فونیکسریمکسبهتام

علل پایداری آلودگی هوای تهران از نظر کهرم؛

ساختمان‌های بلند جلوی وزش باد را گرفته‌اند

۳۰ درصد کارخانه‌های کشور در اطراف تهران بنا شده‌اند

عصر خودرو- مشاور سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به عوامل ایجاد آلودگی هوا در تهران مانند ساخت‌وساز ساختمان‌های بلند در مسیر وزش بادهای غرب به شرق و ساخت ۳۰ درصد از کارخانه‌های کشور در اطراف تهران، گفت: در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که دیگر نمی‌توانیم؛ اقدام چندانی برای بهبود وضعیت هوای تهران انجام دهیم.

ساختمان‌های بلند جلوی وزش باد را گرفته‌اند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایلنا، اسماعیل کهرم در پاسخ به اینکه چرا وضعیت آودگی هوای تهران سالهاست که ثابت مانده و بهبود پیدا نمی‌کند، گفت: زیرا بعد از طی شدن زمان اوج آلودگی هوا این معضل را فراموش می‌کنیم، تا سال بعد که دوباره این مشکل به وجود می‌آید.

    وی ادامه داد: باید توجه کنیم که یک عامل واحد سبب این وضعیت نمی‌شود که یک سازمان واحد بتواند با آن مقابله کند و اصلا این مساله نیز مطرح است که آیا می‌شود با این معضل مقابله کرد؟ زیرا من گمان می‌کنم؛ ما به وضعیتی رسیده‌ایم که دیگر در این شرایط نمی‌توانیم کار چندانی انجام دهیم.

    این کار‌شناس محیط زیست با اشاره به اینکه موقعیت جغرافیایی تهران یکی از عوامل موثر در آلودگی هوا است، گفت: کوه‌های تهران مانع از وزش باد در این شهر می‌شوند. باید توجه کنیم که انتخاب تهران به عنوان پایتختی با این حجم از جمعیت به هیچ عنوان کار درستی نبوده است، در زمانی که آغا محمد خان قاجار، تهران را به عنوان پایتخت انتخاب کرد به دلیل خوش آب و هوایی تهران بود؛ در آن زمان به تهران چنارستان می‌گفتند؛ زیرا باغ‌های چنار بسیاری در این شهر وجود داشت، اما همه این درختان از بین رفتند و با بلایی که ما بر سر تهران آوردیم، شاهدیم که در منطقه دربند که پر از باغ بود؛ امروزبه جز سعدآباد دیگر هیچ باغی نمانده است.

    کهرم ادامه داد: از طرف دیگر در مسیر غرب به شهر تهران ساختمان‌های بلند مرتبه ساخته شده است که جلو وزش باد را گرفته‌اند و اجازه نمی‌دهند؛ باد از آن طرف بوزد و آلودگی را از شهر خارج کند.

    وی با اشاره به اینکه 2 میلیون و 800 هزار اتومبیل و همین مقدار موتور سیکلت در شهر تهران وجود دارد، اظهار کرد: تنها 40 در صد از اتومبیل‌ها در تهران معاینه فنی می‌شوند، زیرا به تعداد کافی مراکز معاینه فنی در تهران وجود ندارد به همین خاطر هم دولت اعلام کرده است که اتومبیل‌های نو به جای 2 سال می‌توانند، بعد از 5 سال برگه معاینه فنی بگیرند.

    مشاور سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از طرف دیگر30 درصد کارخانه‌های کشور نیز در اطراف تهران قرار گرفته‌اند و هرچند که در دوره اول ریاست ابتکار بر سازمان حفاظت محیط زیست قانونی وضع شد که در شعاع 120 کیلومتری تهران کارخانه‌ای وجود نداشته باشد؛ اما این قانون در دوره احمدی‌نژاد اجرا نشد.

    وی ادامه داد: شهردار تهران برای بهبود وضعیت هوا، گسترش فضای سبز و حمل و نقل ریلی را پیشنهاد کرد، اما با وجود قیمت بسیار بالای زمین در تهران گسترش فضای سبز چگونه می‌تواند عملی شود. به همین خاطر شاهدیم که گسترش فضای سبز تنها در کناره اتوبان‌ها عملی شد.

    وی با اشاره به اینکه وارد شدن بنزین یورو 4 به کشور یکی از اقدامات خوب در این زمینه است، گفت: ما قانون و برنامه برای مقابله با آلودگی هوا داریم، اما شرایط به وجود آمده مانع از به ثمر رسیدن برنامه‌ها می‌شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو ( https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو