فونیکسریمکسبهتام

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان:

امیدواری نسبت به آینده صنعت قطعه‌سازی

صنعت خودرو مشاور خارجی می خواهد

عصر خودرو- عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان می‌گوید: گرچه در حال حاضر قرادادی در بخش قطعه‌سازی صورت نگرفته است، اما به آینده بازار قطعه‌سازی در کشور امید است، به گونه‌ای که با ورود شرکای خارجی می‌توان به فعال شدن صنعت قطعه‌سازی امیدوار شد.

امیدواری نسبت به آینده صنعت قطعه‌سازی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز،بهرام شهریاری   با توجه به به رفت‌و آمدهای هیات‌های اروپایی به ایران و صحبت‌های صورت گرفته در صنعت خودروسازی، اظهارکرد: گرچه تاکنون هیچ قراردادی حول صنعت قطعه‌سازی صورت نگرفته است، اما دراین مدت این احتمال وجود داشت که در زمان پساتحریم رفت‌و آمدهایی صورت گیرد.

    وی افزود: در صنعت قطعه‌سازی فعلا صحبتی مبنی بر انعتقاد قرارداد نشده است. البته قابل توجه است که می‌تواند صنعت خودروسازی در کشور وجود نداشته باشد‌، اما صنعت قطعه‌سازی فعال باشد، اما برعکس آن امکان‌پذیر نیست.

    به گفته وی، در حال حاضر به دلیل موقعیت حاکم بر کشور، اینکه ایران به غیر از بازار داخلی، بازار کشورهای اطراف را در اختیار دارد، باید بیش از پیش به فکر جذب بازارهای سایر کشورها باشد.

    شهریاری معتقد است: ایران 80 میلیون نفر جمعیت دارد، اما بازار نیم میلیارد نفری در اختیار دارد و این امر یک فرصت خاصی در اختیار این کشور است. از این رو باید به این حرکت اهمیت داده شود، چرا که مذاکره کنندگان هم این را می دانند، بنابراین نباید به سادگی این موقعیت را از دست داد، بلکه باید تلاش کرد تا صنعت خودروسازی در ایران شکل‌ گیرد.

    وی گفت: حال در صورت شکل گیری صنعت خودروسازی در ایران، این کشورها نه تنها حضور می‌یابند، بلکه دانش، فناوری، تکنولوژی و بازارهای خود را به همراه می آورند. دراین میان برای اینکه دست‌یابی به جایگاه بازار، باید رشد و اعتبار را نیز در اختیار داشته باشند.

    عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان افزود: اگر شریک خودروساز خارجی به ایران آید، شریک قطعه‌ساز هم به ایران می‌آید. به نظر می‌رسد در صورتی که هیچ یک از این اتفاقات انجام نشود، کافی است بازارهای ایران باز شود، در این صورت مشتریان متعددی به سمت بازار ایران می‌آیند. از این رو هنگامی که بازارها به رشدی برسند که نگاهشان به سمت بازارهای خارجی باشد، آن زمان هنگام ورود قطعه‌سازان است.

    وی با اشاره به اینکه با ورود شرکت‌های خارجی امکان ورود تکنولوژی در کشور بیش از پیش خواهد شد، اظهار کرد: در حال حاضر کمبود نیروی انسانی در صنعت قطعه‌سازی با کمترین مشکل همراه است، اما از نظر تکنولوژی و دانش طراحی این صنعت در فشار است.

    شهریاری افزود: تا پیش از دولت نهم، شرکت رنو و پژو در ایران دفتر خرید داشتند، در آن زمان مشتریان بالقوه وجود داشتند، بنابراین مشتریان اروپایی ایران همچنان هستند و باید فرصت حضور آن‌ها فراهم شود. ازاین رو در صورت بهبود روابط با آمریکا صرف نظر از بخش حمل و نقل قطعا صادرات بهبود می یابد، چرا که محدودیتی در زمینه صادرات قطعات وجود ندارد. هر جایی که ایران بتواند قطعات خود را صادر کند، توان تولید در کشور وجود دارد.

    عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان در پاسخ به اینکه آیا پس از اجرای وام خودرو، واحدهای کوچک و بزرگ فعال می‌شوند، اظهار کرد: به نظر می‌رسد وام خودرو، به عنوان مُسکن بخش خودرو عمل کرده است، این مُسکن به این معنی است که از ابزاری که در همه کشورها وجود دارد، برای یک بار استفاده شده است.

    وی گفت: از این رو باید همچون سایر کشورها، خودرو نیز به کالای مصرفی تبدیل شود، از این رو برای تهیه کالای مصرفی نیز باید بازار پول و سرمایه در کنار قدرت خرید مردم وارد شود، البته باید این اقدامات با بهره‌های کمتر از 16 درصد صورت گیرد. اینکه یکبار این طرح برای تعداد محدودی خودرو و مدت زمانی باشد، به غیر از مُسکن موقت سود دیگری ندارد.

    شهریاری تصریح کرد: راه چاره این است که در صنعت خودرو، تحول ایجاد شود. اینکه صنعت خودرو از زیر پوشش مدیریت دولتی خارج شود. دوم اینکه صنعت خودرو به بخش خصوصی واقعی واگذار شود. به گونه‌ای که سرنوشت واقعی مدیر، با سرنوشت بنگاه اقتصادی‌اش عجین شود تا مدیر نتواند تصمیمات غلط بگیرد.

    وی افزود: یکی دیگر از راهکارهای بهبود شرایط بخش قطعه‌سازی و خودروسازی این است که این بنگاه خصوصی بتواند با یک مشاور خارجی شراکت کند تا کاستی‌های خود را جبران کند که به نظر می‌رسد بزرگترین کاستی در این بخش‌، دانش طراحی، تکنولوژی و بازارهای بین‌المللی است.

    عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان اظهار کرد: از این رو ایجاد چنین بازار رقابتی، باعث گردش مالی در این بخش می‌شود. این کشورها به این توجه نمی‌کنند که قطعات در کدام کشور با چه رانتی ساخته می‌شود، بلکه به اقتصادی بودن و کیفیت آن توجه می‌کنند.

    وی گفت: باید صنعت خودرو با یک تحول اساسی همراه شود، تا بتواند برای آینده خود را حفظ کند.

    شهریاری با اشاره به نوسانات قیمت ارز و تاثیر آن بر بازار خودروسازی و قطعه‌سازی گفت: عدم ثبات به هرشکلی می‌تواند در اقتصاد اثرگذار باشد. هنگامی که نتوان پیش‌بینی کرد کالای خریداری شده به چه رقمی خریداری و فروخته می‌شود، ایجاد مشکل می‌کند. بنابراین نوسان قیمت ارز در هر بخش اقتصاد تاثیر خود را می‌گذارد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو