فونیکسریمکسبهتام

حبس تنفس ۲۵۰۰ سی سی ها در مناطق غیر آزاد

عصر خودرو- «ژیگول‌بازی با خودروهای ۵۰۰ میلیون تومانی» تعبیری است که اکبر ترکان، مشاور ارشد رییس‌جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد، چندی پیش درباره تردد خودروهای وارداتی خارج از محدوده مناطق آزاد همچون اروند به کار برد و اظهار کرد: ماشین‌هایی که اکنون در خوزستان تردد می‌کنند، متعلق به منطقه آزاد اروند است و باید در محدوده منطقه آزاد تردد کنند.

حبس تنفس ۲۵۰۰ سی سی ها در مناطق غیر آزاد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، اینکه این خودروها در سراسر استان خوزستان تردد می‌کنند، جزو قوانین ما نیست. در حال‌حاضر تمایزی که برای واردات خودرو در مناطق آزاد و دیگر نقاط کشور در نظر گرفته شده، حاشیه‌ها و اعتراض‌هایی به همراه داشته است زیرا گاهی مشاهده می‌شود که مالکان این خودروها مرزهای تردد مجاز را شکسته و در مسافتی خارج از محدوده تعیین شده، تردد می‌کنند.


    آزادی تردد خودروهایی خاص در مناطق ویژه
    به گفته رییس انجمن واردکنندگان خودرو در هر منطقه آزاد شعاع مشخصی برای تردد خودروهای وارداتی تعیین شده است و در این مناطق با توجه به شرایط ویژه آن منطقه، سیاست‌ها و تصمیم‌های ویژه‌ای به‌وسیله رییس هر منطقه آزاد اخذ می‌شود. بنابراین در مناطق آزاد نظیر انزلی، کیش، قشم و خوزستان شرایط متفاوتی وجود دارد که با صلاحدید گمرک و رییس مناطق آزاد سیاست‌های تردد خودروهای وارداتی در آن تعیین می‌شود. فرهاد احتشام‌زاد  به چگونگی نظارت قانونی برای جلوگیری از تردد خارج از محدوده این خودروها پرداخت و توضیح داد: برای خودروهایی که حجم موتور کمتر از 2500 سی‌سی دارند، در دروه تنفس (با کسب مجوز از منطقه آزاد مربوط بین 15 تا 30 روز اجازه تردد در تمام نقاط کشور وجود دارد) می‌توانند از محدوده تردد تعیین شده خارج شوند و در شعاع بیشتری حرکت کنند که در مناطق مختلف دوره‌های تنفس متفاوت است. وی اضافه کرد: البته این قانون برای خودروهای بالای 2500 سی‌سی صدق نمی‌کند و برای آنها اجازه تردد خارج از محدوده وجود ندارد، به گونه‌ای که علاوه بر نصب جی‌پی‌اس روی هر خودرو، پلیس راهنمایی و رانندگی نیز با توجه به پلاک نصب شده روی این خودروها حرکت آنها را کنترل می‌کند. رییس انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که ماهیت شماره‌گذاری خودروهای وارداتی در مناطق آزاد چیست، گفت: مناطق آزاد کشور بیشتر در مناطق مرزی قرار دارند و به عنوان محدوده‌ای آزمایشی برای پیوستن کشور به سازمان تجارت جهانی به حساب می‌آیند، به گونه‌ای که واردات در بخش خودرو و کالاهای مسافری در مقیاس کوچکی در این مناطق انجام می‌شود. به دیگر سخن این مناطق آزمایشگاهی برای وارد شدن ایران به عرصه تجارت جهانی است. همچنین از آنجایی که برخی از این مناطق در رده مناطق محروم قرار می‌گیرند، واردات خودرو ابزاری کمکی برای مردم این مناطق تلقی می‌شود. احتشام‌زاد در ادامه با بیان اینکه در هر منطقه آزاد برای واردات هزینه‌های خاصی در نظر گرفته شده است، در ارتباط با سهمی که این مناطق از درصد سالانه واردات خودرو در کشور دارند، گفت: خودروهای وارداتی در مناطق آزاد تا هنگامی‌که به سرزمین اصلی وارد نشوند، در آمار گمرک مورد شمارش قرار نمی‌گیرند و در آمار گمرک هر منطقه آزاد ثبت خواهند شد. در این بین تعدادی که وارد سرزمین اصلی می‌شوند، بسیار محدود بوده و انگشت‌شمارند. براساس آنچه در این گزارش مورد بررسی قرار گرفت، برای صدور مجوز واردات خودرو در مناطق آزاد باید سازوکاری از سوی مسئولان اندیشیده شود تا این مهم حس تبعیض را در بین مردم نقاط مختلف کشور به وجود نیاورد. از آنجایی که قانون یکی است و خاص و عام ندارد، قانون واردات خودروهایی که حجم موتور بالای 2500 سی‌سی دارند نیز باید به صورت یکسان در تمام نقاط کشور به اجرا درآید.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو