز دارد.

    معاون صادرات و امور بین الملل گروه سایپا گفت: سرمایه اولیه این سایت 20 میلیون دلار است که 75 درصد آن را طرف الجزایری و 25 درصد آن را سایپا را پرداخت کرده است. در این سایت قرار است خودروهای x100 ، شامل سایپا 132، سایپا 111 و سایپا 151 به همراه خودروهای x200 شامل تیبا صندوقدار و تیبا هاچ‌بک تولید خواهد شد. البته به محض اینکه خودروی جدید ساینا نیز توزیع داخلی شود در آغاز سال 2017 جزو لیست خودروهای تولیدی این شرکت در سایت الجزایر خواهد بود.

    جوان با تأکید براینکه ما می‌خواهیم نیازهای ارزی خود را از محل صادرات تأمین کنیم، افزود: پیش بینی می‌کنیم بالغ بر 15 درصد از نیازهای اصلی خود را از محل صادرات قطعه تأمین نماییم.

    وی در پاسخ به این پرسش که تجربه خودروسازان در راه اندازی سایتهای خط تولید در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که نه تنها این سایت‌ها سودآوری برای شرکت‌ها نداشته است بلکه آنها را با ضرر و زیان‌های زیادی همراه کرده است. آیا سایپا در راه اندازی خط تولید محصولات خود در سایت الجزایر به این موضوع توجه کرده است یا خیر گفت: شرکت سایپا سایتی ندارد که بگوید روی دستش مانده باشد. بلکه عمده سرمایه گذاری‌های ما در سایت‌های خط تولید به صرفه بوده است. البته باید تأکید کنم ممکن است به دلیل جنگ و یا قوه قهریه در برخی از کشورهای خط تولید خودرو در سایت‌ها با مشکلاتی همراه شود اما در مجموع سایپا کاری نکرده که آن را تکرار کند.

    معاون صادرات و امور بین الملل گروه سایپا تصریح کرد: سایپا 60 هزار دستگاه خودرو به بازار سوریه صادر کرده است در کنار آن 130 هزار دستگاه از محصولات این شرکت نیز در خیابان‌های عراق در حال تردد است این در حالیست که این کشورها محدودیتی برای حضور سایر خودروسازها در بازار خود ندارند.

    جوان با اعلام اینکه خودرو پراید در بازار عراق با عنوان نان آور معروف است، گفت: این خودرو بدون آبشن و بیمه و هزینه‌های جانبی حدود 9 میلیون و 800 هزار دینار در عراق به فروش می‌رسد که این رقم معادل 8 هزار 200 دلار است. بر همین اساس خودرو با قیمتی حدود 30 میلیون در بازار عراق به فروش می‌رسد.

    وی با اشاره به اینکه رنج قیمتی محصولات x100 این شرکت در سایت الجزایر 6 هزار و 500 دلار پیش بینی شده است، اظهار داشت: سایپا در سایت ونزوئلا حضور خوبی دارد اما در حال حاضر در دریافت مطالبات خود در این کشور با مشکلاتی همراه است که به محض دریافت مطالبات خود ارسال قطعات را به این سایت ادامه خواهیم داد.

    معاون صادرات و امور بین الملل گروه سایپا با اعلام اینکه مجموع مطالبات ما از سایت ونزوئلا 100 میلیون دلار است، گفت:  در حال حاضر 70 میلیون دلار آن را وصول و 30 میلیون دلار  باقی مانده است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو ( https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو