فونیکسریمکسبهتام

کارشناسان از راهکارهای حضور پر رنگ در بازارهای جهانی می‌گویند

توسعه صادرات با تبدیل صنعت خودرو به « صنعتی نوین»

عصر خودرو- «صنعت خودرو عصاره‌ای از تمام دانش‌هاست» و اینک که دروازه‌های این صنعت به سوی خودروسازان معتبر جهانی باز شده و قرارداد با آنها به شرط انتقال دانش فنی و صادرات منعقد خواهد شد، ادعای تبدیل خودرو به صنعتی نوین گزافه نیست.

توسعه صادرات با تبدیل صنعت خودرو به « صنعتی نوین»
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، صنعت نوین خودرو به این معناست که متخصصان ماهر ایرانی دیگر قصد عزیمت به کشورهای صنعتی را ندارند و در کنار فعال‌تر شدن دانشگاه‌ها، صادرات خودروهای تولیدی در ایران دایره وسیعی از کشورهای جهان را شامل می‌شود.

    صرفه‌جویی ارزی با تبدیل خودرو به صنعتی نوین
    در همین حال مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعتقاد دارد تبدیل صنعت خودرو ایران به خودروسازی نوین در صورت همکاری با خودروسازان معتبر خارجی و سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها امری مسلم است. سعید مدنی  می‌گوید: اگر مقررات و دستورالعمل‌هایی نظیر خودکفایی، کمک به صادرات و انتقال دانش فنی که از سوی خودروسازان داخلی در مذاکرات با همتایان خارجی مطرح است، اجرایی شود، شاهد تحول در این صنعت خواهیم بود. در دوران تحریم بخش‌هایی از صنعت خودرو پیشرفت خوبی داشت و بخش‌هایی از آن مانند طراحی، تحقیق و توسعه کمتر موردتوجه قرار گرفته‌اند که با حضور شرکت‌های خارجی این کمبودها جبران می‌شود. وی در ادامه به تعریفی جامع از صنعت نوین خودرو می‌پردازد و توضیح می‌دهد: خودرو، صنعت پیچیده‌ای است که صنایع بسیاری را به دنبال خود می‌کشاند، بنابراین برای تبدیل آن به صنعتی نوین چند مسئله باید مدنظر قرار گیرد. نخست آنکه نیروی انسانی شاغل در تمام صنایع و ازجمله صنعت خودرو نیاز به فرهنگ‌سازی دارند، به گونه‌ای که وجدان کاری آنها افزایش پیدا کند. بسیاری از مشکلات به بی‌دقتی‌ها در تولید خودرو بازمی‌گردد. مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه می‌کند: مسئله دوم حکایت از بی‌توجهی در بخش آموزش دارد. هنگامی‌که کارگران کشورهای پیشرفته با کارگران داخلی مقایسه می‌شوند، این نتیجه به‌دست می‌آید که کارگران خارجی در مونتاژ از دقت بیشتری برخوردارند و دلیل اصلی آن به آموزش باز می‌گردد. بنابراین برای دستیابی به صنعت نوین خودرو باید فرهنگ کاری و آموزش را سرلوحه کار قرار دهیم. موضوع سوم با بکارگیری فناوری‌های جدید در ارتباط است. این فناوری‌های به طور معمول در دانشگاه‌های داخلی و خارجی و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارند که باید کاربردی شوند. به باور مدنی، همکاری با شرکت‌های خارجی باید به‌گونه‌ای باشد که آنها تنها داعیه تجارت در ایران را در سر نپرورانند، بلکه به ایجاد مرکزی برای صادرات در منطقه، داخلی‌سازی و انتقال دانش فنی بپردازند. وی با اشاره به پیامدهای مثبت تبدیل به صنعت نوین خودرو اظهار می‌کند: تبدیل خودرو کشور به صنعتی نوین، پیامدهای مثبت بسیاری به همراه خواهد داشت که یک وجه آن با صرفه‌جویی در هزینه‌های ارزی در ارتباط است. اگر قرار باشد به جای تولید تعداد خودروهایی که در حال‌حاضر در کشور ساخته می‌شود، از طریق واردات اقدام کنیم، حدود 5 تا 6 برابر هزینه‌های فعلی، هزینه‌های ارزی خواهد بود که این موضوع امکانپذیر نیست.
    مدنی اضافه می‌کند: در وجهی دیگر با توسعه صنعت خودرو، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال‌تر می‌شوند زیرا در صنعت خودرو عصاره‌ای از تمام دانش‌ها وجود دارد. در این صورت علاوه بر اشتغالزایی، نخبگان کشور در این صنعت رشد سریع‌تری خواهند داشت زیرا این افراد در داخل به فعالیت پرداخته و از فرار مغزها و استعدادها کاسته می‌شود. مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت در توضیح یکی دیگر از پیامدهای مثبت تبدیل خودرو به صنعتی نوین می‌گوید: در حال‌حاضر امکان صادرات خودروهای ایرانی در 40 تا 50 درصد کشورهای جهان وجود دارد زیرا فناوری‌های مورد استفاده خودروسازان داخلی قدیمی بوده و پاسخگوی الزامات قانونی برخی کشورها نیست. با ورود به صنعت نوین خودرو زمینه صادرات محصول به کشورهای مقصد سریعتر و راحت‌تر خواهد شد.
    مدنی معتقد است از آنجایی که در منطقه جدای از ترکیه، کشورهای دیگر از صنعت خودرو برخوردار نیستند، بازاری 400 میلیونی وجود دارد که در صورت تولید خودروهای با کیفیت، همراه با دانش روز، به دلیل تعداد زیاد کشورهای همسایه، علاوه بر عراق و سوریه تمام کشورهای «سی. آی. اس» (کشورهای مستقل مشترک المنافع) مشتری خودروهای ایرانی خواهند شد. وی سخنان خود را اینگونه ادامه می‌دهد: با توجه به این نکته که این کشورها در حال توسعه هستند و به خودرو نیاز دارند و خودروسازان ایرانی می‌توانند با راه‌اندازی سایت در این کشورها به تولید خودرو بپردازند، به شرط آنکه در ایران اطمینان از سرمایه‌گذاری برای خارجی‌ها فراهم شود. همچنین سرمایه‌گذاران ایرانی که در خارج مشغول به فعالیت هستند نیز با امنیت‌خاطر از سرمایه‌گذاری در ایران همراه با حمایت‌های دولت، به طور حتم ایران را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند.


    ایجاد مرکز مشترک تحقیق و توسعه
    توجه به تحقیق و توسعه به عنوان فاکتوری اساسی برای تبدیل شدن به صنعتی نوین در خودروسازی معرفی می‌شود. به گفته رییس انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن، در آستانه لغو تحریم‌ها و همکاری مشترک خودروسازان داخلی با خودروسازان معتبر جهانی صنعت خودرو کشور در مرحله جدیدی قرار می‌گیرد که موفقیت در آن در گرو شرایطی است که در عقد قراداد با آنها مشخص خواهد شد. علی معصومی  اظهار می‌کند: بی‌تردید در صورت انتقال فناوری، دانش فنی (که شامل دانش طراحی، مهندسی، تولید، مدیریت تحقیق و توسعه می‌شود) به همراه جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در بازه زمانی برای نمونه 10 ساله، ادعای تبدیل خودرو به صنعتی نوین ادعای درستی خواهد بود زیرا زیرساخت‌های آن در کشور وجود دارد.
    وی ادامه می‌دهد: در حال‌حاضر علاوه بر بسترهای لازم، مدیران و مهندسان توانمندی در صنعت خودرو کشور مشغول به فعالیت هستند که برای رشد این صنعت در عقد قرارداد مناسب با خودروسازان خارجی، انتقال دانش فنی در بخش تحقیق و توسعه و همچنین ایجاد مرکز مشترک تحقیق و توسعه نیز باید مدنظر قرار گیرد. به باور معصومی، صنعت خودرو کشور به حداقل یک مرکز تحقیق، توسعه و نوآوری به صورت مشترک نیاز دارد که در این مرکز طراحی قطعات پیچیده خودرو، پلتفرم انجام شود. از آنجایی که زیرساخت‌های کافی در بخش تولید، مهندسی و دانشگاهی وجود دارد، مدیریت کاربردی کردن این دانش و این زیرساخت‌ها نیاز به توجهی ویژه دارد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط